Eiken vensterbanken project (en hoe af te werken?)

Matthijs1988

Actieve deelnemer
10 apr 2016
111
35
Ergens in de Overbetuwe
Hoi Allen,

Een twijfelachtig vensterbankenproject...
Onze vensterbanken van de twee grote ramen in de woonkamer waren erg slecht geworden. Ook waren ze eigenlijk niet diep genoeg (de radiatoren kwamen er ver onder uit). Gezien ze in de muur ingemetseld zijn, had ik geen zin om er een enorm bouwproject van te maken. Vandaar dus besoten ze op te knappen door overzetvensterbanken te maken van eiken.

De uitdagingen:
  1. De vensterbanken mogen niet veel dikker worden, want ze mogen niet boven de glaslatten van de kozijnen uit komen (en die grens was al dicht in de buurt)
  2. De constructie moet ondanks het verdiepte oppervlak sterk genoeg zijn.
  3. Het moet

Het volgende plan was ontstaan:
  1. met RVS schroeven een laag trespa op de bestaande vensterbanken vastzetten.
  2. Daarop een laagje dikfineer (4mm) eiken
  3. de kopse en de langskanten van een echt eiken voorzien, zodat het een massief geheel lijkt.
Inmiddels heb ik de vensterbanken gemaakt volgens plan.
Hierbij wat bewijsmateriaal.

6mm trespa met dikfineer erop verlijmd:
20250421_161915.jpg 20250421_161922.jpg

Het trespa ingebed in een lijst van massief eiken
20250421_212042.jpg 20250421_214404.jpg

Het resultaat tot nu toe Het is vooralsnog best heel mooi geworden:
WhatsApp Image 2025-05-19 at 19.34.41_4c78ccb8.jpg WhatsApp Image 2025-05-19 at 19.34.41_033eb4b0.jpg

Maar ondanks een maand of 2 aklamatiseren binnenshuis, zijn de fineerstroken toch iets gaan werken (de ramen zitten op het zuiden, dus de zon staat er de hele dag op).
Maar eerlijk gezegd stoort het mij niet zo. Als het maar netjes vast blijft zitten.
WhatsApp Image 2025-05-19 at 19.34.41_de96d88a.jpg

De vervolgvraag:
Hoe werk ik het af?

We vinden de natuuriljke uitstraling van het matte eiken heel erg mooi. Dat willen we graag voor zo ver mogelijk behouden.
Daarnaast willen we ook rekening houden met de zon. Dus UV-bestendigheid om vergrijzing en lelijk worden tegen te gaan is gewenst. En dan moeten ze het liefst nog tegen vocht kunnen. Kortom: Onzichtbare lak, UV-bestendig en vochtbestendig/afwerend.

Maar de stap daaraan voorafgaand gaat zijn om de gaten van kwasten op te vullen. Ik zoek dus een houtvuller waarmee ik de gaten mooi kan opvullen. Misschien wel een epoxy met een pigment erin. Weinig ervaring hiermee, dus ben heel benieuwd naar adviezen en ervaringen..

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.367
3.479
Gaanderen
Trespa werkt behoorlijk. Schroefgaten dienen ruimer geboord te worden en tussen de platen moet ruimte zitten. Dit wordt gedaan bij buitenplaatsing. Feit blijft dat trespa werkt. Ik vraag me dus af of je het gaat oplossen.

Matthijs1988

Actieve deelnemer
10 apr 2016
111
35
Ergens in de Overbetuwe
Ja, dat werken zal ik niks tegen kunnen doen, maar dat zij dan zo. Het hout werkt met een beetje geluk een beetje evenredig mee:) Vind ik niet zo erg, als het maar vast blijft zitten. De tijd zal het leren.

Ik ben voornamelijk benieuwd wat verstandig is qua afwerking, gezien de barre omstandigheden die een vensterbank moet ondergaan.

Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.367
3.479
Gaanderen
Als ik dakramen van hout bekijk na een jaar of 5 houd de lak ook niet meer.
Wat wel werkt is tegels in houtprint of kunststof vensterbanken. Ja, het is wel vloeken in de kerk, maar ik denk dat er weinig blijvend op blijft zitten. Eiken word ook nog eens lichter on de invloed van (UV) licht.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
357
78
Oss
Trespa werkt behoorlijk. Schroefgaten dienen ruimer geboord te worden en tussen de platen moet ruimte zitten. Dit wordt gedaan bij buitenplaatsing. Feit blijft dat trespa werkt. Ik vraag me dus af of je het gaat oplossen.

