Eerste zwaluwstaartjes

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
301
119
Zuid Holland
Ik bezoek wegens COVID een revalidatiekliniek en een van de therapieeen daar is "arbeidstherapie". Daar wordt gelet op dat je weer goed leert ademen/staan en je lichaam correct gebruiken bij werk. Een van de werksmaken waar je uit kunt kiezen is "werken met hout" . Vogelhuisjes enzo zijn populair, en het is echt wel gaaf om te zien hoe die therapeuten ook mensen met 2 linkerhanden leuke dingen kunnen laten maken.

Nu had ik grote voorkeur voor hout, maar wat minder voor de vogelhuisjes dus mag ik daar zelf wat dingen verzinnen om te bouwen. Een van de projecten is om vanaf scratch een messenblokje te maken, maar dat krijgt tzt wel een eigen topic.

Een ander doel wat ik had was mijn eerste zwaluwstaartjes maken. Gewoon om dat eens te doen, de route is belangrijker dan het doel. Heb ik dus nog niet eerder gedaan, en dit topic is bedoeld om gewoon te laten zien wat ik heb gemaakt. Ik ben me overigens prima van wat verbeterpunten bewust.
Goed om te weten is dat ik met name in de revalidatie hieraan klus en ze liever niet zien dat je daar als patient met powertools gaat klussen (vlakbanken, cirkelzagen, freestafels etc geeft nare vlekken als het mis gaat). Zij hebben dus voor mij geschulpt en eea aan afkortwerk gedaan. Op dat, en de gaten in de handgreepjes na is het allemaal handgereedschap geweest. De gaten heb ik thuis uitgefreesd en daarna met een afrondfreesje netjes de kantjes gebroken.


Plankje eik gekocht van 18mm, 180 hoog oid, en 3000 lang. Zoiets. Wel even door de houthandel in tweeen laten zagen. De stukken walnoot zijn voor mijn snijplanken en messenblok.

IMG-20211124-WA0008_compress33.jpg



Thuis wat schaafwerk gedaan om de boel vlak te krijgen.

IMG_20211125_214014_compress2.jpg


Staartjes uitgetekend. Wederom mijn thuis klusplaats, in de kliniek ben ik altijd te druk want beperkte tijd.

IMG_20211130_154224_compress50.jpg

Hakken en zagen. Heb voor de schuine hoekjes ook wat Narex beitels bijgekocht, ik had dat doosje Kirschen's al, maar die hebben een te hoge zijkant. Zonde, als ik dat had geweten had ik dus meteen een doos Narexen gekocht. Ach ja, nu heb ik anderhalve set ;) . Dit projectje heb ik sowieso als excuus gebruik om zwaluwstaartzaag, aftekenmes, kruisstaal en figuurzaag te kopen.

IMG_20211130_163043_compress87.jpg


De boel in elkaar gezet. Je ziet dat ik net een half millimetertje afwijk. het pijltje wijst op een klein hapje dat beschadigd is bij het zagen (Zit om het hoekje). Dat is dus de onderkant geworden.

IMG_20211220_122633_compress68.jpg


Het doosje. Aan de opgeruimdheid zie je wel dat het niet thuis is :censored:

IMG_20211220_122628_compress58.jpg

Hierna een sponninkje laten zagen van 3mm, zodat er een stukje mpx in kan. Het doosje met mijn gereedschapjes onderweg naar huis. Enige foto van de onderkant.



IMG_20211228_132756_compress43.jpg
Ook zie je dat ik de staartjes bewust wat te lang heb gelaten zodat ik ze later thuis vlak kon schuren. Het bodempje zit met 1 kloddertje lijm vast, zodat hij evt kan werken. De andere vlakken zitten met wat D3 PVA-lijm gelijmd. Je ziet hier ook bij het hoekje dat op de foto rechtsboven zit dat de sponning over de hele plank loopt (kleine gaatje tussen onderkant en eerste staartje). Ik heb kleine kopshouten wiggetjes gezaagd die ik hierin verlijmd heb, en daarna afgezaagd en afgeschuurd. Dat is dus nooit gebeurd 😇

Handgreepjes gefreesd, kantjes gebroken, de boel glad geschuurd en 2x in de osmo gezet. En het kistje maar meteen in zijn natuurlijke habitat geplaatst. Ik had 2 blikken osmo gehaald, glans en naturel. We vonden naturel mooier uitkomen op een proefstukje, dus dat is het geworden.

