Dat spanningsdipje kan je heel simpel gezegd zo uitleggen:
De spoelen van je motor zijn gewikkelde draden die een magnetisch veld oproepen, dat veld zorgt voor weerstand.
Echter als je de motor aanzet is er nog geen magnetisch veld, dus de draad is eigenlijk gewoon letterlijk een kortsluiting tussen je fase en nul (je + en -)
En als er kortsluiting is, gaan je lampen uit, want stroom kiest de makkelijkste route
Een motor schakelen met de nul of fase draad maakt totaal geen verschil, zodra het circuit gesloten is krijgen beide aders evenveel ampere te verwerken.
Een inrush limiter kan je ook heel goedkoop zelf maken, zet een 500Watt bouwlamp in serie met de motor, zodra de motor loopt sluit de aansluitingen van de bouwlamp kort zodat deze uitgaat en de motor het volledige vermogen krijgt.
Zolang de lamp in serie staat beperk je de stroom tot 500 watt, en gaan je lampen dus niet uit, en de zekeringen ook niet
edit:
Of ik begreep het verhaal van de draadweerstand niet goed, of het is niet zo'n goed idee.
Ik lees het als permanent een weerstand in serie zetten met de motor om de aanlooppiek op te vangen.
Deze weerstand zal dan 2000W aan moeten kunnen, anders gaat de motor nooit draaien.
Bij 230V is dit een weerstand van ongeveer 26 Ohm (8,7 Ampere bij 230V is ongeveer 2Kw)
Maar een 26ohm weerstand die 8,7 Ampere aan kan, kost een vermogen, en is groot en zwaar.
Bovendien veroorzaakt deze (als je machine 2000 watt verbruikt) een spanningval van 125 volt.
Dus je machine loopt dan maar op 125 volt, de andere 125 volt ben je aan het opstoken in je weerstand.
125v bij 8,7 ampere is 1000 watt aan hitte die je weerstand aan het maken is.
dus ik denk dat je niet bedoelt om een weerstand in serie te zetten