Eiken plank opgeknapt met lijnolie, schellak en was; in vergelijk met Skylt

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Met onze verbouwing 6 jaar geleden kregen we vloerverwarming maar ik wilde toch graag hout op de vloer. Een partij 30 cm brede eiken planken gekocht en die bij een bedrijf uit de buurt laten schaven, herzagen en verlijmen op multiplex tot parket; 12 mm multiplex en 3 mm toplaag en dat bevalt goed.

Deze zomer boven horren gemaakt maar omdat een raam diep in een koof zit moest daar een soort vensterbankje onder. Omdat er nog wel wat parket over is heb ik daar een stuk van gepakt en onhandeld op een paar kleine plankdragertjes er in gezet. Het regent wel eens wat in dus de plank zag er wat sneu uit met vlekken en zwaar opgezette nerven.

Gisteren geschuurd, 120, 150, 180 en 240; vlekken weg en prachtig glas. Daarna de top in de lijnolie gezet, in laten trekken en afgeveegd. Een uur later er schellak op gezet en 2 uur later met staalwol 00000 en blanke meubelwas ingewreven en uitgepoetst. Ziet er weer prachtig uit. Dit is een methode die ik ooit in Finewoodworking las en zo heb ik 15 jaar geleden onze keuken ook gedaan. Dat is nu wel aan een opfrisbeurt toe. 1 kast al een keer gedaan, even lichtjes met de schuurmachine en 120 opgeschuurd en nu zit deze kast in de Osmo en is als nieuw.

Het parket in de kamer ligt er nu 6 jaar en hebben we toen afgewerkt met Skylt. Heb de opgeknapte plank op de vloer gelegd voor het vergelijk. Niet helemaal eerlijk natuurlijk van de vloer is 6 jaar in gebruik in gezinsverband met een hond. Mijn vrouw vindt de Skylt afwerking mooier, maar ik vind het een dode saaie vloer. En als ik dan het verschil op de foto zie, gaat de vloer de volgende keer in de Osmo....als ik het voor het zeggen zou hebben....

jaap

eiken gebruikt.jpeg
Zo is de plank voor het schuren

eiken geschuurd 240.jpeg

En zo na het schuren

eiken lijnolie.jpeg

in de lijnolie vlak voordat er schellak op komt

eiken afgewerkt.jpeg
Helemaal klaar met schellak en in de was gezet

eiken vergelijk skylt.jpeg

de plank op onze kamervloer...
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Helemaal met je eens. Het hout leeft op die manier veel meer. Maar ja, als vrouwlief een andere mening is toegedaan, wat doe je dan...? ;)
 

ope1967

Actieve deelnemer
12 aug 2017
140
55
Helemaal met je eens. Het hout leeft op die manier veel meer. Maar ja, als vrouwlief een andere mening is toegedaan, wat doe je dan...? ;)
dat verschil is wel erg groot in positieve zin voor de lijnolie/schellak/was-delen,
Pinpas aan de vrouw meegeven voor een lang dagje spa/shoppen en
zorgen dat je s,avonds klaar bent ;) bosje bloemen op de tafel, ter afleiding 😇
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Herkenbaar. Ik vind olie en/of schellak ook altijd mooier omdat de tekening dan tot leven komt. Tegenwoordig is bleker beter, en dan is Skylt meer geschikt. Die interieurtrend waait wel weer over ;)
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Maak jullie niet ongerust over de staat van oorlog hier.... dat valt reuze mee:D.

Maar zag recent nog wat vragen over afwerking van een tafel etc. en dan komt Skylt ook vaak voorbij. Het blijft een plastic laagje op het hout, wat soms wel handig is maar persoonlijk vind ik olie echt mooier op het eiken. Op lichte en hele donkere houtsoorten is het weer anders. Mooi amerikaans noten met olie kan helemaal dichtlopen, dan is een laagje schellak en was soms een oplossing waarbij het hout meer blijft spreken.

Zal ook nog wat opzoeken over het tafelblad in onze keuken...

jaap
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
In grote lijnen eens met de meningen hierboven, maar.... het maakt wel uit of je het over een plankje of over een vloer hebt.
Op een groot oppervlak is het misschien wel wat teveel detail.




Zo, da's voor je vrouw. In plaats van bloemen 😊
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Ik olie eigenlijk alles wat ik maak, behalve eiken..:) dat wordt al snel wat gelig, vind dan skylt voor een vloer of tafelblad juist mooier. Maar een enkele plank is inderdaad ook wat anders dan een hele vloer.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Hoi Jaap, voor m'n nieuwe huis ben ik ook in de markt voor een houten vloer (visgraat). Wat was voor jou de reden om het parket speciaal te laten maken?
We hebben een behoorlijk oppervlak nodig, wellicht is dit interessanter dan de parketboer?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Wij kregen met de verbouwing in 2013/14
nieuwe betonvloeren met vloerverwarming. Wilde toch wel graag hout ipv steen. Kon bij de Akkrumer houtzagerij een partij mooie eiken planken kopen van 30 cm breed. Die heb ik bij van Mourik, de loonschaverij in Wolvega gebracht en die heeft er dit parket van gemaakt. Niet te dik vanwege de isolerende werking, ook niet te dun en met speciale lijm verlijmt. Het zit er nu 7 jaar in en bevalt prima.
Van Mourik heeft de planken geschaafd, herzaagd naar 4 mm, verlijmd op multiplex en dat nog een keer door een 4 assige schaafmachine gehaald om het nog een keer te vlakken en rondom veer -en groef. Prijstechnisch erg interessant!

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.