IMG_20220106_134346_compress23.jpg


Punten voor mezelf:

- Ik heb 1x aan de verkeerde kant van de lijn gezaagd. Dat is een vrij los staartje geworden.
- Haaks afkorten met een handzaag is echt wel een kunst. Respect. Ik heb het filmpje van Matt Estlea over zagen gekeken maar toch is het lastig.
- Ik heb 1x de staartjes 1:1 overgenomen op het 'hokken'-deel... zonder de boel een kwartslag te draaien. Toen werd het kistje dus iets minder breed. (ik heb dus het net gebeitelde stuk afgezaagd...)
- Ik merk dat ik de neiging heb netjes te willen zagen langs de kraslijn. Iets meer ruimte geven met zagen en dan strak beitelen is mooier.
- Ik wil wellicht een grondschaaf, ook voor dat soort sponninkjes ed.
- Osmo zal vast lekkerder rollend te verwerken zijn dan met een kwast


Ik ga een 2e doosje maken, en me wellicht daarna wagen aan een onmogelijke hamer. Tsja, gewoon omdat het kan.




Voor de mensen die meelezen en die me aldaar geholpen hebben (die zitten hier ook) : thanks mannen!
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Wat tof dat je ook op deze manier een deel van je revalidatie kan beleven! Met een doel als dit kan ik me voorstellen dat dat het herstel kan bevorderen.

En natuurlijk een heel mooi kistje, de foutjes zijn alleen maar mooi...
 
  • Leuk
Waarderingen: boudewijn_de_bouwer

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
904
761
Nootdorp
Wist niet dat revalidatiecentra ook aan houtbewerken doen, weer wat geleerd. Aan de ruimte te zien is het een mooie locatie. Overigens ook mooie planken die je daar in de gang hebt staan.
 
  • Leuk
Waarderingen: boudewijn_de_bouwer

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
301
119
Zuid Holland
Wist niet dat revalidatiecentra ook aan houtbewerken doen, weer wat geleerd. Aan de ruimte te zien is het een mooie locatie. Overigens ook mooie planken die je daar in de gang hebt staan.
Nou ja het is dus een van de therapieeen die je daar krijgt, ik heb een behoorlijk stevig programma met allerlei nuttige maar niet per se leuke activiteiten, en dit. Dit is wel een beetje het uitje van de dag ;)
De ruimte is superfijn met mooie verstelbare werkbanken. Het gereedschap is okay, maar ik merk zelf wel dat mijn eigen gereedschap fijner is en ook alleen door mij gebruikt wordt. Ik neem dus elke dag een hoge open systainer mee met spulletjes, denk aan: Kruisstaal, goed vulpotlood, winkelhaak, combinatiehaak, mesje, schuifmaat, beitels, schaaf, figuurzaag.
Ik wil graag met mijn eigen spullen werken, omdat ik het thuis ook wil kunnen maar ook omdat ik gewoon beter gereedschap heb (niet lullig bedoeld overigens). Als je echter een dienblad of vogelhuis of hobbelpaard (die zie ik veel maar ze hebben een hele map) maakt zijn hun spullen echt prima in orde lijkt me.
Wel gaaf, een van die gasten heeft ook de opleiding bij de Schrijn gedaan, en daar kan ik echt wel veel tips en technieken van leren.
Leuk. Dat revalideren doet me denken aan mijn tijd in het revalidatiecentrum. Ik heb daar een klein half jaar doorgebracht tijdens mijn diensttijd. Ook daar moest alles met de hand.
Je wil een grondschaaf maar voor sponningen en groeven zijn dit ook opties : Veritas Tools - Specialty Planes - Combination Plane Veritas Tools - Specialty Planes - Small Right- and Left-Hand Plow Plane let bij deze wel op het handvat is klein. Maar groter te koop of te maken.
Check. Ik denk dat meer revalidatiecentra dit doen, want je moet je lichaam weer leren gebruiken na veel ellende. Dat wordt aangeboden en dan kun je een hele set aan vormen kiezen, je kunt ook macrameeen, of potten bakken enzo.
Qua schaaf: ik moet eerst eens goed kijken wat ik precies wil. Ik vind het prima om een Veritas of LN te kopen maar wil voorkomen dat ik dan 3x iets koop wat ik net niet wilde. Voordeel is dat op dit moment heel weinig leverbaar is dus geen haast.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en Jan.

