Eiken balken bewerken

john deschilder

Nieuw lid
13 dec 2020
20
2
52
Veurne, West Vlaanderen, België
Hallo,

Ik ben volop bezig met het pannen van een eiken tuinhuis. Ik ben Belg en heb dit forum gevonden op internet.
Ik zal hier dus regelmatig een vraag stellen aan mensen die al ervaring hebben met authentiek monteren van eiken balken,keepers planken ,pen en gat verbinding enzovoort.
Nu had ik al 1 vraag,helaas geen foto of schets bij me nu.
Hoe verbind ik 2 langsliggers van 20×20 boven op een paal van 20×20 met een dwarsligger, ook van 20×20.
3 balken dus die kruisen op de paal,dan ook pen en gat verbinding.
Bedankt en vriendelijke groeten
John Deschilder

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
17
Hoi John,
Mag ik je een boek aanraden?
Dit boek heeft mij heel veel geleerd en inzichten gegeven rond het bouwen van een eiken terrasoverkapping.
En geeft ook antwoord op je vraag. Aan de hand van dit boek heb ik dit frame opgebouwd:
TO_14.jpg

Nog een tip, eiken balken van 20x20 zijn genadeloos zwaar. Denk daarom goed na of je dit formaat wel echt nodig hebt.

• Leuk
Waarderingen: Kor

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.283
637
Hoe verbind ik 2 langsliggers van 20×20 boven op een paal van 20×20 met een dwarsligger, ook van 20×20.
3 balken dus die kruisen op de paal,dan ook pen en gat verbinding.

Hallo John, welkom op het forum.

De foto die Okke gebruikt in zijn bericht laat zien dat de verbindingen juist niet in 1 punt moeten samenkomen.
De verbinding van de langsliggers is verplaatst naar een punt op 1/6 - 1/7 (als ik me de instructies van Tuoh goed herinner) van de afstand tussen de palen. Die verbinding wordt meestal uitgevoerd als schuine liplas, in dit geval in de haaklas variant. Zie het groen omkaderde stukje.

TO_14.jpg

Verder is het aan te raden om de dwarsligger niet op dezelfde hoogte te leggen als de langsliggers. Ook dit is in Okkes foto goed te zien. Zo voorkom je onnodige verzwakking van het punt waar de delen samenkomen.

• Leuk
Waarderingen: john deschilder

john deschilder

Nieuw lid
13 dec 2020
20
2
52
Hallo,

Bedankt al voor de goeie raad.
Ik heb het boek al besteld .
Ik kom uit West Vlaanderen, aan de Belgische kust.
Ik heb hier niet ver van bij mij een houtzagerij, waar ze versgezaagd eik 2e keuze kunnen bestellen.
Ik kan het daar nog laten drogen .
Ik zal het zelf schaven en borstelen,en op maat maken.
Ik vond ondertussen een Nederlandse site op internet ,houtdirect.nl,lijkt me interessant qua prijs .
Hebben jullie ervaring met die leverancier?goeie reputatie, kwaliteit?
Bedankt

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.881
2.480
Klein-Brabant, Vlaanderen
we zitten hier in het Mekka van de bieren he!
maar goed ook dat je ons eigen bier lust
mag ik de tip herhalen om jouw regio in je profiel te zetten ?
je hebt gelukkiglijk in een bericht in dit draadje laten weten dat je in w-vl huist
dank zij die info kreeg je van palmboomgeert + stefke tips voor houthandels uit de regio
als dat in je profiel staat, dan is het voor iedereen makkelijker

De planchetten of planken die we aan de wand vijzen of nieten,is dat meestal Zweeds Rabat?is nogal duur ,is gewoon eiken planken van 20 mm dik en 17 a 20 breed ook niet goed ?
het hangt er vooral van af in welke mate je jouw tuinhuis wil isoleren + wanneer je het wil kunnen gebruiken + wat je esthetisch vindt
gewone eiken planken zijn niet winddicht, maar ogen mooi
wil je meer winddicht gaan, dan kan je ze op een plaat bevestigen . . . die je voor het zicht aan de binnenkant bedekt
over geuren en kleuren gaan we niet lapscheuren

• Leuk
Waarderingen: john deschilder

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.881
2.480
Klein-Brabant, Vlaanderen
@ZotVanHout ,een plaat die je tegen de balken vijst aan de buitenkant? En dan de eiken planken erop?
En welke eiken planken adviseer je aan de buitenkant?dikte,hoogte,type afwerking..
wil je het winddicht maken + economisch werken, dan denk ik dat plaatmateriaal aan de binnenkant (geen mdf, want te vochtgevoelig) + voor de esthetica eik aan de buitenkant de beste combinatie is
de soort eiken planken is niet van belang
het enige wat telt, is dat de eiken planken mekaar voldoende overlappen, zodat het regenwater niet bij de platen geraakt
de soort plank hangt af van wat je graag ziet + wat je budget is
ik vind dat platen aan de binnenkant vloeken

john deschilder

Nieuw lid
13 dec 2020
20
2
52
Hallo
Ik heb een oppervlakkige schets getekend van een mogelijk ontwerp van mijn tuinhuis in eik.
Ik heb enkele plaatsen omcirkeld, hopelijk is het wat duidelijk ,het is zoals gezegd een snelle schets.
Hou zou u deze balken bewerken, welke zou u gebruiken?
Palen en liggers,18×18 ,spanten 15 of 18?
Liggers tussen de spanten 15 ,en dan bovenop de liggers 7×7.
Zie in bijlage wat ik geschetst heb.
Alvast bedankt voor de reacties
John Deschilder

Bijlagen

• 20201220_143220.jpg
    20201220_143220.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 27
  • 20201220_143229.jpg
    20201220_143229.jpg
    1 MB · Weergaven: 25

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
558
122
Zonder de afmeting van het geheel valt er weinig te zeggen over de te gebruiken secties. In boven genoemd forum onderdeel staan heel veel voorbeelden van verbindingen compleet met schetsen en vuistregels.
Deze bijv. eiken bijgebouw plaatsen

Voor de afwerking aan de buitenkant kun je natuurlijk ook een dampopen folie onder de eiken planken gebruiken. Zelf heb ik mijn schuren gewoon met potdeksel afgewerkt.

Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.