Eiken hout ontdoen van lijm

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
641
216
Middelburg
Gisteren eiken parket opgehaald en vandaag een begin gemaakt met het verwijderen van lijmresten en de isolatie foam die op de onderkant was geplakt. De foam laag gaat redelijk makkelijk er van af maar de lijmlaag heeft wat meer aandacht nodig maar ook dat lukt met een botte beitel. Na de isolatie foam en lijm te hebben verwijderd blijft er een plakkerig laagje achter. Hoe kun je dit plakkerig goedje het beste verwijderen? Is er iets op de markt die dit lijm residu gemakkelijk verwijderd zonder het hout te beschadigen? Ik zal wat foto’s erbij plaatsen om jullie wat meer duidelijkheid te geven, dank zover

Bijlagen

• IMG_2068.jpeg
    IMG_2068.jpeg
    115,4 KB · Weergaven: 64
  • IMG_2067.jpeg
    IMG_2067.jpeg
    135,4 KB · Weergaven: 44
  • IMG_2065.jpeg
    IMG_2065.jpeg
    147 KB · Weergaven: 44
  • IMG_2064.jpeg
    IMG_2064.jpeg
    136,7 KB · Weergaven: 45
  • IMG_2069.jpeg
    IMG_2069.jpeg
    99,4 KB · Weergaven: 47
  • 45419E87-0A63-4576-9B6A-51A609CB936A.jpeg
    45419E87-0A63-4576-9B6A-51A609CB936A.jpeg
    123,7 KB · Weergaven: 57

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
475
202
Noardeast-Fryslân
Alternatief voor de plakkerige resten is sticker verwijderaar: dat lost de lijm op (mooi ja, oplossen: zorgt er vooral voor dat het zacht wordt en niet meer plakt) en laat (voor zover ik weet/heb ervaren) geen zichtbare sporen achter).
Insmeren, tijdje wachten en er af vegen. Afhankelijk van hardnekkigheid lijm zo nodig herhalen.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.035
542
Noord-Veluwe
Het ligt er ook een beetje aan wat je later met dat hout wilt gaan doen. En dan denk ik met name aan de latere afwerking.

Als de lijm tijdens het aanbrengen redelijk goed vloeide, dan is eiken een lastige houtsoort. Eiken heeft immers grote poriën, waarin de lijm dus redelijk diep kan doordringen (mits dun genoeg). Hetzelfde kan ook als je de lijm nu gaat verdunnen of verhitten. Het zou mij niet verbazen als je door het krabben/wrijven de lijm dan juist dieper het hout in gaat werken. Dat ga je gegarandeerd zien als je het hout later gaat afwerken.

Ik zou daarom sterk de neiging hebben geen oplosser of hitte te gebruiken en gewoon met een scherpe krabber of een schraapstaal eerst mechanisch alles eraf te halen. Daarna nog een keer goed schuren. Daarna met ethanol nat maken om te kijken of er nog probleemgebieden over zijn gebleven.

Alternatief: met een elektrische handschaaf de lijmlaag verwijderen en daarna handmatig het oppervlak van het hout weer zo mooi mogelijk proberen te maken. Het kan je een setje mesjes kosten, maar het scheelt je ook bergen tijd. Zeker als het redelijk wat plankjes zijn. En zo duur zijn mesjes voor zo'n apparaat nu ook weer niet.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.341
1.972
Terkaple
www.woodworking.nl
Sommige oude lijm lost wel op in water. Maakt de lijm eens een tijdje (10 min ) goed nat met water en kijkt of het zacht wordt. Zo heb ik ooit de oude trap in ons huis vrij snel schoon gekregen.

Een nafrees is ook een optie

jaap

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
641
216
Middelburg
Bedankt voor jullie inbreng, de botte beitel heb ik gebruikt als een soort van schraapstaal door hem in een hoge hoek te houden, maar ondanks dat blijft er veel lijm residu achter (filmlaagje). Warmte bron zoals een föhn lijkt me niet echt geschikt, ben bang dat de lijm juists verder in het hout trekt (de onderkant is namelijk ongeschaafd en dus onbehandeld/poreus) , precies zoals HDV vermeld. Ethanol heb ik geen ervaring mee laat dit geen sporen na in het hout, dit is toch een soort van alcohol? Sticker verwijderaar heb ik nog een volle flacon van dus wellicht ga ik die testen op één van de kleinere stukken hout (of anders Soudal Adhesive Remover??? iemand van jullie hier ervaren in??). Mechanisch verwijderen van de lijmresten is uiteraard een snelle manier maar de vraag die bij mij opkomt, trekt dit niet verder in het hout a door de kracht en b door de warmte die hiermee gepaard gaat? Het hout wil ik gaan gebruiken voor het maken van tuinmeubilair dus een beschermlaag aanbrengen in de vorm van een beits, wax of wat dan ook (heb hierin nog geen keuze gemaakt), moet wel standhouden. Nogmaals bedankt!!

