Elektrische tools upgraden beginner

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
389
171
Noardeast-Fryslân
Welk merk van accu heegeschaar heb jij, Wim? Ik ben van plan deze winter een combiset (heggenschaar en kettingzaag) aan te schaffen maar wil zekerheid over gebruiksduur.
Niet om je naar Parkside te praten maar heb daar een groene heggenschaar van en die doet het heel lang op een 2 Ah accu. Dus blijkbaar gebruikt een heggenschaar weinig energie. Dus mocht je al een accu platform hebben dan is het wellicht een betere optie om het daar te zoeken.
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
407
173
Wetteren, Belgie
De topic starter zal het vermoedelijk niet graag horen maar ik zou toch aanraden weg te blijven van de goedkopere merken/uitvoeringen. Vroeger kocht ik ook het goedkoopste materiaal. Een boor is toch een boor en een vijsmachientje moet alleen vijzen. Toch?

Nou: Ik heb op een bepaald moment beslist dat het wat meer mocht kosten en een Bosch blauw vijsmachientje op 12v gekocht. Véél beter dan mijn vorige Bosch groen op 14v. Omdat ik volgend jaar met pensioen ga en een hobby toch wat geld mag kosten, heb ik onlangs nog wat meer geïnvesteerd, nu in Makita (220v en brushless schroef/slag op accu). Wat een openbaring. Heerlijk. Ik heb de Bosch niet meer aangeraakt.

Moraal van het verhaal: als je het ernstig meent met de hobby en je hebt de nodige financiële ademruimte: investeer in professioneel materiaal. Ik ben nu wel Makita fan maar er zijn ongetwijfeld merken die even goed/beter zijn, al dan niet duurder.
 
  • Leuk
Waarderingen: mk23

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.621
1.053
Riemst
Niet om je naar Parkside te praten maar heb daar een groene heggenschaar van en die doet het heel lang op een 2 Ah accu. Dus blijkbaar gebruikt een heggenschaar weinig energie. Dus mocht je al een accu platform hebben dan is het wellicht een betere optie om het daar te zoeken.
Ik heb Makita accumachines en wil daar ook bij blijven. Parkside kan me ondanks de positieve recensies niet bekoren. Maar ik wil ook zekerheid dat ik mijn heg onder controle krijg met batterijen. vandaar de vraag. Het zal dus het Makita combi systeem worden. Mijn voorkeur gaat eigenlijk wel naar Husqvarna benzine, maar dat is een andere prijsklasse. Aankoop zal wel voor de winter zijn. Hopelijk doen ze dit jaar er weer een gratis accu bij.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.720
2.150
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het zal dus het Makita combi systeem worden. Mijn voorkeur gaat eigenlijk wel naar Husqvarna benzine, maar dat is een andere prijsklasse.
in de rand: daarvoor gebruik ik stihl
met een massa hulpstukken
voldoende om een ander batterijplatform te verantwoorden
mooi dat makita zijn gamma van bouw- naar bosbouwmachines uitbreidt
schoenmaker blijf bij je leest ?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.621
1.053
Riemst
in de rand: daarvoor gebruik ik stihl
met een massa hulpstukken
voldoende om een ander batterijplatform te verantwoorden
mooi dat makita zijn gamma van bouw- naar bosbouwmachines uitbreidt
schoenmaker blijf bij je leest ?
Ik heb goede ervaringen met Husqvarna en een uitstekende dealer in de buurt. Over de Stihldealer heb ik het liever niet. Extra accuplatform liever niet. Daar zijn de accu's me net iets te duur voor.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.720
2.150
Klein-Brabant, Vlaanderen
Om bij zijn leest te blijven heeft Makita zo’n 20 jaar geleden destijds Dolmar gekocht.
Ik heb goede ervaringen met Husqvarna en een uitstekende dealer in de buurt. Over de Stihldealer heb ik het liever niet. Extra accuplatform liever niet. Daar zijn de accu's me net iets te duur voor.
dolmar was tijdens mijn legerdienst bij de genie dé referentie
ondertussen ben ik ook senior
hoe het nu met dolmar gaat, weet ik niet
met mij gaat het vooralsnog héél goed
Ik heb goede ervaringen met Husqvarna en een uitstekende dealer in de buurt. Over de Stihldealer heb ik het liever niet. Extra accuplatform liever niet. Daar zijn de accu's me net iets te duur voor.
heb ervaringen in de andere richting
van stihl heb ik niets op ontploffingsmotor meer
heb nu 3 batterij-platformen
bosch 12V, makita 18V, en stihl XV
die laatste niet voor in de bouw
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.351
2.888
Gaanderen
We hebben nu het geluk dat de maten van de accu's niet gewijzigd worden. Dat was vroeger wel anders.
Mijn keuzes voor nieuwe accumachines worden beperkt door mijn accusysteem. Waar ik bij mijn keuze in 2009 uitging van alleen accuboormachines is dat wel veranderd. Wie weet hoe dat over 10 jaar is. Kies nu. Wat er nog gaat komen weten we toch niet.
 

Reinald

Nieuw lid
14 sep 2023
15
12
Amsterdam
Allemaal erg bedankt voor jullie advies, de frees die ik nu wil halen wordt iig een tweedehands met snoer. Ik heb mijn oog laten vallen op die Makita combi kant/bovenfrees, volgens mij prima voor wat ik op dit moment doe. De keuze voor een specifiek accu systeem hoef ik nu iig niet te maken.

