Eerste project sinds ik hier op de website aanwezig ben.

Marc de Groot

Nieuw lid
9 aug 2020
4
0
Bij het kopje “Even voorstellen” waren leuke reacties, waaronder mensen die benieuwd waren naar m’n eerste projecten. Om te beginnen ben ik van de week begonnen met het maken van een poortdeur (is dat correct Nederlands, poortdeur?).
Ik heb gekozen voor Padouk, want wat is dat hout toch mooi. Het kozijn maak ik van 12x12 Bankirai wat donkergrijs/zwart gebeits zal worden. We willen de deur natuurlijk grijs laten worden, maar heb eigenlijk geen idee of er nog middeltjes zijn om het hout zo gezond/mooi mogelijk te houden?

Hierbij vast een begin, gewoon om even te genieten van het mooie hout :)

AF13A7DF-A834-4FCF-A94F-3D34D9CBEB90.jpeg
 

Bijlagen

  • 22E1CF3D-BB7E-4191-94DC-55D6EEB52F2A.jpeg
    22E1CF3D-BB7E-4191-94DC-55D6EEB52F2A.jpeg
    279,9 KB · Weergaven: 29

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
We willen de deur natuurlijk grijs laten worden, maar heb eigenlijk geen idee of er nog middeltjes zijn om het hout zo gezond/mooi mogelijk te houden?
padoek hoort bij de beste houtsoorten voor buitengebruik
onbehandeld gaat het een heel mensenleven mee
je zou het kunnen behandelen, maar dan met een onzichtbaar produkt, want anders loop je kans om de tekening van het hout te verliezen
maar eigenlijk is dat verloren moeite & kost

1598686429932.png
als die witte stippen de gaten zijn voor de schroeven die tot in het metalen kader gaan, dan zijn er alternatieven:
1) breder gat maken en daarin proppen van hetzelfde hout - er bestaan proppenboren
2) schroeven met bolkop vanuit de achterkant door het kader in het hout draaien (mijn voorkeur)
 
  • Leuk
Waarderingen: Marc de Groot
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
padoek hoort bij de beste houtsoorten voor buitengebruik
onbehandeld gaat het een heel mensenleven mee
je zou het kunnen behandelen, maar dan met een onzichtbaar produkt, want anders loop je kans om de tekening van het hout te verliezen
maar eigenlijk is dat verloren moeite & kost

Bekijk bijlage 90617
als die witte stippen de gaten zijn voor de schroeven die tot in het metalen kader gaan, dan zijn er alternatieven:
1) breder gat maken en daarin proppen van hetzelfde hout - er bestaan proppenboren
2) schroeven met bolkop vanuit de achterkant door het kader in het hout draaien (mijn voorkeur)

Hier hebben we op het frame van de poort een extra strip aan laten brengen (40x4) die gelijk ligt met de voorkant. Hier zijn gaten in geboord om de het hout van binnenuit vast te zetten.

Alternatief kan zijn om eerst de planken op hout te bevestigen en dan het geheel op de poort met een aantal schroeven door het metaal.
 

Marc de Groot

Nieuw lid
9 aug 2020
4
0
1) breder gat maken en daarin proppen van hetzelfde hout - er bestaan proppenboren
2) schroeven met bolkop vanuit de achterkant door het kader in het hout draaien (mijn voorkeur)
[/QUOTE]

Voor optie twee is het al te laat, maar ik kan er mee leven zoals het nu is. Ik had een mal gemaakt (van Padouk, dus waarschijnlijk het duurste schroefmalletje ooit) voor het schroeven, zodat het in ieder geval netjes uitziet.
Optie 1 ga ik eens even bekijken op internet, dit ken ik niet.

Dank voor de tip!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
1) breder gat maken en daarin proppen van hetzelfde hout - er bestaan proppenboren
Optie 1 ga ik eens even bekijken op internet, dit ken ik niet.
Dank voor de tip!
graag gedaan
hier een voorbeeld, maar er bestaan er in alle maten + uitvoeringen + prijzen
proppen maak ik door het hout tot op een bepaalde diepte in te boren, maar er niet helemaal doorheen
mocht ik door het hout boren, dan moet ik de prop uit de boor prutsen
nadien zaag ik een stuk van het hout zodat de proppen er gewoon uit vallen
de proppen maak ik langer dan de diepte van het gat, of ik laat ze er uit steken
nadien met de japanse zaag en/of de schuurmachine er over heen
let bij bepaalde houtsoorten op de richting van de draad
het is mooier dat die van het werkstuk + de prop in dezelfde richting lopen
 
  • Leuk
Waarderingen: Marc de Groot

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.