Eiken zigzag boekenkast

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Dank voor jullie berichtjes! Ik was inderdaad maar veilig gaan schuren ivm vermoeidheid, in plaats van met de decoupeerzaag aan de gang :)

Net even bij de huisarts geweest, nagel is er helemaal af, gelukkig is de wond in het vlees redelijk beperkt gebleven. Binnenkort maar moed verzamelen om de schuurmachine weer op te pakken :p was juist lekker op dreef..
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Oeh, bah. Hopelijk heelt het snel.

Ik heb zelf precies hetzelfde gehad vorig jaar. Even wat zelfgemaakte domino's afronden, een momentje van onoplettendheid en daar verdween mijn linker wijsvinger in de bandschuurmachine. Ongeveer zelfde wond, nagel weg, maar ook bot gebroken. Deed flink pijn en is echt een eye-opener geweest voor me!

Goed herstel gewenst!

- - - Updated - - -

Oeh, bah. Hopelijk heelt het snel.

Ik heb zelf precies hetzelfde gehad vorig jaar. Even wat zelfgemaakte domino's afronden, een momentje van onoplettendheid en daar verdween mijn linker wijsvinger in de bandschuurmachine. Ongeveer zelfde wond, nagel weg, maar ook bot gebroken. Deed flink pijn en is echt een eye-opener geweest voor me!

Goed herstel gewenst!
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Jakkes! Kwam ik er nog goed mee weg... Althans heb geen (röntgen) foto gemaakt.. Hoe lang heeft het herstel geduurd? Kom je inmiddels al weer bij de bandschuurmachine in de buurt?
Eye opener is het zeker!!
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Ja, dat was behoorlijk schrikken, ook omdat ik linkshandig ben. In het ziekenhuis wilden ze een foto maken en daaruit bleek een stukje van het bot. Alles wel weer geheeld, alleen wel een klein stukje gevoelloos.
Het herstel was ik wel een paar maanden mee zoet, zeker voordat de nagel helemaal teruggegroeid is.

Ik heb er even over gedacht de bandschuurmachine weg te doen, maar het was mijn verkeerde inschatting wat de reden was, niet de machine. Voor alles handelingen met machines wat ik nu doe, bedenk ik wel of dat de juiste weg is om de handeling uit te voeren.

Maar terug naar je project :)
De nachtkastjes zijn heel erg mooi geworden! Ik ben erg benieuwd naar de vorderingen van de kast, wanneer je er weer aan toe bent!
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Van harte beterschap en dat je de schuurmachine maar gauw weer oppakt!

Gave kast waar je mee bezig bent!

jaap

- - - Updated - - -

Van harte beterschap en dat je de schuurmachine maar gauw weer oppakt!

Gave kast waar je mee bezig bent!

jaap
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Ik heb zelf precies hetzelfde gehad vorig jaar. Even wat zelfgemaakte domino's afronden, een momentje van onoplettendheid en daar verdween mijn linker wijsvinger in de bandschuurmachine. Ongeveer zelfde wond, nagel weg, maar ook bot gebroken. Deed flink pijn en is echt een eye-opener geweest voor me!


oei

Op mijn bandschuurmachine zitten bovenop een paar inserts waarmee je hem ondersteboven kunt monteren op een houder (B&D DN85), het leek me wel eens handig, maar eh, twee handen vasthouden maar.....
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Met het groeien van m'n nagel groeit eindelijk de stapel hout uit tot een kast!
IMG_20200609_225652563.jpg
Niet de mooiste nagel meer maar ok.
Alle horizontale panelen heb ik overgetrokken en op maat gezaagd met de invalzaag. Daarna besloten dat ik alle schotten vanaf de linkerkant ga uitlijnen: drie stukken mdf op maat gezaagd en als maat gebruikt
IMG_20200606_155534120.jpg
Bij 1 beginnen.. De eerste laag zat er inmiddels al op. Uitlijnen en dan lamellen frezen, vervolgens de rechtopstaande schotjes ertussen en de helling aftekenen (met is weten, maar dat ging toch te vaak mis), daarna in de klemmen
IMG_20200606_163817827.jpg
De driehoekjes om de boel haaks te zetten waren nauwelijks nodig. Deze staat iets verkeerd maar krijg 'm zo niet naar boven op m'n telefoon..
IMG_20200605_200155262.jpg
Na het kunstje een zes keer herhaald te hebben ziet het er zo uit.
IMG_20200609_214747287.jpg
Een kant ligt nu in de klemmen, als de andere kant ook klaar is dan lag ik de kast op z'n rug (die kant is vlak), en het zijpaneel er naast om vervolgens de zagzag over te trekken. Het einde is in zicht!
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Wauw, mooie klus!
En die nagel wen je vanzelf aan. Ik heb vorig jaar met een vinger klem gezeten. Het topje van het topje was geplet. Het is bijna helemaal onzichtbaar weer hersteld, maar er blijft een plekje vreemd aanvoelen.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Een bouwverslag schrijven is blijkbaar iets minder m'n ding, maar wil toch graag even het eindresultaat laten zien:
img_20200619_231602232-jpg.88755

Van de andere kant
IMG_20200619_231543587.jpg

Excuses voor de gedraaide foto's, het forum en m'n nieuwe telefoon kunnen het niet met elkaar eens worden.. :(

De hele kast staat in twee lagen skylt ultramat, alleen de onderkant niet. Zou dat goed gaan qua werken etc?
 

Bijlagen

  • IMG_20200619_231602232.jpg
    IMG_20200619_231602232.jpg
    529,6 KB · Weergaven: 108

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
De kast ziet er gaaf uit! Mijn vrouw zal het te wild vinden, die houdt meer van strakke lijnen.
Maar ik denk dat een kast met deze vorm nooit gaat vervelen.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Hehe hier is ie Jelmer:
IMG_20200709_173203901.jpg

Hij was oorspronkelijk iets donkerder door een beits. Volgensmij is op de foto te zien dat de zin in het schuren van links naar rechts afnam haha.. Niet zelf gemaakt,, dit meubel.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Thanks Wim01 :)

Toen ik de kast af had was het heel verleidelijk om nog een aantal dingen in dezelfde stijl te maken met het (behoorlijk wat) overgebleven hout.. Truukje geleerd, dus vaker toepassen :p Maar ja, een tv meubel, een kleiner broertje naast de grote kast, nachtkastjes (hangen al) dan wordt het een beetje te veel :)

Volgende project wordt warschijnlijk een eettafel, hier veel leuke ideen voorbij zien komen: hongaarse punt of toch visgraat.. Massief of op een plaat lijmen :p al die keuzes
 
  • Leuk
Waarderingen: Wicky

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.