Eiken of douglas voor planten pergola

frennek

Nieuw lid
3 feb 2024
13
0
Leiden
Ik ben bezig met het ontwerpen van een pergola in de tuin, welke uiteindelijk volledig begroeid zal raken met klimmers.

Nu wil ik wel iets bouwen wat een tijdje mee gaat, dus vandaar mijn twijfel tussen douglas of eiken. In mijn huidige ontwerp zijn er meerdere horizontale balken (150x150) welke blood worden gesteld aan de weerselementen. Zeker bij het ontstaan van scheuren kan het hout dus vollopen bij een regenbui. Gelukkig staat de pergola goed on de wind en op het zuiden, dus deze zal ook wel weer relatief snel drogen.

Behandelen vind ik geen probleem, maar dit zal natuurlijk steeds lastiger worden naarmate de pergola meer begroeid zal raken.

Toch heb ik mijn vraagtekens bij de levensduur van douglas in deze toepassing. Hoe lang zal dit mee gaan? Het zou zonde zijn als na een jaar of 15 de boel weer herbouwd moet worden en we opnieuw moeten beginnen met de begroeing.

Dan is eiken wellicht toch de betere optie, al hoef ik ook weer niet iets te bouwen wat 50 jaar mee gaat.

Als laatste natuurlijk nog de optie geschaafd of fijnbezaagd. Zijn hier nog meningen over wat betreft duurzaamheid?

Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.661
2.409
Klein-Brabant, Vlaanderen
tja, als je binnen 15 jaar verhuist, en de pergola blijft staan, ben je financieel best af met douglas

moet het langer mee, dan is meer weerbestendig hout aangewezen
dat kan eik zijn
hoef je niet te behandelen
in weer en wind heb je veel kans op barsten
je zou het in 5° schuin aan kunnen zagen

om op hout te besparen, kan je een kabel trekken

Houtsoort

Actieve deelnemer
5 sep 2022
139
92
Tilburg
Wellicht kan je denken aan een iets andere kopmaat, bv 150x75. Dan blijft er minder water op staan (en ziet er wat eleganter uit vind ik..)

frennek

Nieuw lid
3 feb 2024
13
0
Leiden
Ik ga het toch uit douglas opbouwen. De lange horizontale balken versmal ik zodat er minder water op kan blijven staan en de eerste jaren behandel ik het hout grondig met Remmers HK-Lazuur zolang dit mogelijk blijft. Wellicht dat in de wintermaanden er nog redelijk nabehandeld kan worden tussen de takken door.

Eventueel zou ik barsten aan de bovenkant kunnen voorzien van wat drainage gaatjes naar onder toe. Door de begroeiing is dit in principe toch niet meer zichtbaar.

Steeneik

Nieuw lid
27 dec 2016
22
7
Vorig jaar een douglas pergola opgeruimd na 19 jaar. Zag er nog best goed uit na verwijderen van klimmers. Ik had toendertijd de liggers 45 graden gedraaid zodat er geen vlakke bovenkant ontstond. Heeft dus blijkbaar goed gewerkt.

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.717
1.215
Fryslân
Ik gebruik regelmatig douglas in tuinen. Ik behandel de palen tot minimaal 10 cm boven de grond en alles wat in de grond komt met rubberseal. Minimaal 2 lagen. Ook smeer ik daar de koppen mee in, zodat er moeilijk water in kan dringen.

Vaak gebruik ik 12x12 palen, en als liggers op beide kanten van de paal een 5x15, zodat klimplanten er tussendoor kunnen groeien.

Alle hout heeft zijn maximale levensduur, maar dat is ook sterk afhankelijk van de grondsoort, en hoe nat of droog deze is. Ik heb hardhouten palen gezien, die na 5 jaar op de grondslag verrot waren, en larikspalen die 20 jaar hebben gestaan.
Het kritieke punt is de overgang tussen grond en lucht, dus dat moet goed worden behandel. Alles wat dieper dan 30 cm zit, blijft heel lang goed, omdat hier geen lucht bij komt.

Om een idee te krijgen van de pergola's die ik maak.

20241122_121455.jpg20241122_121442.jpg

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
553
309
‘s-Hertogenbosch
De palen die in de border staan zijn rondom geseald, hoe is de hechting van de sealer, kan hier eventueel water achter lopen/trekken????
Op foto #2 de paal op de voorgrond is verjongd? staat deze in een paalhouder en daarna geseald….
Al ooit gedacht om de palen in de border ook te verjongen om van bovenaf komend water voor de sealer af te laten lopen?
Ziet er verder prima uit 👌🏻

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.717
1.215
Fryslân
De paal op de voorgrond is een paal van een overkapping. Deze staat op een betonnen poer.

De hechting van de rubberseal is meer dan prima. Het is waterafstotend.

Ik snap niet goed wat je met het verjongen bedoeld bij de palen die in de grond staan?

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
641
133
Stiens
Hierboven werd al larix genoemd. Zeer weerbestendig, daar heb ik ervaring mee. Een vergelijking met douglas kan ik niet maken.

Bij elke houtsoort lijkt het mij verstandig om vlakke delen onder een hoek aan te zagen zodat je een dakvorm krijgt (zoals @ZotVanHout al schreef). Effe wat meer werk maar zal de levensduur ten goede komen.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.661
2.409
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ok, maar is 't dan ook een 'pak' beter?
ik ga het hout (wiel) niet opnieuw uitvinden door op mijn eentje een kwaliteitsvergelijking tussen douglas en lariks op te bouwen

op houtinfo.nl staat waarschijnlijk wat je bij een prijs-/kwaliteitsvergelijking kan gebruiken
zelf heb ik nog nooit lariks gekocht, omwille van de prijs en het nut dat ik er niet van had
bij mijn weten is dat in berggebied (alpen) dé houtsoort omwille van de beschikbaarheid en duurzaamheid

1741867408252.png

hierbij
ter aanvulling: douglas is dezelfde boom als oregon
het verschil is de plaats van groei: douglas = europa x oregon = hoofzakelijk canada
ik denk dat 1 van de staten van de vs 'oregon' heet
mogelijks kunnen we canadese oregon nu met een korting kopen, in de veronderstelling dat die trumpettier ook dat op de heffingenlijst gezet heeft
omwille van de tragere groei verkies ik persoonlijk oregon

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: workingwithwood

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.