Ik zit met een probleempje, ik ben dus bezig met de bouw van mijn tuinhuis en heb electriciteit klaar gelegd maar ipv een 5G4mm² heb ik een 4G4mm² gelegd (dacht namelijk 3 fasen en een aarding, eventjes de neuter vergeten!)
Nu hoe kan ik dit het goedkoopst oplossen (en wettelijk)?
1) eerst dacht ik aan een losse 4mm² bij te leggen maar dit mag waarschijnlijk niet zo los op de muur(garage) en los in de wachtbuis...
2) een 2G4mm² bijtrekken en maar 1 van de kabels gebruiken als neuter?
3) de machines die er komen zijn volgens de handleiding aangesloten in ster (op aansluitschema staat alleen wanneer er een neuter is die aan te sluiten dus zonder werkt ook) dus die 4G4 alleen voor de machines gebruiken en een 3G2.5mm² bijtrekken voor de stopcontacten/lichten
Nu nog en vraagje over de lichten:
Bij het binnenkomen van mijn tuinhuis zal direct links een eleckast hangen, daaronder de schakelaars voor 2 circuits van lichten, mag ik van deze schakelaar met een 5g1,5mm²(hier is 4g1,5mm² normaal voldoende maar volgens dmlights is een 5g goedkoper dan een 4g...
) vertrekken tot in een aftakdoos en dan 2x vertrekken met een 3g1,5mm² voor de 2 circuits?
Bij voorbaat dank,
Kevin
Nu hoe kan ik dit het goedkoopst oplossen (en wettelijk)?
1) eerst dacht ik aan een losse 4mm² bij te leggen maar dit mag waarschijnlijk niet zo los op de muur(garage) en los in de wachtbuis...
2) een 2G4mm² bijtrekken en maar 1 van de kabels gebruiken als neuter?
3) de machines die er komen zijn volgens de handleiding aangesloten in ster (op aansluitschema staat alleen wanneer er een neuter is die aan te sluiten dus zonder werkt ook) dus die 4G4 alleen voor de machines gebruiken en een 3G2.5mm² bijtrekken voor de stopcontacten/lichten
Nu nog en vraagje over de lichten:
Bij het binnenkomen van mijn tuinhuis zal direct links een eleckast hangen, daaronder de schakelaars voor 2 circuits van lichten, mag ik van deze schakelaar met een 5g1,5mm²(hier is 4g1,5mm² normaal voldoende maar volgens dmlights is een 5g goedkoper dan een 4g...
Bij voorbaat dank,
Kevin