Eiken vloer en tafel opknappen met handschuurmachines en Skylt

-Sjoerd-

Nieuw lid
23 jun 2025
4
13
Katwijk
Motivatie

Dit is mijn eerste post hier. Wat achtergrond, ik werk al vele jaren in de IT en heb al langer het gevoel daarnaast iets met mijn handen te willen doen en maken. Van daaruit is een interesse ontstaan voor onder andere houtbewerking en klussen. Een project wat mij een mooie uitdaging leek was het opknappen van onze 10 jaar oude eiken lamelparket vloer (45m2). Mocht het misgaan dan kan er altijd nog een nieuwe in was de gedachte.
Gedurende het schuren hebben we besloten om ook de tafel (en een grote vensterbank) mee te nemen. Als je toch aan het schuren bent..

Daarbij loont het zelf doen niet alleen met de genoegdoening maar ook met de gereedschappen die je er aan overhoudt. Een investering voor gereedschap dat (hopelijk) nog lang mee mag gaan verdient zich op deze manier gelijk terug.

De informatie op dit forum heeft al veel van mijn vragen kunnen beantwoorden en ik hoop met dit verslag zelf wat bij te dragen voor anderen met een soortgelijk project in de toekomst.

Offertes kwamen uit rond de €2000 voor het uitbesteden. Gaandeweg dus ook besloten om de 3 meter lange eiken tafel van een nieuwe look te voorzien. Prijs hiervoor even van het internet geplukt Tafel laten opknappen en weer als nieuw laten maken kosten €720.

Gemaakte kosten

Festool Rotex 150671,08
Protection Pad PP-STF D150/27,40
Festool Delta DTS 400368,77
Granat SYS-STF DELTA GR-Set58,01
Festool schuurblok HSK-D 15015,59
Festool CTL MIDI548,43
Standard-Reinigungsset RS-ST D 27/36-Plus
(Stofzuiger stang en mond)
71,47
SELFCLEAN Filtersack SC-FIS-CT
MINI/MIDI-2/5/CT15
18,97
Festool granat net P60 50st50,34
Festool granat net P120 50st37
Festool granat set P60, 80, 120, 180, 220, 32042,50
(Huurmaat) 1dag Woodboy en 2 witte pads67,40
Skylt olie, lak, rollers, bak, telescoopstang etc.700
Gehoorbescherming, kniebeschermers, halfgelaatsmasker75
Totaal2731,96

Resultaten

Tafel

De tafel is als nieuw. Kaal geschuurd en 2 lagen Skylt lak erop. Zeer tevreden.

before.jpg after.jpg

De vloer

Een transformatie. Niet perfect, dat mag je ook niet verwachten als je iets voor het eerst doet, maar absoluut de moeite waard.

PHOTO-2025-06-19-12-54-44-1.jpg PHOTO-2025-06-19-12-54-44.jpg

PHOTO-2025-06-19-12-54-44-2.jpg PHOTO-2025-06-19-12-54-44-3.jpg

Leerpunten

Schuren

• Festool Rotex 150
  • Festool Delta DTS 400
  • Festool CTL Midi
  • Festool schuurblok HSK-D 150
  • Festool granat net P60, P120 en P240 voor de machines
  • Festool granat P60 en P120 voor het schuurblokje

