Eiken tapis

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.097
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
De eiken vloer bestaat uit deeltjes van 55 x280 mm. Zo'n 120 m/2 gebruikt eiken uit diverse partijen
Omdat de vloer in een bedrijfsruimte komt en ik hem zelf uit gebruikte eiken vloeren zaag, heb ik er voor gekozen om hem 9mm dik te maken. Dan heb ik de mogelijkheid om de vloer te schuren. De vloerdelen waar ik uit zaag zijn 22 dik, dus ik houd plankjes van 6mm over
Het is wel een uurtje zagen,
ik heb het een en ander bij mekaar gezet
vloerdelen van 22 dik - die verzaag je tot 9 & 6 mm - 22 - (9 + 6) = 7 => dus 9 en 6 zijn de diktes na het vlakschaven ?
hoe ga je de delen van 55 breed & 280 lang verzagen ? op de zaag of op de top ? met een aanvoerapparaat ?
1 uurtje zagen voor 120 m² ?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
ZotVanHout, dat uurtje moet je maar niet te letterlijk nemen. Het gaat om zo'n 8000 plankjes. Schaven is niet nodig. Een zijde wordt gelijmd en de andere geschuurd. Je kort eerst alle plankjes af op de goede maat. Daarna zaag je een kant schoon en daarna de andere kant op maat. Dan heb je allemaal de zelfde plankjes, zodat je ze in een slof op de zaagtafel kan zagen. Ik maak een blok hout met daarin de uitsparing voor een plankje. Dat plankje kan ik daarna vacuum zuigen in de sparing. Zo kan ik het zagen. Aan het einde van de zaagslag wordt het plankje door middel van perslucht uitgeworpen, dan komt de slof terug en kan ik er een nieuw plankje in zetten. Maar als je een snellere manier weet, die weinig kost hoor ik dat graag.
 
  • Geweldig
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.097
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik maak een blok hout met daarin de uitsparing voor een plankje. Dat plankje kan ik daarna vacuum zuigen in de sparing. Zo kan ik het zagen. Aan het einde van de zaagslag wordt het plankje door middel van perslucht uitgeworpen, dan komt de slof terug en kan ik er een nieuw plankje in zetten.
chevy66, da's totaal nieuw voor mij
mogen we daarvan een paar fotootjes ?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
De nieuwe ruimte wordt als je de aannemer moet geloven, eind september opgeleverd. Dan moet ik eerst de technische installatie er in maken, zodat het opstookprotocol voor de vloer plaats kan vinden. Dan kan ik een metaalwerkplaats op de benedenverdieping inrichten. Dan kan ook al mijn zooi aan hout en ijzer en componenten, zoals elektromotoren, tandwielkasten en zo over. Het is dan afhankelijk van wat voor componenten ik op de kop kan tikken, of ik iets op mijn bestaande zaagmachine bouw, of dat ik een zaagmachine in elkaar zet voor alleen het plankjes zagen. Tegen die tijd zal ik eens vragen of er iemand het leuk vindt om een filmpje te maken, daar ik zelf geen flauw idee heb hoe ik dat moet doen. En ik voel ook niet echt de behoefte om dat te gaan leren.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.097
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Tegen die tijd zal ik eens vragen of er iemand het leuk vindt om een filmpje te maken,
Ik maak een blok hout met daarin de uitsparing voor een plankje. Dat plankje kan ik daarna vacuum zuigen in de sparing. Zo kan ik het zagen.
met een blok hout, een uitsparing + vacuumaanzuiging zagen is een voor mij volledig nieuwe techniek
met een paar foto's daarvan kan ik heel wat bijleren
uiteraard stellen we een filmpje van het resultaat altijd op prijs
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Als ik dunne plankjes moet zagen neem ik een blok hout, Frees daar een sponning in voor het plankje, langs de rand een verdiept randje voor een randje beglazingsband. Dan boor je met een speedboor een gat in het midden en haaks daar op een gat aan de bovenkant van het houtblok, zodat je een stofzuiger slang kan aansluiten en je kan dunne plankjes zagen zonder dat ze bewegen. Op het moment is er niets om te fotograveren, zo'n sponning is voor een maat plankjes, dus als ik klaar ben met zo'n zaagklusje, gaat het houtblok de kachel in. Maar omdat de vloerplankjes er nog al veel zijn, ga ik het proces een beetje automatiseren.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
De nieuwe ruimte wordt als je de aannemer moet geloven, eind september opgeleverd. Dan moet ik eerst de technische installatie er in maken, zodat het opstookprotocol voor de vloer plaats kan vinden. Dan kan ik een metaalwerkplaats op de benedenverdieping inrichten. Dan kan ook al mijn zooi aan hout en ijzer en componenten, zoals elektromotoren, tandwielkasten en zo over. Het is dan afhankelijk van wat voor componenten ik op de kop kan tikken, of ik iets op mijn bestaande zaagmachine bouw, of dat ik een zaagmachine in elkaar zet voor alleen het plankjes zagen. Tegen die tijd zal ik eens vragen of er iemand het leuk vindt om een filmpje te maken, daar ik zelf geen flauw idee heb hoe ik dat moet doen. En ik voel ook niet echt de behoefte om dat te gaan leren.
