Een spuitpistool hebbende wat jij altijd in de folders tegenkomt spring ik er even bij maar ik ben ook heel nieuwsgierig hoe sjeep het doet en met welke materialen.
Ik heb zelf een Wagner verfspuit, de W860E. Ik heb die gekozen omdat hij het meest compleet is en omdat hij mooi opruimt. Veel van de onderdelen passen in de "koffer" die er bij zit. Naar mijn idee doen de pistolen niet erg veel voor elkaar onder. Deze heeft echter wel de meest krachtige spuit dus in theorie kan je er wat dikkere verf mee spuiten. Dat was de tweede reden waarom ik dit model heb gekozen.
Wat betreft het schoonmaken, dat hangt volledig af van de verf die je gebruikt. Als je water gedragen verf gebruikt, dan vul je het reservoir met water nadat je klaar bent en spuit je dat water door de machine heen en is hij "schoon". Bij andere verf doe je eigenlijk hetzelfde maar dan met wasbenzine (daar verdun je de verf ook mee)
Per klein gebruik je inderdaad een ander reservoir. Dit hoef je alleen maar onder het pistool te schroeven en je kan met de volgende kleur aan de gang. Je hebt dus maar 1 pistool nodig.
Het is geen andere verf alhoewel ik tegenwoordig wel wat vaker advertenties tegen kom met verf die speciaal voor spuiten is. Je kan gewoon de normale verf gebruiken maar deze dient wel de juist viscositeit te hebben (dwz, hij mag niet te dik zijn) Je kan dus normale verf verdunnen zodat het geschikt is voor de verfspuit.
Er zijn 2 "problemen" die ik er zelf mee heb. Ik vind dat er toch nog wel aardig wat overspray is (dwz, je spuit op een plankje en aardig wat verf spuit je er omheen) en ik vind ook dat je eigenlijk een "cabine" moet hebben om in te spuiten. Dat laatste klinkt erger dan het is. Je kan bijvoorbeeld al veel doen met gewoon plastic folie. Maar wat ik tot nu toe meestal deed is buiten spuiten... tja, en dan is het net als buiten verfen met de kwast, stof etc. heeft vrij spel.... Als je bij wijze van spreken 4 stokken in de grond steekt, daar plastic folie omheen spant en daarbinnen spuit ben je al een eind verder.
Wat betreft het resultaat.... tja.... oefening baart kunst.... ik ben er van overtuigd dat "men" er prima resultaten mee kan bereiken mits je de verf op de juiste manier verdunt en mits je genoeg oefent. Daarna zal de overspray en het uiteindelijke resultaat vast een stuk beter zijn dan wat ik tot nu toe heb behaald in de paar projecten die ik tot nu toe heb gedaan.