• Ik heb geschuurd met Festool granat net P60 in Rotex modus voor het kaal schuren, daarna granat net P120 in excenter modus voor het glad schuren. Voor de laatste laklaag heel licht tussen geschuurd met P240 op aanraden van de vloerenwinkel.
    • De stofafzuiging was perfect met granat net en een CTL Midi (echter heb ik geen ervaring met ander schuurpapier)
    • Met granat net 60 ging het kaal schuren zeker niet vlot. Advies gekregen van profs om zeker geen gebruik te maken van net-schuurpapier, en dat bijvoorbeeld een merk als Sia beter werkt.
      • Mogelijk zou de vloer dan ook nog "kaler" zijn geworden
      • Mogelijk zou het ook beter zijn geweest om met korrel 40 te beginnen en daarna 80 en 120. Dus 3 schuurgangen.
    • Om de krassen van korrel 60 glad te krijgen met 120 heb ik toch nog behoorlijke kracht gezet op de 120. Dit heeft geresulteerd in zichtbare schuurgangen hier en daar als je er met je ogen bovenop gaat zitten.
      • Mogelijk wordt dit ook verholpen met 3 schuurgangen (P40, P80, P120)
    • Het schuurblokje was erg fijn voor onder de keuken en radiatoren. Nadat ik dit deels uit de losse hand heb geprobeerd was ik erg blij dit blokje te hebben besteld. Uit de losse hand is het echt hard werken..
    • De v-groeven heb ik met dubbelgevouwen delta-schuurpapiertjes gedaan. Op zich goed resultaat, maar de volgende keer zou ik gebruikmaken van een multi glipper met stok. Zowel voor het schuren als bij het verwijderen van overtollige olie.

Oliën
  • Skylt noordpool wit 2K overlakbare kleurolie
  • Woodboy boenmachine (Huurmaat)
  • 2 Witte pads (Huurmaat)
  • GAMMA beitspad voor onder de keuken en radiatoren
  • 2 oude schone theedoeken

• Oliën met de Woodboy was zwaar, en lomp. Mocht je er geen ervaring mee hebben of het is je eerste keer, dan zou ik een kleinere machine aanraden bijvoorbeeld zo eentje:
    Screenshot 2025-06-23 at 19.31.40.png
  • Het voordeel van de Woodboy was wel dat je bij het droog boenen gewoon een theedoek onder de pad kon vouwen om de overtollige olie af te boenen. Bij de kleine machine kan dat niet volgens de mevrouw van de winkel.
  • De Gamma beitspad was hard werken en niet ideaal maar beter dan alleen met een doek denk ik. Een volgende keer zou ik gebruik maken van een padhouder met handgreep met een juiste pad er op.
  • Het resultaat van de vloer had ik lichter verwacht. De vlamtekening kwam heel erg naar voren na het oliën dat was even schrikken. Na het lakken is dit weer weggetrokken. Echter had ik uiteindelijk meer rust in de planken verwacht, zoals we origineel de vloer "wit geolied" hadden gekocht. Mogelijk is dit het resultaat van te kort de olie in boenen aangezien ik meer bezig was het boen apparaat onder controle te houden dan goed in te boenen.

Lakken
  • Skylt #5510 2K lak
  • Microvezel 25cm rollers (vachtdikte van 9-11 mm)
  • Telescoop stok
  • Lakbak/emmer met rooster
  • Platte kwast voor de plekken waar de roller niet bij kan

• De uitdaging bij het lakken is dat het nat in nat moet zijn. De eerste keer lakken had ik de juiste omstandigheden en ging het best goed. Goed nat opzetten en niet knoeien. Bij de tweede laklaag heb ik wat verbeterpunten. Helaas is het qua planning niet altijd uit te zoeken, maar ik had een dag met een temp van 28 graden. Hierdoor droogde de Skylt een stuk sneller dan bij de eerste laag. Een tip die ik (na het lakken) nog kreeg is om op dat soort dagen de ramen gesloten te houden om snel drogen tegen te gaan. Dit in tegenstelling tot de fabriek werkwijze die adviseert ramen op een kier te zetten.
  • Probeer je vlakken netjes recht langs een plank overgang te lakken. Ik heb een paar uitschieters van de roller gehad in een al redelijk gedroogd stuk, dat blijf je zien. Geluk voor mij is dat op niet al te zichtbare delen van de kamer geweest.
  • Nog een opmerking over het tussenschuren tussen de 2 laklagen. De Rigo verffabriek adviseert licht tussen schuren met een korrel P120. De meneer in de vloerenwinkel (waar ik de Skylt heb gekocht) vond dat onzin en adviseerde met P240 tussen te schuren. Een parketeur die ik later sprak vertelde dat hij überhaupt nooit hoger dan P100/120 schuurde. Met de P240 is de vloer in ieder geval mooi glad geworden, iets gladder dan we gewend waren, maar verder prima. Een volgende keer zou ik denk ik de P120 aanhouden, en super licht schuren.
  • Uit de Skylt werkwijzer nog de tip: "Vezelopwerking (op bijvoorbeeld eiken) kan worden verminderd door het kale hout, voorafgaand aan het polijsten met de roterende schuurmachine, licht te bevochtigen. Door het bevochtigen komen de houtvezels op. Na 20 - 30 minuten is het oppervlak weer droog en kan worden gepolijst. Bij het vervolgens lakken zal het resultaat veel gladder zijn dan anders, waardoor tussenschuren tot een minimum beperkt blijft of vaak in het geheel kan vervallen". Dat is dus vóór de laatste schuurgang voordat je gaat olien / lakken.

