Bedankt maar weer voor alle reacties. Heb hier echt zo veel aan!
Om met het laatste te beginnen: normaal neem ik altijd af met St. Marc maar ik las juist dat je eiken daar niet mee af moet nemen omdat je dan kans hebt dat het grijs uitslaat. Daar las ik over terpentine dus heb ik dat gedaan. Moet zeggen dat het inderdaad erg vet aanvoelde. Volgende keer dus gewoon weer St. Marc, of nog beter gewoon niet bij eik zoals anderen al voorstellen.
De rollers ga ik ook eens onder de loep nemen. Vind sowieso dat de bank niet soepel loopt want soms stopt de bank met de doorvoer terwijl ik er toch maar +/-1mm afhaal. Dan moet ik het hout (soms best hard) weer aanduwen en dan gaat het weer maar lijkt me niet zoals het moet zijn. Bank is overigens een Metabo DH330.
Handschaaf heb ik nog nooit gebruikt maar een goede tip om ook eens te gaan proberen.
@gpf bedankt voor de verduidelijking. Maar je schuurt dus niet na die tweede keer met water? Goede tip van de jachtlak. Intuïtief zou ik ook verwachten dat een product op terpentine basis minder ruwheid geeft omdat er geen water in zit. Ga ik zeker uitproberen bij het volgende blik dat ik aanschaf.
Oud hout gaat hem dus sowieso niet meer worden vanaf nu. Vond het juist wel leuk om die oude meubels her te gebruiken maar blijkbaar is dat niet goed voor de bank en is de kwaliteit van het hout bedenkelijk. Als ik de messen bekijk zie ik inderdaad 'kap' erin zoals
@ZotVanHout al beschrijft waardoor de lijnen komen. Ik heb even een foto bijgevoegd van de messen. Als ik die foto zo uitvergroot zie op de computer en de gebruikte kant vergelijk met de nieuwe kan schrik ik ervan hoe dat gebruikte mes eruit ziet! Naast de kap zie ik wat aanslag op de messen zitten. Ik neem aan dat ik het gebruikte mes als leergeld moet beschouwen en vanaf nu alleen nieuw hout gebruik en het mes er andersom inzet? Zijn dit soort messen überhaupt te slijpen of niet?
Net ook even wat proefjes gemaakt. Met water behandelen voor het vernissen voelt al veel beter dan wat ik tot nu toe had gedaan. Het is wel nog steeds te ruw en dus zal ik moeten schuren. Ga dit proberen na de 2e laag. Ten slotte nog een foto van het blad. Daarbij valt mij op dat vooral de tekening in het hout die ''tear-out'' heeft en dat zijn de plekken die vooral ruw aanvoelen. Ik neem aan dat dit vooral te maken kan hebben die rollers/messen maar ook zeker met de manier waarop ik het hout heb ingevoerd (verkeerd om). Wat ik me daarbij nog wel afvroeg gisteren was dat ik ook gelezen heb dat om een blad stabiel te houden je eigenlijk de delen daarvan bij het verlijmen om en om wil leggen. Dus als je naar het kopse hout kijkt dat de ene strook met de bast naar boven ligt en die daarnaast met de kern etc. Nu las ik op een Engelse site het volgende mbt het invoeren van hout in de vandiktebank: ''Bark side up, arrows advance; bark side down, arrows retreat''. 'Arrows' zijn hier de tekeningen in het hout. Maar dat wil dan zeggen dat als je ze om en om bast omhoog/omlaag legt voor de stabiliteit je aan de bovenkant van het blad de ene plank met de pijlen naar voren en de andere met de pijlen naar achteren moet leggen omdat je anders 'tear-out' krijgt van je vandiktebank. Esthetisch gezien is dat misschien ook niet helemaal wat je wilt toch? Wat voor me nu wel duidelijk is in ieder geval is dat ik veel en veel meer moet kijken naar hout dan ik tot nu toe gedaan heb dus een goede les is het zeker geweest.
@Athanor bedankt voor de verduidelijking omtrent tannine.