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Mooi kistje geworden zo. Jammer van de aanleiding, maar goed dat je hiermee aan de slag kunt. Is denk ik ook fijn om op deze manier met je hobby bezig te kunnen zijn, en leuk dat ze je aanmoedigen (of in ieder geval de kans geven) om een eigen project te maken. Het lijkt me ook een goede bezigheid om lekker met je handen te werken ipv met je hoofd bezig te zijn bij dingen die misschien helemaal niet belangrijk blijken te zijn.

Van het meenemen van je eigen gereedschap, dat herken ik. Ik ben zelf nu bezig met een cursus houtbewerken, ook allemaal met handgereedschap (omdat ik merk dat ik wel veel met powertools doe maar de basis eigenlijk overgeslagen heb...). Ik neem ook m'n eigen set beitels en schaven mee. Deels zoals jij ook al zegt omdat ik dan met dezelfde gereedschappen werk als thuis, dus er dan op dezelfde manier mee thuis verder kan. Maar ook omdat ik merk dat scherp gereedschap zoveel fijner werkt, en de praktijk is dat het gereedschap op de cursus niet altijd 100% scherp is (een cursist zal niet zijn laatste kwartier van de tijd benutten om te slijpen, dat is dan wel voor de volgende). En nu weet ik tenminste dat ik zelf diegene was die de schaaf of beitel bot in de kist stopte...
Ik heb ook wel e.e.a. bijgekocht na wat we gebruikten in de cursus, een project zoals bij jou is dan ook een uitgelezen kans om vanuit daar gereedschap te gebruiken en zo te bepalen of het fijn werkt voor jou (en dus de moeite waard om te kopen).
Een grondschaaf is inderdaad heel handig. Ik merk dat ik deze zelf ook vaak pak, terwijl ik voordat ik die had veel vaker aan het klooien was met heel precies uitzagen op de zaagtafel. Nu zaag ik het grof uit en werk ik het bij met de grondschaaf. Dus zeker een aanrader, maar wel een flinke investering helaas.

Qua zagen van de verbindingen: ik zaag een kleine mm naast de lijn en werk het verder af met een scherpe (!) beitel. Doe jij dat volledig uit de hand? Bij ons op de cursus leren we om een blok hout (beuken 4x4 cm en een cm of 30 lang) op het werkstuk te klemmen precies op de lijn, en deze blok dan te gebruiken als geleiding om je beitel precies haaks op het werkstuk te kunnen houden, zodat je aan de achterkant ook goed uitkomt. Als je fijn schuurpapier op 1 zijde van de blok plakt, schuift deze niet weg en is'ie heel makkelijk op het hout te klemmen met 1 lijmklem.

Osmo verwerk ik altijd met een katoenen doek. Gewoon een stuk van een oud wit (!) laken of t-shirt. Zowel voor het aanbrengen als voor het uitboenen. Tip: gebruik wel latex handschoentjes, want het plakt enorm aan je vingers en is er moeilijk af te wassen als het eenmaal iets is aangedroogd, je vingers plakken de rest van de dag. En gebruik witte doeken, ik heb ooit een zwart t-shirt gebruikt en dat gaf toch een beetje af op het hout.
 
