Eerste project: werkbank in mijn schuur

Woutmans

Actieve deelnemer
7 jul 2020
48
7
Utrecht
Ik ben in mijn schuur een werkbank aan het maken om er 1. fijn te kunnen klussen en 2. ervan te leren. Disclaimer: vanwege 2. zal ik niet altijd de meest logische of voor de hand liggende keuzen maken of hebben gemaakt :) Ik heb wat hout gekocht (Douglas 9x9 balken) en gevonden (balken, 16 x 6).

Dit is de wand waartegen ik de werkbank wil maken (het meet zo'n 2.59 meter breed):
resized_schuuroverzicht.jpg


De electriciteit is aangelegd en ik ben van plan een paar latten tegen de muur te schroeven als regels, en daar plaats ik dan een systeemwand tegenaan.

Met mijn onlangs aangeschafde werkpaardje (ik hoorde al 'lunchbox planer/thicknesser) wil ik het gevonden hout netjes recht maken:
resized_kity635.jpg


Ik heb hier een paar rolbankjes voor aangeschaft zodat ik het hout van 2.70m mooi kon invoeren (dacht ik):
resized_vlakopstelling1.jpg


Ik kwam erachter dat alles echt, echt waterpas moet staan, wil je goede resultaten krijgen. . Dan krijg je dit soort noodgrepen:
resized_vlakopstelling2.jpg


Ik heb gisteren de hele dag lopen vlakken en vandikten (hela, is dat een werkwoord?). Dat viel niet mee. Het is erg lastig om in mijn schuur alles netjes waterpas te krijgen zodat niets wiebelt en de invoer én de uitvoer recht is. Mooie leercurve! Daarnaast werkte de Kity ook nog niet goed mee. Ik heb de veren goed moeten aanspannen om de rollen het hout goed te laten grijpen. Dat werkte een beetje, maar toen ik met een waxinelichtje de bank goed insmeerde begon te bank vóór me te werken. Ik heb in de ochtend letterlijk het hout erdoorheen moeten trekken. 's Middags ging dat al beter. Daarnaast vond ik het nog uitdagend om de hoeken van twee zijden echt mooi 90 graden te krijgen, ik moest daarvoor het hout hard tegen de langsgeleider drukken.

Het resultaat:
resized_werkbankbalken.jpg


Toen kon ik verder met mijn frame voor de werkbank. Ik heb besloten een driewegverbinding te maken (achteraf: vraag me niet waarom, enige reden die ik kan bedenken is dat ik het leuk vind om te doen en leren en omdat het een stevige verbinding is). Ik heb veel hoofdbrekens gehad over hoe ik dat ging doen met de bescheiden middelen die ik heb. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om te gaan frezen. Omdat de uiteinden van de balken hetzelfde moeten worden, bedacht ik dat ik twee balken tegelijk kon doen, en dan kon de frees ook netjes steunen op beide balken.
resized_freesopstelling.jpg


Het ging uiteindelijk niet helemaal goed (ik denk dat er een schroef loszat van de geleider van de frees) maar de schade was beperkt.
resized_driewegverbinding.jpg

resized_driewegverbinding2.jpg


Mijn volgende stap is om deze gefreesde uitsparingen mooi recht te vijlen of dingesen (advies is welkom, ik weet nog niet zo goed hoe ik dat aan ga pakken). Daarnaast moeten deze balken twee gaten gefreesd krijgen onderaan voor de dwarsbalken. Ik moet nog bedenken hoe ik de 'pennen' van deze pen-en-gat verbindingen ga maken. Met een cirkelzaag of met de frees of misschien wel handzagen. Ik heb helaas geen zaagtafel of langgatboor.

Wordt vervolgd!
Indien mogelijk zal ik deze post aanpassen en secties aanmaken met updates!
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Zo, je pakt het groot aan!

Overigens, je heb dezelfde rolbokken als ik. Deze zijn ook niet haaks en recht, dus maakt uitlijnen nog eens moeilijker.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Ik heb ook een paar van die rolbokjes. Ze bleven bewegen, dus heb ik ze maar afgelast.
 

