Elzen stammetje, hoe verwerken?

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
390
173
Groene Hart
Ik heb een elzen stammetje, die na de voorlaatste storm moest worden geveld bij onze volkstuin.
Het is een dunne stam, ongeveer 16 jaar oud aan de jaarringen te zien.
Het geen grote stam, maar ik wil het gebruiken om een kistje of iets ander kleins van te maken, vooral om het genoegen te beleven dat je iets van stam tot meubel(tje) verwerkt. En ook eens iets anders dan vuren hout ervaren.
Ik heb alleen nog geen lintzaag, en nog geen plaats er voor.
Wat is nu het handigst om te doen?
  • Zo onder een afdakje nog een (paar) jaar laten drogen?
  • Schors er af halen en dan verder laten drogen?
  • uiteinden insmeren met houtlijm of dekkende buitenbeits of liever wat anders?
  • in de sloot leggen (om te wateren) en het er uit halen wanneer ik wel een lintzaag heb? Het water in de sloot stroomt nagenoeg niet.
  • Schors er af, stam in twee stukken zagen (vanwege de bocht) en dan met mijn tafelzaag (7cm zaaghoogte) er planken van proberen te zagen (met hulpstukken)
  • en dan oplatten buiten onder afdak (ben benauwd voor houtworm naar binnen te nemen) en een jaar laten drogen?
  • Hulp durven vragen van iemand met een lintzaag in de buurt van Gouda en dan ook oplatten?
IMG_20220326_182202.jpg
Alle tips zijn welkom.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik zou zeggen: doorzagen bij de bocht, dan splijten in 2 helften (bovenin inzagen, wig er in slaan).
Die helften op je tafelzaag zagen in niet te dunne planken (bv. 20 mm?), zodat je bij het onvermijdelijke kromtrekken bij het drogen nog wat overhoudt na het vlak schaven. En, om ongedierte te vermijden, de schors er af halen. Elzen is volgens mij niet het meest moeilijke hout om te drogen, dus ik denk dat het zo kan.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
kan de doormeter niet zo afschatten op de foto maar veel is het niet, dus als je de schors er af haalt, het spint niet meerekent, de kern er uit haalt, en het dosse gedeelte buiten beschouwing haalt, hoeveel hou je dan nog echt over om een kistje te maken ?
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
390
173
Groene Hart
Ik kon niet echt iets van spint of kern ontdekken, en vraag me af waarom ik niet al het hout zou gebruiken.
Niet gehinderd door enige kennis wilde ik gewoon spint en kern gaan gebruiken. Of is dat af te raden?
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
Ik weet natuurlijk niet wat voor kistje je gaat maken maar als je bv iets met een deksel gaat maken (en eerst gesloten kist maakt en doorzaagt) dan wil je zo stabiel mogelijk hout hebben zodat de deksel er op blijft passen. Hoe dosser het hout of hoe meer kernhout, hoe meer het hout kan gaan werken en je deksel past niet meer mooi na verloop van tijd
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
390
173
Groene Hart
Ah, bedoel je het zo. Ik denk dat op te lossen met het samenstellen van panelen uit smallere latten, en dan om-en-om qua jaarringen.
Als dat niet gebruikelijk is in de hogere kistkunde, dan doe ik het maar als beginner;)
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik houd het met Juriaan, doorzagen by the knik en dan splijten, vervolgens op de tafelzaak tot planken zagen.
Je bent dan ook van het lastige hout in het hart kwijt, en ja drogen met latten ertussen en gewicht er op.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
390
173
Groene Hart
Dank voor de tips.
Ik denk dat ik dat laatste ga doen, maar voor het splijten eerst aan beide zijden inzagen met de tafelzaag, met hulp van een stuk plaatmateriaal tegen de zijkant geschroefd, even hoog als het stuk stam, en die langs de langsgeleider van de tafelzaag houden.
wel buiten zagen, en rekening houdend met de mogelijke kickback richting.
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl
J

j1eke

Guest
Je hebt al zo'n beetje je hele zaagsnede gedaan voor je het spouwmes bereikt, zou er dus wel degelijk aandacht aan besteden dat hij netjes recht blijft.
Zie ook niet echt de meerwaarde ervan. Het idee achter splijten is juist dat het de draad volgt. Dat doet het tussen de zaagsnedes toch alsnog. Zou gewoon een kloofbijltje erin slaan als je geen wiggen hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
390
173
Groene Hart
Hallo @j1eke, zagen doe ik altijd voorzichtig.
Mijn vrees is dat het splijtende hout zijn eigen weg gaat zoeken, en dat dat niet gaat lijken op een ' vlakke zaagsnede'. Ik ben me wel bewust dat dat het zagen ook niet 100% zijn.
Vlak voor de knik, in het dikke stuk, zit een litteken op de schors van vermoedelijke een vroegere, allang afgebroken zijtak. Als de draad daar niet recht is verwacht ik dat het splijten daar lastig wordt en daarom wil ik liever zagen, omdat ik benieuwd ben wat voor tekening daar in het hout zit.
 
Hallo Mink,

Ik heb een paar jaar geleden een Meidoorn stam gezaagd in planken.
Deze stam was al langer dood dus geen vers hout, na het verwijderen van schors en ongedierte tot plankjes gezaagd van +/- 2 cm dikte.
Het stammetje had ongeveer een diameter van 20-25 cm en een lengte van ongeveer 50 cm.
Tijdens het uitmeten van de stukken die ik nodig had kwam ik er achter dat je van zoiets altijd te weinig goed hout over hebt.
Wel is het een goed gevoel iets te maken van boom tot het uiteindelijke werkstuk.
Hier is een linkje naar dat werkstuk:

Meidoorn (Crataegus oxycantha) | Hartvoorhout.jouwweb.nl

Zorg er voor dat je het hout niet te snel laat drogen !!!!!

Gaat jouw helemaal lukken,

Groet Edwin
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: mink

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.