  • Leuk
Waarderingen: boudewijn_de_bouwer

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
301
119
Zuid Holland
Mooi kistje geworden zo. Jammer van de aanleiding, maar goed dat je hiermee aan de slag kunt. Is denk ik ook fijn om op deze manier met je hobby bezig te kunnen zijn, en leuk dat ze je aanmoedigen (of in ieder geval de kans geven) om een eigen project te maken. Het lijkt me ook een goede bezigheid om lekker met je handen te werken ipv met je hoofd bezig te zijn bij dingen die misschien helemaal niet belangrijk blijken te zijn.

Dat zal ook echt wel helpen. Plus gewoon ff met een bakkie koffie je verhaal kwijt kunnen. Thuis doe ik dat niet zo snel. Zeker als daar ook een paar begeleiders die tool/houtnerd zijn rondlopen. Dat is wel mooi :).

Maar ook omdat ik merk dat scherp gereedschap zoveel fijner werkt, en de praktijk is dat het gereedschap op de cursus niet altijd 100% scherp is (een cursist zal niet zijn laatste kwartier van de tijd benutten om te slijpen, dat is dan wel voor de volgende). En nu weet ik tenminste dat ik zelf diegene was die de schaaf of beitel bot in de kist stopte...
Dat, en ik weet met mijn gereedschap denk ik redelijk wat ermee kan. Een random bahco (of stanley) beitel uit 4 sets die volgens mij uit de bouwmarkt komen, of een Narex. Tsja heel lullig maar dan pak ik toch mijn eigen. Kan ik hem ook lekker zelf weer scherp maken.

Ik heb ook wel e.e.a. bijgekocht na wat we gebruikten in de cursus, een project zoals bij jou is dan ook een uitgelezen kans om vanuit daar gereedschap te gebruiken en zo te bepalen of het fijn werkt voor jou (en dus de moeite waard om te kopen).

Ja ik werk dus omgedraaid. Ben 2 jaar geleden met klussen voor het eerst spullen gaan kopen en kan nu een gereedschapswinkel beginnen :LOL: . Mijn kennis en voorkeuren komt van hier, een ander forum en wat youtubers (peter millard, matt estlea, paul sellers). Nadeel is wel dat je met millard altijd in grijs-groen denkt, en met estlea toch wel snel aan veritas of LN. Het zij zo...
Qua zagen van de verbindingen: ik zaag een kleine mm naast de lijn en werk het verder af met een scherpe (!) beitel. Doe jij dat volledig uit de hand? Bij ons op de cursus leren we om een blok hout (beuken 4x4 cm en een cm of 30 lang) op het werkstuk te klemmen precies op de lijn, en deze blok dan te gebruiken als geleiding om je beitel precies haaks op het werkstuk te kunnen houden, zodat je aan de achterkant ook goed uitkomt. Als je fijn schuurpapier op 1 zijde van de blok plakt, schuift deze niet weg en is'ie heel makkelijk op het hout te klemmen met 1 lijmklem.
Ik doe het volgens de aanpak van estlea, deze dus:


En dan voor ouwe lullen zoals ik die liever lezen:


. Ik teken uit met een goedkoop malletje van Ali, en kras met een mesje ook de lijntjes in. Dan te ruim zagen en op de lijn (daarom dus de kras, zodat de punt van je beitel erin blijft staan) beitelen (evt in meerdere stappen). Dat beitelen doe ik tot de helft, waarbij ook de zijkant van de beitel naar me toe heb staan, zodat ik redelijk in kan schatten of ik haaks beitel of niet. Als ik op dehelft ben doe ik het vanaf de onderkant. Die bloktip is ook wel handig, ga ik meenemen.


Osmo verwerk ik altijd met een katoenen doek. Gewoon een stuk van een oud wit (!) laken of t-shirt. Zowel voor het aanbrengen als voor het uitboenen. Tip: gebruik wel latex handschoentjes, want het plakt enorm aan je vingers en is er moeilijk af te wassen als het eenmaal iets is aangedroogd, je vingers plakken de rest van de dag. En gebruik witte doeken, ik heb ooit een zwart t-shirt gebruikt en dat gaf toch een beetje af op het hout.


Check. Toevallig een oud dekbed, de volgende bak gaat daar kennis mee maken.

Dank voor je tips @klusrob !
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: klusrob

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.