Vooral bij een functie als deze verschil tussen kou ( raam / eventuele ventilatie) en warmte ( radiator eronder ) is dat werken vrij logisch.
Heb bij buitengebruik wel eens meegemaakt dat ze opening ertussen iets aan kleine kant was. 8 mm maar toch zaten naden op gegeven moment dicht. Heb je idee kwa werken

Matthijs1988

Actieve deelnemer
10 apr 2016
111
35
Ergens in de Overbetuwe
Dan heb je het wel over meters he.. Het gaat hier om 37cm diepte aan trespa. En m'n radiatoren worden nooit warmer dan 35°C

Maar mijn vraag ging eigenlijk niet over werken, maar afwerken met lak en het vullen van kwastgaten.
Ja, dat een vensterbank een vijandige omgeving heeft weet ik, maar ook dan zijn er toch goede en minder goede keuzes te maken?
Er zijn zat voorbeelden van houten kozijnen die de tand des tijds prima doorstaan.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
357
78
Oss
Dan heb je het wel over meters he.. Het gaat hier om 37cm diepte aan trespa. En m'n radiatoren worden nooit warmer dan 35°C

Maar mijn vraag ging eigenlijk niet over werken, maar afwerken met lak en het vullen van kwastgaten.
Ja, dat een vensterbank een vijandige omgeving heeft weet ik, maar ook dan zijn er toch goede en minder goede keuzes te maken?

Hoezo boeiboord van 25 cm breed en 2,7 m lang. Zitten onder het dakbeschot dus worden niet zo warm. Zitten ook in de schaduw. Zijn toch geen meters.
Met lak of bescherming erover zit je ook met werken ervab

Dus dan is dat werken wel logisch

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.367
3.479
Gaanderen

Er zijn zat voorbeelden van houten kozijnen die de tand des tijds prima doorstaan.
Ik denk ook niet zozeer aan de warmte van de radiatoren maar over de volle zon. Achter in de 40 gr C is zomaar mogelijk.
Houtenkozijnen worden om de 5 jaar geschilderd. Met blanke lak in de zon haal je dat niet.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
357
78
Oss
Denk eerder aan iets als wax. Net als voor vloeren. Alleen wat voor lijm heb je gebruikt. Ben door het werken niet bang dat het loskomt van trespa

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
484
246
56
Luzy Saint Martin
Even los van alle opmerkingen over werken en afwerken; de radiatoren die je hebt werken dmv convectie.
Als je daar om het even welk materiaal boven gaat hangen verlies je enorm veel capaciteit en comfort.

Laatst bewerkt:

Matthijs1988

Actieve deelnemer
10 apr 2016
111
35
Ergens in de Overbetuwe
Dank voor de suggesties.

@DitchDeurne Trae Lyx 2k lijkt me wel een goede suggestie. Ik lees dat het ook UV-bestendig is. Zou het een beetje tegen vocht kunnen?
@antwerpenpjvan Skylt lijkt me ook wel een mooie lak. Alleen vergelen is een minpuntje. Al is dat misschien wel een ilusie dat er lakken zijn die vergelen compleet voorkomen.
@rolandvs Een goede wax is ook mooi, maar mijn ervaring is dat de kleurtoon daar wel van veranderd. En dit lichte naturel effect staat mij wel aan. Dus de zoektocht is naar een "onzichtbare" matte lak.
Ik heb het verlijmd met Bison Tix. Goede ervaringen mee, en zou goed moeten hechten op trespa. Tijd zal moeten leren of het standhoudt.

Lakken die ik zelf nog gevonden had zijn:
  1. Blanchon Environment Invisible Varnish - is voor binnen/buiten toepassingen en schijnt niet / nauwelijks te vergelen. Ik weet echter niet hoe hard het is, en of het enige waterbestendigheid biedt.
  2. Bona Traffic Natural - slijtvast, UV bestendig en voor parketten en zo, dus het zal wel ietwat tegen vocht kunnen.

Van 't weekend maar even grondig de opties bestuderen.
Voor eventuele suggesties houd ik mij aanbevolen.

Matthijs1988

Actieve deelnemer
10 apr 2016
111
35
Ergens in de Overbetuwe
Even los van alle opmerkingen over werken en afwerken; de radiatoren die je hebt werken dmv convectie.
Als je daar om het even welk materiaal boven gaat hangen verlies je enorm veel capaciteit en comfort.
Heel kort om topic vervuiling te voorkomen. De radiatoren zijn warmtepomp-gestookt. Dus de convectie is in die zin al flink getemperd. De overgebleven ruimte is waarschijnlijk genoeg voor de convectie om z'n werk te doen. (ter info: onder de oude vensterbanken zaten T22 radiatoren, die staken er ook niet onderuit, in die zin heb ik de vensterbanken aangepast naar de dikte van de radiatoren)

p.s. als het verlies van de ramen niet hoger is, dan de warmte-energie die de radiator levert boven de vensterbank, dan gaat het voldoende de koudeval tegen.

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.293
342
Goeree-Overflakkee
Ik heb de eiken vensterbanken bij mij thuis geschilderd met Glitsa parketlak PT mat. Ziet er nog steeds erg mooi uit. Ik zie geen vergeling.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.