Elektra Beckum HC 260 K opknappen

Alexanders1979

Nieuw lid
16 jun 2023
5
0
Zutphen
Hoi,

Als hobbyist heb ik een HC 260 K vlak vandikte bank voor een zacht prijsje op de kop kunnen tikken omdat de motor defect zou zijn. Gelukkig blijkt het alleen de aanloopcondensator te zijn die vervangen moet worden.

Toch loop ik tegen wat punten aan waar ik hier antwoord op hoop te krijgen.

1. De rol met messen ziet er redelijk gehavend uit (in kleur). Ik heb veel verkleefd hout eraf gekrabd. Echter blijft die donker van kleur en voelt wat ruw aan. Hoe kan ik dit het beste oplossen?
2. De bescherming van de rollen zou ik graag upgraden naar de variant zoals op de nieuwe banken, waar de “arm” korter en of steviger bij de rollen zijn gemonteerd. Is dit mogelijk?
3. waar kan ik een aanloopcondensator vinden 100uF/330V. Ik kan alleen de 100uF/250V vinden? Of maakt dit niet uit?
4. Nog tips om de aanzet (juiste naam), wat steviger te krijgen met upgrades?

Alvast bedankt voor de tips.

Groet.

Alex
 

Bijlagen

  • IMG_2192.jpeg
    IMG_2192.jpeg
    96,7 KB · Weergaven: 46
  • IMG_2191.jpeg
    IMG_2191.jpeg
    98 KB · Weergaven: 47
  • IMG_2144.jpeg
    IMG_2144.jpeg
    104,9 KB · Weergaven: 50
  • IMG_2159.jpeg
    IMG_2159.jpeg
    118,6 KB · Weergaven: 47
  • image.jpg
    image.jpg
    99,8 KB · Weergaven: 49

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.249
661
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Volgens mij kun je die condensator van 250V probleemloos nemen, de motor wordt immers aangesloten op jouw 240V stopcontact.
De messenrol zal best bruin en ruw zijn, maar die raakt het hout toch niet? De messen steken uit en raken het hout. Lijkt me vooral een optisch probleem.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.217
2.643
Een condensator waarde mag wel hoger zijn, niet lager. Dus 100 uf 450 volt nemen. Ik zou de andere condensator ook gelijk vervangen. Die is vermoedelijk ook meer dan 40 jaar oud. Die heeft een lagere waarde en is dus goedkoper. En je hebt maar een keer verzendkosten. Let op de inbouw maat, zodat je na de montage van de nieuwe condensatoren nog wel het deksel er op krijgt. Nieuw condensatoren zijn vaak wat korter, dan die oude exemplaren.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.003
824
Omgeving Leiden
De kleur van de rol vind ik verdacht veel op roest lijken.
Ik zou eerst de stekker uit het stopcontact halen, dan de messen er uit zodat je je niet verwondt.
Dan de aanslag/ roest met staalwol en wat WD40 te lijf gaan. Is dan nog roestig de rol uitbouwen en een nachtje in de schoonmaakazijn leggen. Citroenzuur schijnt ook te werken maar ik heb daar geen ervaring mee; weet ook niet waar dat te koop is.

@chevy66 schrijft "Een condensator waarde mag wel hoger zijn, niet lager"
Daarbij bedoelt hij, zoals hij ook schrijft, de werkspanning, niet de capaciteit zelf.
Dus de vervangende condensator dient 100 uF te zijn met een werkspanning van 300 V of hoger , zodat je dan op 450 Volt uitkomt.

Op punt 2 kan ik geen antwoord geven
En punt 4 heeft voor mij wat toelichting nodig. Wat moet er steviger?
 

Alexanders1979

Nieuw lid
16 jun 2023
5
0
Zutphen
Dank voor de reacties. Ik ben gisteren begonnen met het schoonmaken van de rol met WD40/staalwol. Er kwam heel wat roest/weer vanaf en het voelt een al een heel stuk gladder. Vlekken blijven, wellicht in het staal getrokken wat je er niet meer uit krijgt? Bijgaand enkele foto's.

Tav de condensator heb ik navraag gedaan tav het voltage. De betreffende (aanloop)condensatoren zijn allemaal 250v, maar het is dezelfde condensator als de 330 (of meer). Fabrikant heeeft de waarden gewijzigd zonder reden. Zie wel normale condensatoren van 100uf/450 maar weet niet of die geschikt zijn als aanloop. Ik ga het met deze proberen en bestel daarbij ook de andere condensator.