Woutmans

Actieve deelnemer
7 jul 2020
48
7
Utrecht
Ter verdediging van de HBM rolbokjes: mijn vloer is schots en scheef. Er is werkelijk geen vlak stuk te vinden. Volgens mij door wortels, die het beton omhoog drukken. Aan de andere kant: bij de eerste keer gebruiken heb ik al van 2 van de 4 rolbokken de moer moeten vervangen omdat ie dolgedraaid was. OK, ik heb heel wat versteld op die dag maar het is geen toeval natuurlijk.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Mijn volgende stap is om deze gefreesde uitsparingen mooi recht te vijlen of dingesen

Ik denk met een scherpe beitel afsteken? Wellicht kan je de gaten voor de dwarsbalken ook op deze manier maken. Met een frees of vlinderboor het meeste hout wegnemen, en dan strak afsteken met een beitel. Moet er dan nog een pen in? Of zal een goede dot lijm voldoende zijn?
 

Woutmans

Actieve deelnemer
7 jul 2020
48
7
Utrecht
Ik denk met een scherpe beitel afsteken? Wellicht kan je de gaten voor de dwarsbalken ook op deze manier maken. Met een frees of vlinderboor het meeste hout wegnemen, en dan strak afsteken met een beitel. Moet er dan nog een pen in? Of zal een goede dot lijm voldoende zijn?
Ik heb gisteravond even lopen pielen met een scherpe beitel en kwam al best ver. Dan voorzichtig vlak vijlen. Misschien nog een beetje voorzichtig zagen met een handzaag langs de randjes.

Voor deze verbinding is een dot lijm wel voldoende, de andere twee ballken die hierop komen te liggen grijpen als een puzzel inelkaar. Als ik deze nog zou borgen met een wig, dan duw ik de verbinding kapot.
 

Woutmans

Actieve deelnemer
7 jul 2020
48
7
Utrecht
Ok, ik heb een tijdje lopen knutselen en gisteren is het misgegaan (enigszin ook wel een twijfelpuntje geweest).
De verbinding die ik voor ogen had, is te zwak en de uiteinden van mijn balken zijn afgebroken :(

Hier het geval:


en het andere eind:
verbinding2.jpg


De vraag is nu, hoe ga ik verder. Ik weet even niet hoe ik met een houtverbinding deze drie bij elkaar ga laten komen zodat het werkblad erop kan rusten.

Input is welkom (ook als het op pocketholes uit gaat komen :))

Edit: mijn zelf gehoste plaatjes komen niet meer door. En dat terwijl de losse URL's gewoon werken:

 
Laatst bewerkt:

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Als je de horizontale balken die elkaar haaks ontmoeten, nou een halfhout verbinding maakt, en deze ‘koud’ op de poot plaatst, met bijv 2 of 4 deuvels. Deuvels evt. verlijmen of zwaartekracht zn werk laten doen zodat je later nog het blad eraf kan halen.

alternatief is in de poot een rampamoer en een schroefbout in het blad (of andersom) zodat je de poot er in kan draaien.

eerste ideeen die in me opkomen!
 
  • Leuk
Waarderingen: Woutmans

Woutmans

Actieve deelnemer
7 jul 2020
48
7
Utrecht
Hee, dat is ook een idee zeg! Dan verlies ik weinig lengte in mijn poten en met een paar deuvels is dat stevig genoeg.
 

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Hoi wim. Leuk om ook een bbqgenootschap member hier te zien.
Dit was mijn projectje:

840F2F02-0CBE-440D-83A0-31BCF2E52DD6.jpeg
nu weer ontopic.

@Woutmans: hoe lopen de jaarringen van je verbinding die is gebroken? Zo te zien haaks op de pen. Vandaar dat ie waarschijnlijk is afgebroken. Dan is de pen zeg maar te dun en zie je te veel jaarringen. Op zo’n jaarring breekt hij nog al snel af. En al helemaal bij een zachte naaldhout houtsoort.

mvg,

Boys
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik had bewust gekozen voor een zo dik mogelijke pen. Pen even dik als het hout. Ik wilde ook nergens schroeven zien. Verbindingen maken in 10 cm douglas is niet zo eenvoudig met de hand.
Je hebt een heel mooi bbq meubel. En een leuk eitje.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.