Ik denk dat Henk graag iemand heeft om er naar te kijken, zodat hij sterker staat naar de maker toe. Nu is het zo van "op internet zegt men dat". Dat is natuurlijk gemakkelijker te weerleggen dan als er iemand langs is gekomen en het met eigen ogen heeft gezien.
Volgens mij is Henk ook geen meubelmaker, dus alle oplossingen van verzagen en opnieuw lijmen is waarschijnlijk niet haalbaar voor hem. Daarnaast zijn wij van mening dat het meubel verkeerd gemaakt is (te nat hout, verkeerde constructie) en dat moet de maker oplossen en niet Henk.
Nee, het hout was nat en de bovenzijde is gekrompen.het enige wat je zeker weet is dat de tafel is krom getrokken
ik denk eigenlijk dat het huis van Henk relatief vochtig is.
anders is het niet logische hoe het blad krom trekt de onderkant is langer geworden
Dat is niet logisch. Door de dwarse versterkingen blijft de onderkant noodgedwongen op originele breedte, terwijl het hout eigenlijk door verdere droging zou willen krimpen. Het hout wordt hier dus uit elkaar getrokken en zal uiteindelijk op de zwakste plaatsen scheuren.dan zou ik scheuren verwachter aan de bovenzijde aangezien de onderzijde versterkt is
Normaal gaan we er van uit dat hout in de langsrichting minimaal werkt ten opzichte van de dwarsrichting. Als je vanuit deze wijze verder redeneert is het niet logisch dat de onderkant van de tafel langer geworden is. Deze zal juist (ongeveer) dezelfde maat hebben gehouden. Dit betekent dat juist de bovenzijde gekrompen is.
Dit effect wordt nog meer versterkt als het tafelblad niet goed verlijmt is. Dwz niet goed de jaarringen afwisselen. Op deze manier 'cuppen' de planken meer naar boven dan naar onder wat ook een kromme tafel tot gevolg heeft.
Dat de vochtigheid van het hout lager is dan in een woonhuis komt ook gewoon niet zo vaak voor. In de droogoven wordt het namelijk tot ongeveer die vochtigheid terug gebracht. Andersom komt echt veel vaker voor. Dat het hout in een vochtigere omgeving heeft gelegen, een meubel van wordt gemaakt, en dan in een droge omgeving wordt geplaatst.