Elektrische tools upgraden beginner

Reinald

Nieuw lid
14 sep 2023
15
12
Amsterdam
Hoi iedereen,

Vorige begon ik met wat kistjes voor mijn synthesizers die ik graag mooi wou afwerken. Ik had nog een oude decoupeerzaag van mijn grootvader en kocht een Bosch vlakschuurmachine en een Parkside bovenfrees. Heel veel plezier mee gehad.

Toen kochten mijn partner en ik een huis en besloot naast het klussen ook het merendeel van de meubels zelf te bouwen. Ik kon een invalzaag en afkortzaag lenen van vrienden en familie en heb ook hier mezelf helemaal in kunnen verliezen.

We zijn nu een jaar of wat later, de Parkside frees heeft de geest gegeven en ik sta op het punt met een vriend naar een locatie te zoeken zodat ik niet telkens tuin/woonkamer als werkplek hoef te gebruiken.

Nu overweeg ik dus om wat meer professioneel materiaal te halen en het lijkt me fijn om met accu te werken. Nu zijn er zoveel merken en mogelijkheden dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Voor Festool heb ik niet het budget (de invalzaag die ik leende was Festool, wat een genot...) dus ik zoek advies voor een goede prijs/kwaliteit accu systeem die bij mijn situatie past. Op dit moment heb ik nood aan een frees machine maar ook een excentrische schuurmachine zou ik graag in de nabije toekomst toevoegen.
Ik lees veel goede dingen over Makita en DeWalt, waar een frees set met twee accu's zo rond de €500 ligt. Een stevig bedrag, zeker als ik de Parkside prijzen gewend ben, maar wellicht wel de investering waard? Hoe staan jullie tov accu tools tegenover alles met snoer?

Wat ik gemaakt heb in het huis verzamelen wil ik verzamelen als portfolio en kijken of hier vraag naar is. Het gaat voornamelijk over op maat gemaakte meubels, oa. voor muziekapparatuur, bureau's, tafeltjes maar wil ook wat kleinere dingen met mooie ingefreesde patronen en epoxy gaan maken.

Kijk uit naar jullie expertise!
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.537
718
Enschede
ingoogni.nl
Naar mijn bescheiden mening koop je accu gereedschap als je het op verplaatsing wil gebruiken. In je eigen werkplaats ben je beter af met snoer.
Geheel mee eens, met bijkomend voordeel dat er op het moment best veel besnoerd gereedschap 2e hands te koop staat met de reden "wegens overstap op accu". Ze doen maar. Als je nog bedrade Festool etc. gebruikt zoekt, dit lijkt het moment. (een nieuwe bedrade boormachine zit niet eens meer in de Festool collectie)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.942
958
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Hoi Hoe staan jullie tov accu tools tegenover alles met snoer?
Snoer. Voor alles, behalve schroefmachines, omdat je die meestal op gekke plekken gebruikt en relatief weinig stroom verbruiken (dus niet zo leeg zijn). Om verschillende redenen hebben wij wel ook een grasmaaier op accu's (don't ask), maar daarmee kunnen wij zelfs met 2 accu's maar de helft van onze tuin maaien - de andere helft moet dan wachten tot de volgende dag. EN wij hebben niet eens volledig gras in inze 0.1 ha tuin - de helft wordt ingenomen door wijngaard, moestuin, tomatenkas en andere zaken ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: RDR2950 en Sparrows

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
389
171
Noardeast-Fryslân
Als je alleen aan houtbewerking op een vaste plek doet waar 220 (of 380) beschikbaar is dan is bovenstaande een logisch advies: het net is (bijna) altijd beschikbaar en accu's willen nog wel eens leeg raken. Al is dat op te lossen door er altijd 1 of meer extra te hebben.
Het wordt anders als je het gereedschap ook gebruikt voor het werken aan je huis: dan is accu-gereedschap vaak een stuk praktischer dan met snoer. Op een ladder of ander onhandig punt ben ik razend blij dat veel van mijn gereedschap met accu is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sparrows

Senior10

Nieuw lid
4 jun 2024
17
2
Hoekschewaard
Helemaal eens met voorgaande reacties vwb gesnoerd versus accu gereedschap. Maar als iets zeker is, dan is dat dat je in de toekomst meer accu gereedschap zal gaan aanschaffen en gebruiken. Dus ook wanneer je nu alleen een accu boor/schroef machine koopt, probeer wat te begrijpen van accu platformen en kwaliteit en assortiment van de bekende merken. Nu een goede keuze gemaakt voor een merk en platform, kan je in de toekomst een hoop geld schelen en gebruiksgemak.
succes
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
177
87
Utrecht
Na enkel accu gereedschap te hebben gebruikt de laatste jaren, ben ik van mening dat alles waar je een stofzuiger op aansluit bedraad zou moeten zijn. Je hebt toch al de slang en menig stofzuiger heeft een stopcontact erin waardoor bij gebruik van het gereedschap deze meteen aanslaat. Dat heb je dus niet met een accu gereedschap, hoewel er wel workaround op de markt zijn.