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
641
216
Middelburg
Bedankt Jaap voor het filmpje,... het lijm residu (filmlaagje) voelt plakkerig aan en is dus niet hard by the way, dit was ik vergeten te vermelden in mijn eerste bericht

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
641
216
Middelburg
ik heb een sterk vermoeden dat dat grotendeels aceton is. de technische fiche zegt “niet geschikt voor polystyreen en plexiglas”. dat versterkt mijn vermoeden.
mijn ervaring is dat aceton lijmresten goed oplost maar snel verdampt en dan een plakkerig residu achterlaat. je hebt erg veel nodig om alles weg te krijgen.
Dank Joris voor je bijdrage Soudal laat dus volgens jou een plakkerig residu achter, laat ik dat nou net niet willen als eindresultaat, sticker verwijderaars is toch ook aceton?......mocht dat zo zijn dan valt die ook af,.....al ga ik het voor de fun toch uitproberen op een klein stukje eiken hout

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.035
542
Noord-Veluwe
Ethanol laat geen vlekken achter. Aceton trouwens ook niet. Dat laatste gebruik ik vaak om potloodstrepen te verwijderen. Gaat sneller en levert minder verschillen in het uiterlijk van het oppervlak op dan een gum of schuren. Zeker als dat oppervlak al een schaaf heeft gezien en dat de laatste bewerking was, dan wil ik er echt niet meer overheen met schuurpapier.

Stikkerverwijderaar zou ik niet vertrouwen voor deze toepassing. Zit mij teveel chemie in die effect kan/zal hebben op het hout. Maar nogmaals, ik zou zelf liever niet met oplosmiddelen aan de gang gaan in deze situatie. Dan is mij de kans te groot dat ik de poriën vol zou smeren met de rommel die ik juist weg zou willen werken.

Wat warmteontwikkeling betreft: lichte afname, laag toerental en niet te langzaam werken. Liever snel en vaak steeds een laagje verwijderen, dan in een keer een dikke laag. Dat geeft je ook de kans de messen schoon te houden, waardoor je minder zooi het hout in werkt. De laatste afname met een handschaaf of schuren. Dan haal je zeker de laatste lijmresten weg. Maar als je het hout later sowieso niet gaat afwerken met een doorzichtig product, dan is dat allemaal natuurlijk een stuk minder van belang.

Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.732
3.136
Gaanderen
Als het contact lijm is dan zijn die er op waterbasis en op oplosmiddelbasis. Op mijn trap zat op waterbasis. Dat werd wel zacht maar verwijderen was een moeilijke klus. Gedaan met een zware sandvik schraper HM.
Voor dit hout zou ik een scherpe verfkrabber proberen.

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.295
1.006
Omgeving Leiden
Ik zat even andersom te denken: niet warm maken, maar koud. Dan wordt de laag minder plakkerig. En dan met een scherpe krabber de laag te lijf gaan.
En met koud bedoel ik nu de buitentemperatuur, maar ik weet natuurlijk niet wat de temperatuur in je werkplaats is.

jorisvh

Post veel
Dank Joris voor je bijdrage Soudal laat dus volgens jou een plakkerig residu achter, laat ik dat nou net niet willen als eindresultaat, sticker verwijderaars is toch ook aceton?......mocht dat zo zijn dan valt die ook af,.....al ga ik het voor de fun toch uitproberen op een klein stukje eiken hout
ik zou het zeker proberen.
Aceton zelf laat geen residu achter.
de lijmresten lossen er in op en dan moet je alles afnemen voor de aceton weer verdampt is want de lijmresten verdampen niet mee.
Dat gaat nogal snel al zal het bij de huidige temperaturen beter meevallen dan in de zomer wanneer ik het laatst probeerde. Aceton kookt bij ~55gr als ik het goed heb dus 5gr of 20gr maakt een groot verschil.

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
641
216
Middelburg
Bedankt allen voor jullie goede raad, ik heb op een klein stukje hout geoefend met sticker verwijderaar HG en dat werkte niet naar behoren de ruitensproeierspray werkte iets beter maar ook niet bevredigend ik ga het hout eerst te lijf met een botte beitel en later met een scherpe scherpe verfkrabber,….en mocht dat ook niet bevredigend zijn dan zal ik naar chemicaliën grijpen, dank!! Volgens mij is het foam wat er op is geplakt, zelfklevend, ik zal eventjes een fotootje plaatsen

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    147,9 KB · Weergaven: 41

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
641
216
Middelburg
Ik ga eens proberen met bio ethanol, klinkt gezond bio daar kan ik toch weinig fouts mee doen:D of is dat een foute keuze hdv? Bij deze een fotootje

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    86,7 KB · Weergaven: 17
Laatst bewerkt:

0nn0

Actieve deelnemer
23 mei 2023
41
17
Hier soms daar
Je zou "pindakaas" kunnen proberen.
De olie in de "kaas" zorgt er voor dat lijm, kauwgom enz weer zacht worden.
Dat deze over datum of nootjes bevat maakt niets uit.
Kan de werkzaamheid niet verklaren.

Hoorde ook wel eens dat er WD-40 of azijn gebruikt wordt?
Afbeit zou ook nog kunnen werken, net als een verfafbrander maar dan zit je wel in te ademen.

Laatst bewerkt:
  • Haha
Waarderingen: 48rmc

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.