Ik heb alle draaide delen schoongepoetst met een tandenborstel. Moet ik deze nog ergens mee insmeren tegen uitdroging (bijvoorbeeld siliconenspray?).

punt 4. Ik merk dat er beweging zit in de aanzet, wellicht door de constructie/aluminium " geleider". Wellicht zijn hier upgrades voor.
 

Bijlagen

  • IMG_2203.jpg
    IMG_2203.jpg
    166,7 KB · Weergaven: 25
  • IMG_2206.jpg
    IMG_2206.jpg
    139,4 KB · Weergaven: 25
  • IMG_2205.jpg
    IMG_2205.jpg
    135,6 KB · Weergaven: 26
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.217
2.643
Een aanloopcondensator is niet geschikt voor continue gebruik. Die wordt na de start afgeschakeld. Een bedrijfscondensator is dus wel geschikt voor continue gebruik. Die kan je dus ook voor de start gebruiken, maar andersom niet. Startcondensatoren gaan vaak wat langer mee, maar voor een onderdeel van 12 euro vindt ik dat wat minder boeiend. Je hebt het over 30 a 40 jaar. Ik heb hier op de werkbank ook een atlas compressor staan met een kapotte startcondensator. Die is uit 1979. Daar is ook de isolatie van de bedrading van verkruimeld, dus nog wat extra werk.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.003
824
Omgeving Leiden
Ik vermoed dat je met 'aanzet' het blauw aangegeven gedeelte, de 'langsgeleider' of ook wel in het engels 'fence' bedoelt.
Even een foto van de bevestiging zoals die nu is, brengt mensen vast op ideeën.
20240430_121247.jpg
 

Bijlagen

  • 20240430_121247.jpg
    20240430_121247.jpg
    101,2 KB · Weergaven: 23

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
225
95
Omgeving Alkmaar
De geleider hoort sowieso 180 graden gedraaid te zitten, zodanig dat het ‘smallere’ gedeelte van de geleider (in de foto nu het rechterdeel dus) boven de uitvoertafel hangt.
 

Alexanders1979

Nieuw lid
16 jun 2023
5
0
Zutphen
Een aanloopcondensator is niet geschikt voor continue gebruik. Die wordt na de start afgeschakeld. Een bedrijfscondensator is dus wel geschikt voor continue gebruik. Die kan je dus ook voor de start gebruiken, maar andersom niet. Startcondensatoren gaan vaak wat langer mee, maar voor een onderdeel van 12 euro vindt ik dat wat minder boeiend. Je hebt het over 30 a 40 jaar. Ik heb hier op de werkbank ook een atlas compressor staan met een kapotte startcondensator. Die is uit 1979. Daar is ook de isolatie van de bedrading van verkruimeld, dus nog wat extra werk.
Duidelijk verhaal. We gaan het meemaken hoe lang de nieuwe meegaat. Is het 40j, ben ik 85 en heb ik andere zorgen. ;)
De geleider hoort sowieso 180 graden gedraaid te zitten, zodanig dat het ‘smallere’ gedeelte van de geleider (in de foto nu het rechterdeel dus) boven de uitvoertafel hangt.
Ik denk dat de vorige gebruiker hem andersom had staan zodat hij niet steeds alles moest demonteren wanneer hij wisselde tussen vlak en vandikte.

Als je er hout mee gaat bewerken dat je later op de één of andere manier nog wil afwerken, zou ik siliconenspray vér uit de buurt houden - als dat op je hout zit, krijg je het niet zomaar meer weg.
welke smering zo dan wel geschikt zijn?
 

Alexanders1979

Nieuw lid
16 jun 2023
5
0
Zutphen
Update, ik heb de condensator vervangen. Motorbeveiligingsschakelaar wou eerst niet inschakelen (knop bleef niet hangen). Inmiddels toch aan het draaien gekregen. Echter. Eerste keer wordt die op snelheid gebracht door de condensator. Dan klapt de motorbeveiliging eruit na 20 seconden. Behuizing is niet warm. Schakel ik hem opnieuw in, komt die niet op toeren, begint die ligt te roken en voelt de motor heet. Ik zet hem dan handmatig uit.

Waar de kabels de motor inlopen zit wel wat smurrie van de condensator. Heeft iemand tips wat er fout gaat?
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
362
137
Waarschijnlijk je centrifugaalschakelaar die de aanloopcondensator uitschakelt. Misschien is dat wel de veroorzaker van de kapotte condensator geweest. Ik geloof nooit dat is meer dan 500000 keer is ingeschakeld. Als mijnheer Bosch dat er 40 jaar geleden opgezet heeft is dat zo. Twijfel ik niet aan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.