emcostar zaagtafel verstellen

Marnix

Nieuw lid
2 jul 2013
4
2
Hallo,
ik heb een emcostar gekregen; een fijn ding. Maar: de tafel van de cirkelzaag kun je in hoogte verstellen. Dit gaat alleen heel stroef. Weet iemand hoe ik dit kan aanpakken? Smeren van de geleiderail wellicht? Of beter afstellen?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.007
824
Omgeving Leiden
Hoi Marnix,
Niet veel mensen zullen een emco star hebben en ik ben er ook niet bekend mee.
In de handleiding die ik heb opgespoord op de site die @ZotVanHout aangaf, zag ik dat er ook een fixeerknop is om de tafel vast te zetten. Is die misschien nog vastgedraaid of zorgt vuil in het mechanisme dat de tafel vastgeklemd blijft?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.140
529
Moordrecht
Ik heb ooit zo'n ding gehad, eerste combo die ik kocht. Dat was een Emcostar Super. Schoonmaken en even bewerken met een bus wd40 dry lube. Als er wat vliegroest opzit, dat eerst even verwijderen.
 

Marnix

Nieuw lid
2 jul 2013
4
2
Hoi Marnix,
Niet veel mensen zullen een emco star hebben en ik ben er ook niet bekend mee.
In de handleiding die ik heb opgespoord op de site die @ZotVanHout aangaf, zag ik dat er ook een fixeerknop is om de tafel vast te zetten. Is die misschien nog vastgedraaid of zorgt vuil in het mechanisme dat de tafel vastgeklemd blijft?
Dank beiden voor de info! De site kende ik; er staat niets over onderhoud. Maar ik heb daar een nu mijn vraag ook gesteld.
 

Marnix

Nieuw lid
2 jul 2013
4
2
Ik heb ooit zo'n ding gehad, eerste combo die ik kocht. Dat was een Emcostar Super. Schoonmaken en even bewerken met een bus wd40 dry lube. Als er wat vliegroest opzit, dat eerst even verwijderen.
Wd40 dry lube, ok. Dank voor de tip!
 
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.624
1.143
Fryslân
Zoals met vele machines waar je niet mee bekend met, ga er eens rustig naar kijken. Draai de machine op of neer, en kijk waar de bewegende en glijdende delen zitten. Zo kan je er snel achterkomen waar het haakt. Maak dan alles schoon, en behandel het met een smeermiddel.
Je weet al dat er een geleiderail zit zo te lezen, begin daarmee schoon te maken en te smeren. Kijk dan of het beter gaat.
Heel moeilijk hoeft het niet te zijn als je goed en rustig kijkt. Zo heb ik al veel machines nagekeken. Dat werkt (voor mij in ieder geval) altijd het best.
 

Marnix

Nieuw lid
2 jul 2013
4
2
Zoals met vele machines waar je niet mee bekend met, ga er eens rustig naar kijken. Draai de machine op of neer, en kijk waar de bewegende en glijdende delen zitten. Zo kan je er snel achterkomen waar het haakt. Maak dan alles schoon, en behandel het met een smeermiddel.
Je weet al dat er een geleiderail zit zo te lezen, begin daarmee schoon te maken en te smeren. Kijk dan of het beter gaat.
Heel moeilijk hoeft het niet te zijn als je goed en rustig kijkt. Zo heb ik al veel machines nagekeken. Dat werkt (voor mij in ieder geval) altijd het best.
Check.
Vanbinnen is alles weer schoon, alle ijzeren onderdelen gepoetst en met een klein beetje wd40 behandeld. De geleiderail, en ook de as van de verstelknop gesmeerd - dat laatste maakte het grote verschil.
 
  • Leuk
Waarderingen: thomasz en jelmer

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.