Dus schuurmachines en frees zou ik bedraad doen. Maar dat is mijn eigen insteek.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.014
833
Nootdorp
In je vraag gaf je ook aan wat te doen met andere merken ipv parkside. Iedereen hecht natuurlijk waarde aan zijn eigen ervaringen. Persoonlijk ben ik geen parkside fan. Ik heb goede ervaringen met Makita en Metabo. Mijn voorkeur ligt daar. En ja, dit zijn niet de prijzen van parkside.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
389
171
Noardeast-Fryslân
alles waar je een stofzuiger op aansluit ..
Op mijn accu-excenter kaneen stofzuiger aangesloten worden maar dat is met het apparaat dat ik het meest gebruik zonder stofzuiger. Gewoon omdat ik daarmee het vaakst buiten de werkplaats werk. Kortom: ook hiervoor geldt dat het maar net is wat je er mee doet cq waarvoor je het gebruikt.
Je tip om heel bewust voor een accu-platform kan ik alle maar onderschrijven. Dit omstandigheden heb ik er momenteel al 3 en dat is onpraktisch.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.351
2.888
Gaanderen
Voor het grootste deel deel ik de mening van Henk Verhaar. Ik heb zelf het meest op 240V. Ik zie dat steeds meer winkels steeds meer machines hebben op 240V. Accu's worden steeds beter en krijgen meer vermogen.
Mijn accuheggenschaar verbaasde me met de gebruiksduur. Ik had 4 stuks 5AH accu's bij me en had er een nodig. Ik heb een frees op accu voor alleen de kanten. Bij andere freesmachines zie ik het (nog) niet zitten. Mijn twee grote frezen zijn 2400 W en met een 12 mm 45 graden frees erin is een accu snel leeg.
Het hangt erg van jouw gebruik af. Hoe lang staat jouw zaag aan achter elkaar. Ik werk bijna altijd met een stofzuiger aan de machine, dus wat maakt een snoer extra dan nog uit. Draadloosafzuigen is noch steeds niet uitgevonden.
Wil je goedkoop een merkmachine hebben? Koop dan een bodie zonder accu's en lader. Koop aftermarket accu's en lader. Wel eerst even kijken of de ze er wel zijn.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.351
2.888
Gaanderen
Er zijn goedkope no name accu's te koop voor de meeste merken. Neem niet de allergoedkoopste, mijn milwaukee klonen voldoen prima, tot nu toe. Ook van de beste merken gaan de accu's wel eens stuk. Meestal gaat dit dan snel en mijn ervaring is dat veel merken lastig doen. Althans, toen ik mijn gereedschapswinkel nog had. Ben je toch niet tevreden kan je altijd nog origineel kopen.
 

Senior10

Nieuw lid
4 jun 2024
17
2
Hoekschewaard
Er zijn goedkope no name accu's te koop voor de meeste merken. Neem niet de allergoedkoopste, mijn milwaukee klonen voldoen prima, tot nu toe. Ook van de beste merken gaan de accu's wel eens stuk. Meestal gaat dit dan snel en mijn ervaring is dat veel merken lastig doen. Althans, toen ik mijn gereedschapswinkel nog had. Ben je toch niet tevreden kan je altijd nog origineel kopen.
Ik doe dit inderdaad voor mijn oude Metabo 15.6 plus cadmium (nu Nimh), maar zou je no name accu’s ook aanraden ter vervanging van Li-ion accu’s van tegenwoordig, waarbij je diezelfde accu gebruikt voor meerdere machines?
 

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
389
171
Noardeast-Fryslân
En waar haal je die? Ik winkel op zijn tijd ook wel eens bij Ali maar dit zou ik daar nu net niet halen vanwege 'geen vertrouwen in de kwaliteit'.
 

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
118
46
‘s-Hertogenbosch
Losse accu’s zijn vaak per paar met een lader net zo duur als een machine die bedraad is.
Dus rekensommetje is niet moeilijk,frezen,zagen,schaven zwaar boor en slijpwerk en zuigen op draad, boren schroeven en licht slijperwerk op accu .
Is mijn persoonlijke voorkeur.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.621
1.053
Riemst
Voor het grootste deel deel ik de mening van Henk Verhaar. Ik heb zelf het meest op 240V. Ik zie dat steeds meer winkels steeds meer machines hebben op 240V. Accu's worden steeds beter en krijgen meer vermogen.
Mijn accuheggenschaar verbaasde me met de gebruiksduur. Ik had 4 stuks 5AH accu's bij me en had er een nodig. Ik heb een frees op accu voor alleen de kanten. Bij andere freesmachines zie ik het (nog) niet zitten. Mijn twee grote frezen zijn 2400 W en met een 12 mm 45 graden frees erin is een accu snel leeg.
Het hangt erg van jouw gebruik af. Hoe lang staat jouw zaag aan achter elkaar. Ik werk bijna altijd met een stofzuiger aan de machine, dus wat maakt een snoer extra dan nog uit. Draadloosafzuigen is noch steeds niet uitgevonden.
Wil je goedkoop een merkmachine hebben? Koop dan een bodie zonder accu's en lader. Koop aftermarket accu's en lader. Wel eerst even kijken of de ze er wel zijn.
Welk merk van accu heegeschaar heb jij, Wim? Ik ben van plan deze winter een combiset (heggenschaar en kettingzaag) aan te schaffen maar wil zekerheid over gebruiksduur.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.143
909
Omgeving Leiden
Accu voor je boor/schroefmachine. Overig bedraad, al is een kantenfrees op accu ook wel handig.
Ben een fan van Makita. De Makita accu machines die in een bouwmarkt worden aangeboden hebben vaak accu's die verder nergens anders op passen, dus zorg dat je een machine koopt met LXT accu's. Die passen ook op andere machines van Makita, zoals bijvoorbeeld een heggenschaar of kantenfrees. Scheelt laders, accu's, ruimte en ergernis.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.351
2.888
Gaanderen
Welk merk van accu heegeschaar heb jij, Wim? Ik ben van plan deze winter een combiset (heggenschaar en kettingzaag) aan te schaffen maar wil zekerheid over gebruiksduur.
Milwaukee omdat ik daar diverse accu's van heb. 18 volt en alleen originele accu's waarvan de oudste accu's van 2009 zijn en ook die werken nog. Alleen van de 12 V heb ik merkloze accu's
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.