Eiken hout drogen

remcovandeberkt

Actieve deelnemer
19 jul 2017
31
6
Woudenberg
Alle,

ik kan een paar mooie eiken onbekantrecht planken krijgen van 2cm dik verschillende breedtes 3m lang
$_86.jpg

Deze hebben afgelopen winter buiten gelegen onder zeil.
nu heb ik (nog) niet een vochtmeter. Maar hoelang zou het ongeveer duren als ik dit thuis op zolder oplat en laat drogen om er een meubeltje van te kunnen maken?

Beantwoord ik zelf mijn vraag als ik zeg duim per jaar?:p

ik hoor graag van jullie
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Hoelang geleden is het hot gezaagd?
Het maakt een groot verschil of het hout nog 'nat' is van sappen, of dat het 'vochtig' is van buiten liggen.
Als het vochtig is van buiten liggen gaat het drogen relatief snel. Maar niet overhaasten met drogen, dat geeft risico op scheuren.
 

remcovandeberkt

Actieve deelnemer
19 jul 2017
31
6
Woudenberg
Daar was ik al een beetje bang voor.
Wil er graag op korte termijn wat van maken.

Denk ook niet dat vrouwlief het leuk vind als ik het een jaar op zolder leg :eek:
 

tuoh

Oud hout
Als je het hout een jaar op zolder stockeert zal het meer dan waarschijnlijk ergens rond de 16 à 17% rv eindigen. Op een onverwarmde zolder ga je dit cijfer niet veel lager krijgen.
Dat is een mooie waarde voor buitentimmerwerk, maar voor een meubel moet dat cijfer een stuk lager uitkomen.
Het hout zou minimaal op een 10 à 12%rv moeten zitten alvorens er mee aan te slag te gaan om een meubel te maken.
Als je geen geduld hebt zal je moeten proberen om het hout ergens kunstmatig (te laten) drogen.

Wil je er zo mee aan de slag? Dan is het enige wat je ermee kan maken brandhout.
Hoe dunner het hout hoe hoger het risico op vervorming tijdens het drogen.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Overweeg je dit nog te kopen, of heb je ze al in je bezit? Want bedenk dat 2 cm wel heel dun is. Zeker als het nog geschaafd moet worden. Afhankelijk van hoe krom het hout is, kan het goed zijn dat je slechts 1 cm dikte overhoudt. Dat zou dan enkel nog geschikt zijn als wandbekleding of om kleinere kistjes mee te maken.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Dat was ook mijn 1e gedachte. Na schaven zal misschien een dikke cm bruikbaar hout overblijven. Het is maar net wat je ervan wil maken natuurlijk, maar voor meubels lijkt mij dit hout ongeschikt.
 

markb

Actieve deelnemer
31 aug 2015
43
1
Bovendien is die 1cm per jaar als de wind er door kan waaien volgens mij. Ik weet niet hoe jouw zolder eruit ziet...
 
  • Haha
Waarderingen: Eddy Wennekes

tuoh

Oud hout
Die cm, of een halve duim bij de Angelsaksen, per jaar is een grof gemiddelde. De ene houtsoort droogt nu éénmaal sneller dan de andere.
De wind helpt in het begin wel bij het drogen, maar op het moment dat het houtvochtgehalte onder de20% komt is het de (lagere) luchtvochtigheid die voor het verdere verschil gaat zorgen.
Samen met de lagere luchtvochtigheid is ook ventilatie van belang, dus liefst niet in een volledig afgesloten ruimte onderbrengen.
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Ik zou ook een vochtmeter kopen. Dat hoeft ook niet gelijk een dure, super deluxe te zijn. Als je het hout al een tijd hebt liggen op zolder, meet dan af en toe het vochtgehalte. Als je zolder nagenoeg hetzelfde klimaat heeft als de rest van je woning en je ziet na verloop van tijd geen verschil meer in het vochtpercentage (ongeacht hoe hoog of laag het is), dan kun je het gaan bewerken. Precies zo heb ik het ook gedaan met ruw gezaagde eiken planken van zon 4,5 a 5 cm dik. En de eettafel staat er nog steeds strak bij :)
Je moet de ruimte op zolder wel een tijdje kunnen missen en geduld hebben.

Edit: Wat tuoh ook al aangeeft; je moet de ruimte wel kunnen ventileren.
 

remcovandeberkt

Actieve deelnemer
19 jul 2017
31
6
Woudenberg
na wat zoeken in de stapel heb ik 10 planken van 25 mm gekocht van de beste man. Ze zijn vrij recht.

De plannen zijn iets gewijzigd. We gaan ze gebruiken voor wat wand bekleding :)

Ze liggen nu op zolder die goed geventileerd is. binnenkort even een vocht meter afschaven en ze een beetje in de gaten houden
 

Eastmaster

Nieuw lid
16 mei 2020
7
0
Ik heb een eiken boomstamblad gekocht die nog een beetje vochtig is. Volgens de houtzagerij heeft hij al een half jaar in de lucht gedroogd. Nu wil ik wel het blad alvast op poten zetten om er een tafel van te maken. Wat kan ik er als bescherming/afwerking er op doen zodat het nog door kan drogen als de tafel binnenstaat.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Als je het blad nu op poten zet en behandeld en binnen zet, kan je waarschijnlijk over een aantal maanden er een kano van maken. Dat gaat niet goed komen ben ik bang. Beter is om het gereguleerd te laten drogen. Ja, dat duurt langer, maar dan heb je ook langer plezier van je tafel.
 

Eastmaster

Nieuw lid
16 mei 2020
7
0
Dank voor je antwoord, het blad is ongeveer 5 cm dik. Dus het is beter om het te laten drogen zonder er spanning op te zetten? Kan dit ook binnen? Ik kan het blad bijvoorbeeld op kratten zetten. Mag ik het dan wel behandelen om het te beschermen?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Waarom zou je het nu willen behandelen? Eerst het hout droog genoeg zien te krijgen (heb je een vochtmeter?) En daarna pas de vervolgstappen doen. Je zal het blad ook nog moeten vlakken en schuren neem ik aan?
 

Eastmaster

Nieuw lid
16 mei 2020
7
0
Het blad is op dit moment vlak genoeg, alleen schuren en de randen bewerken. De oppervlakte voelt al vrij droog aan, toen we er een stuk vanaf hadden gezaagd, merkte we dat de kern nog vrij vochtig is.

Waarom ik hem nu al wil behandelen is, omdat ik nu in een verhuizing zit en deze tafel eigenlijk wil gebruiken. Dan hoef ik niet tijdelijk een andere tafel neer te zetten. Dan wil ik het hout wel enigszins beschermen. Ik kan er ook een tafelzijl op leggen op het moment dat we de tafel gebruiken en gewoon wachten tot het voldoende is gedroogd om de poten er onder te zetten.

Dan vraag je je waarschijnlijk af waarom ik dan niet een volledig gedroogd blad had gekocht, dat was ik ook van plan, echter was dit het blad die mijn betere helft het mooist vond en kwa maatvoering geschikt was voor onze woning.

Dat ik hem na drogen nog een keer moet vlakken en verder moet bewerken neem ik dan voor lief.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.