Lees ik het goed dat het jou eigen, nieuwe werkplek wordt?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Op de bovenverdieping gaat mijn vrouw haar bedrijf voeren. Die heeft heel duidelijk voor ogen hoe het er uit moet gaan zien, dus moet ik dat maken. Dat is tot nu toe een goede taakverdeling gebleken. Maar omdat er ook nog een benedenverdieping is, kan ik die mooi gebruiken als metaalwerkplaats. Na de vloer wil ze ook nog een wand en kantoor in crittall profielen. Mijn hout werkplaats heb ik aan huis en dat blijft zo. Maar voor grote dingen kan ik dan ook uitwijken. Je hebt nooit ruimte genoeg. En er kan een hoop spul wat ik niet dagelijks nodig heb verhuizen, zodat ik thuis weer meer ruimte heb.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Als het voor je eigen vrouw is, moet het natuurlijk perfect zijn!
Je hebt dan ook wel best leuke vooruitzichten naar een nieuwe werkplek.
Veel succes in ieder geval.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Bedankt , het is niet alleen het werk, maar vooral het uitzoeken van alles wat je nodig hebt, kost heel veel tijd.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Vandaag een dewalt 1875 radiaalzaag opgehaald. Weer een stukje voor het tapiszaagprject. Goedkope oplossing om met een zaag horizontaal te kunnen zagen. Bleek wel wat lomper dan op de foto. Gemaakt in italie door tatry. Gietijzeren onderframe van een kilo of 100. De mast is nog het ronde model, zoals nog door de Original saw company wordt gemaakt. weegt ook zomaar 150 kg. 3pk motor en een zaagblad van 305 mm en een slag van 910mm. Bouwjaar vermoedelijk 1960. Is ook handig om osb renovatie plaatjes mee te zagen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Als de zaag horizontaal draait, kan ik de plankjes van boven af vullen. Dit leek een simpele oplossing. Dat de zaag zo groot was, kon ik op de foto's niet zien. Maar een beetje zaaglengte is nooit weg. Bij het zagen van de deeltjes staat de zaag op een vaste positie. Ik zag vanmorgen dat de zaag as flink lang is. Kan ik eens kijken of ik met twee zaagbladen met een vulring het eerste plankje van 6,5mm er gelijk af kan zagen. Ik moet dan iets bedenken dat de plankjes niet door de hele hal worden geslingerd.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Voor de moderator, is dit de goede rubriek? Want het wordt eerst nog meer machinebouw, voordat het weer overgaat in houten vloeren. Maar het is misschien leuk als het bij elkaar blijft staan.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Uit de hoek bewaren, komt vast nog eens van pas. Een wormkast met v riem poelie, voor de aandrijving van de zaagslede, een rolbediende pneumatische schakelaar voor het uitwerpen van het plankje , twee 40 mm lineair stangen van 1,5 m , vier loopwagens en vier zadels voor de zaagslede, bedieningskastje met drukknoppen, een elektromotor 1400 rpm van 1100 watt op 220v, 15mm trespa voor de vacuumschuif, verzameling gaspijp in verschillende diameters, paar 25mm skf y blokken voor de bewegende arm tussen de wormkast en de zaagslede, stuk unp 60 voor de aandrijfarm en een halve alupex deur om het allemaal op vast te zetten.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.097
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Een wormkast met v riem poelie, voor de aandrijving van de zaagslede, een rolbediende pneumatische schakelaar voor het uitwerpen van het plankje , twee 40 mm lineair stangen van 1,5 m , vier loopwagens en vier zadels voor de zaagslede, bedieningskastje met drukknoppen, een elektromotor 1400 rpm van 1100 watt op 220v, 15mm trespa voor de vacuumschuif, verzameling gaspijp in verschillende diameters, paar 25mm skf y blokken voor de bewegende arm tussen de wormkast en de zaagslede, stuk unp 60 voor de aandrijfarm en een halve alupex deur om het allemaal op vast te zetten.
en dat heb je allemaal in één adem in kunnen tikken 🤣
altijd bereid om wat bij te leren
zo lang het hout snijdt
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Gaat vervolgd worden, maar de bouwvakkers zijn nu even van hun vakantie aan het genieten. De planning is oplevering eind september.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.