Handige (Skylt) links
  • Olie informatieblad en werkwijzer: Rigo Verffabriek
  • Lak informatieblad en werkwijzer: Rigo Verffabriek
  • Olie aanbrengen:
  • Olie aanbrengen:
  • Lak aanbrengen:
  • Tafel skylten:

Laatst bewerkt:

-Sjoerd-

Nieuw lid
23 jun 2025
4
13
Katwijk
Conclusie

Hoe lang heb je er over gedaan?

Afplakken en voorbereiden: 0.5 dag
Schuurgang 1: 2 dagen
Schuurgang 2: 1.5 dag
Afwerken / bijwerken, v-groeven: 1 dag
Olie: 1 dag
Laklaag 1: 0.5 dag
Laklaag 2: 0.5 dag (volgende dag)

Totaal 7 dagen, maar voor het gevoel ben ik er 2 weken zoet mee geweest.

Ben je tevreden?
Voorop gesteld heb ik een zeer voldaan gevoel dat ik het zelf heb gedaan, toch trots op mezelf. De tafel is erg goed gelukt, de vloer ook maar heeft wat puntjes. Die puntjes zie je natuurlijk vooral zelf. Mijn vrouw is erg tevreden waardoor we het absoluut een geslaagd project kunnen noemen :)

Zou je het de volgende keer weer doen?
Zeker, met alle leerpunten in ogenschouw nemende uiteraard. Anderen die mij zouden vragen om het ook ben hen thuis te doen zou ik afslaan en adviseren het in 2 a 3 dagen door een professional te laten doen. Een vloertje leggen bij iemand vind ik prima, maar deze klus is wel van een andere categorie.

Waarom heb je het eigenlijk zelf gedaan?
Als eerste voor de uitdaging en de zin in een project met mijn handen. En als tweede omdat ik voor het geld van het uitbesteden er nu ruim €1800 aan machines, accessoires en materiaal aan over heb gehouden.

De plinten dan?
Het plaatsen van de plinten hebben we uitbesteed. Een goede afkortzaag heb ik niet. Die had ik dan inclusief een onderstel ergens moeten huren. Had gekund, maar ik moet zeggen dat degene die ze nu gedaan heeft het echt prachtig heeft gemaakt en ook strak afgekit aan de bovenkant. De vloeren en muren in het huis lopen absoluut niet recht en haaks. Dit heeft hij opgelost op manieren die ik nog niet kende, dus ook daar weer veel van geleerd. En het is toch echt wel de finishing touch zo.

IMG_3523.jpg

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.315
358
Goeree-Overflakkee
Leuk je ervaring te lezen. Inboenen van vloerolie met zo'n apparaat ken ik nog niet. Ik heb het met de hand aangebracht (met een roller of grote kwast) en na een half uurtje het teveel aan olie er weer vanaf gehaald met doeken. Wat is het voordeel van erin boenen?
De vloeren en muren in het huis lopen absoluut niet recht en haaks. Dit heeft hij opgelost op manieren die ik nog niet kende, dus ook daar weer veel van geleerd.
Over dit gedeelte ben ik benieuwd wat voor oplossingen er zijn gebruikt.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.