Ik heb een elzen stammetje, die na de voorlaatste storm moest worden geveld bij onze volkstuin.
Het is een dunne stam, ongeveer 16 jaar oud aan de jaarringen te zien.
Het geen grote stam, maar ik wil het gebruiken om een kistje of iets ander kleins van te maken, vooral om het genoegen te beleven dat je iets van stam tot meubel(tje) verwerkt. En ook eens iets anders dan vuren hout ervaren.
Ik heb alleen nog geen lintzaag, en nog geen plaats er voor.
Wat is nu het handigst om te doen?

Alle tips zijn welkom.
Het is een dunne stam, ongeveer 16 jaar oud aan de jaarringen te zien.
Het geen grote stam, maar ik wil het gebruiken om een kistje of iets ander kleins van te maken, vooral om het genoegen te beleven dat je iets van stam tot meubel(tje) verwerkt. En ook eens iets anders dan vuren hout ervaren.
Ik heb alleen nog geen lintzaag, en nog geen plaats er voor.
Wat is nu het handigst om te doen?
- Zo onder een afdakje nog een (paar) jaar laten drogen?
- Schors er af halen en dan verder laten drogen?
- uiteinden insmeren met houtlijm of dekkende buitenbeits of liever wat anders?
- in de sloot leggen (om te wateren) en het er uit halen wanneer ik wel een lintzaag heb? Het water in de sloot stroomt nagenoeg niet.
- Schors er af, stam in twee stukken zagen (vanwege de bocht) en dan met mijn tafelzaag (7cm zaaghoogte) er planken van proberen te zagen (met hulpstukken)
- en dan oplatten buiten onder afdak (ben benauwd voor houtworm naar binnen te nemen) en een jaar laten drogen?
- Hulp durven vragen van iemand met een lintzaag in de buurt van Gouda en dan ook oplatten?

Alle tips zijn welkom.