Als je op youtube naar houtbewerking video's kijkt, lijkt iedereen wel met accu te werken. Zou dit gewoon product placement zijn? :unsure:
 

Senior10

Nieuw lid
4 jun 2024
17
2
Hoekschewaard
Je kan terecht nog zoveel voordelen zien in gesnoerd gereedschap voor het werken op een vaste locatie, maar als je die accu set nou toch al hebt ……? Dan krijg je toch in ieder geval financieel een andere afweging. En dat zal alleen maar toenemen. En dat zie je ook terug bij innovaties en aanbod van nieuwe machines van alle merken
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.621
1.053
Riemst
De dag dat er een betaalbare supperaccu op de markt komt zal het plaatje er anders uitzien. Vandaag is het zo dat de accu capaciteit beperkt is en duur in vergelijking met een snoer. Als je vermogen nodig hebt, ben je snel uitgezongen met een accu. Een machine van 1000 Watt zet je niet zomaar op accu. Ik heb een accu haakse slijper van 125 mm. Super machine voor kleine werkjes. Maar na zeven minuten neemt het vermogen af en na 10 minuten is het gedaan. Wordt de machine echt zwaar belast slaat de accu al veel eerder af door overbelasting. Voor stevige klussen heb ik dus een 230 Volt machine. Die blijft door zwoegen zo lang als ik hem nodig heb.
 
  • Leuk
Waarderingen: edjebel

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.788
2.012
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Er is inderdaad niks mis met bedraad. Maar omdat ik in het Parkside ecosysteem zit, zijn ook de accu's en de body's heel betaalbaar. Ik heb in totaal 8 accu's liggen (4 zware 4Ah en 4 lichte 2Ah versies) en die drijven alles aan, alleen niet tegelijkertijd. Ik heb meer machines dan accu's en 3 laders in een hoekje liggen.

Bedraad gebruik ik vooral nog mijn grote cirkelzaag (2000 makita), de schuurmachines en de stofzuiger inderdaad. Maar zelfs mijn kantentrimmer/bosmaaier/heggeschaar combi is van parkside (en dus op accu's). Omdat die voor sommige klussen te licht is heb ik mijn oudere Stihl op benzine erbij gehouden, evenals een heggeschaar daarvan.

Grasmaaien doe ik op een Stiga... volledig elektrisch. Op een goeie dag (wanneer ik niet al twee weken heb gewacht en veel te hoog gras moet maaien) haal ik met gemak ons hele terrein (~ 1600m2 gras) op één acculading. Het is wel een snellader, dus na 2 uurtjes kan hij weer los. Zit ook een aanhanger bij voor mijn brandhout.

Gezien we 36 panelen op het dak hebben liggen is de keuze elektrisch voor ons wel voor de hand liggen, is gewoon milieuvriendelijker en stiller, maar sommige dingen gaan gewoon beter met een draad of een 2takt.

Ik heb wel eens gesproken met zo'n fabrikant van 'off grid accusystemen' die trots lieten zien dat hun 220v accu een 1500w cirkelzaag kan aandrijven op een tijdelijke locatie (bouwsite bijvoorbeeld). Dat vond ik minder indrukwekkend. Ik stelde hem voor een keer te proberen hoe lang zijn systeem het volhield met mijn 4pk lintzaag eraan. Leek hem een leuk idee, maar nooit meer van gehoord...
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
222
92
Rijswijk
Ik heb Makita accumachines en wil daar ook bij blijven. Parkside kan me ondanks de positieve recensies niet bekoren. Maar ik wil ook zekerheid dat ik mijn heg onder controle krijg met batterijen. vandaar de vraag. Het zal dus het Makita combi systeem worden. Mijn voorkeur gaat eigenlijk wel naar Husqvarna benzine, maar dat is een andere prijsklasse. Aankoop zal wel voor de winter zijn. Hopelijk doen ze dit jaar er weer een gratis accu bij.
Even off topic.
Vorig jaar heb ik de Makita duh502 gekocht.
Echt een super fijne heggenschaar. Ze doen er momenteel een accu bij zie ik.
 

Afgezaagd

Actieve deelnemer
21 mrt 2023
60
17
Alkmaar
Het enige wat ik op accu gebruik is een klop/boormachine en boutenklopper en schroefklopper. De rest allemaal aan het snoer.

Natuurlijk is sommig spul met een accu flexibeler in omgang maar je mist heel vaak toch dat extra vermogen.

Ik snap die slijptol op accu ook niet echt maar dat komt wellicht meer doordat ik in de staalbouw/constructie zit en dus regelmatig de 180mm of 230mm tol er bij pak.
Dan is zo'n ding net een iet wat veredelde schuurmachine.
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
173
54
Delft
Tegenwoordig hebben de wat sterkere accumachines soms net zoveel of meer vermogen als de 230 machines, maar waar bij 230 machines het vermogen op het labeltje staat, is dat bij accumachines niet zo. Waar de makita accu slijptol een 460w gemeten uitgangsvermogen heeft, doet een hippe Metabo 770w. En dat is dan rond het uitgangsvermogen van een 1100w slijptol op 230v.


 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.