Je mag niet meer raden, Zo is het idd gedaan. Met nog een toevoeging die ik de laatste tijd vaker doe als ik een mooi passend deksel wil. Namelijk bijna passend voordraaien, het werkstuk een of twee weken weg leggen, en dan pas passend maken. Het is me al te vaak gebeurt dat ik iets mooi passend maak en na een tijdje het hout toch weer naar een " nieuw evenwicht" zoekt en dus een beetje vervormd. Soms maar een halve of een hele millimeter, maar dat is genoeg om het net niet lekker te laten passen!Mooi paasei geworden vooral de doorlopende tekening. SCHITTEREND
ik denk eerst de ruwe vorm gedraaid, toen met een hele dunne afsteker (2 mm) het dopje bepaald, verder de vorm erin en aan twee kanten een opname gemaakt.dan doorgezaagd.
Sluiting tussen boven en onder eraan gedraaid en uitgehold.
Passend in elkaar gezet en uiteindelijke vorm gegeven en afgewerkt…….
Denk ik zo……..
Zie reactie bij John, met als toevoeging dat ik hem niet helemaal heb doorgestoken met een dunnen afsteekbeitel. Beitel te kort of werkstuk te dik. Na een paar centimeter insteken heb ik met een Japanse trekzaag de delen gescheiden.eerst in zijn geheel de buitenkant gedraaid, nadien doorgezaagd ? zo ja, hoe ?
Ja hoor, zitten er nog wel in, gewoon weer bijgevuld!Wedje maken dat er geen paasei meer in zit.![]()