Eenvoudig, betaalbaar luchtfilter voor kleine werkruimte

rommelaar

Actieve deelnemer
15 okt 2020
63
20
Leiden, Nederland
Hallo, ik zuig stof af bij zagen, frezen heb een maskertje. Toch zou ik graag een luchtfilter voor de hele kleine ruimte hebben.

Wat is het beste, betaalbare luchtfilter voor een kleine ruimte, 35 kuub? Met makkelijke vervangbaar betaalbaar HEPA filter..

Ik overweeg AirgoClean 10 E van Trotec.

https://nl.trotec.com/shop/media/ca...03700b3cc8018c46dca8ac63cf28f04fb33a6480.jpeg

Iemand ervaring met vergelijkbaar filter?

Ik wil niet een enorme kas, weinig ruimte..
 

rommelaar

Actieve deelnemer
15 okt 2020
63
20
Leiden, Nederland
Mooi ding van Kor, je zou haast zelf iets gaan proberen.. Opties voor een massa product, kleine werkruimte, beperkt budget:

Trotec Argoclean E10
luchtfilter hepa.jpeg
Boneco 7014 HEPA filter
Boneco P2261.jpg
De mooiere Philips luchtreinigers kosten allemaal >E200.

Ik denk dat de de Hepa filters vrij snel vol zullen zijn in een werkplaatsje. Ze nemen overigens ook virussen en andere schadelijke stoffen op, rook, dampen. Geluidsniveau, verkrijgbaarheid en kosten van de filters vereisen aandacht. Vooralsnog lijkt de Trotec Airgoclean een goede optie, ik termen van capaciteit, compactheid en kosten. Losse Hepa filters voor dit apparaat ~E20.

Wat zou overigens de beste plaats zijn voor zo'n filter, Hoog, laag, dicht bij de werkplek? ..hmm
 

Bijlagen

  • luchtfilter hepa.jpeg
    luchtfilter hepa.jpeg
    28,8 KB · Weergaven: 110
Laatst bewerkt:

McTucker

Actieve deelnemer
17 okt 2015
260
99
Gutowo Lubawa / Hengelo OV
Gaat zo'n filter in een zeer stoffige ruimte (het werkplaatsje) niet snel dicht zitten?
Zou afzuiging op de machines en elektrische gereedschap niet beter zijn?
Moet hiermee ook nog aan de slag. Beter voor je longen.
 
  • Leuk
Waarderingen: rommelaar

rommelaar

Actieve deelnemer
15 okt 2020
63
20
Leiden, Nederland
Gaat zo'n filter in een zeer stoffige ruimte (het werkplaatsje) niet snel dicht zitten?
Zou afzuiging op de machines en elektrische gereedschap niet beter zijn?
Moet hiermee ook nog aan de slag. Beter voor je longen.
Afzuiging op machine natuurlijk zo veel mogelijk. Ook stofmasker, bril, gehoorbescherming.

Ik heb een "freesbak" gemaakt voor kleinere werkstukken, die geluid, stof en trillingen zoveel mogelijk isoleerd. Rubber bodem, poten, matten aan de zijkanten, verschuifbare kap met oude 1600W Miele die zijn best doet.. Toch komt er nog redelijk veel stof vrij, merk ik als ik aan het stofzuigen ben.

Een goed deel adem je in, ik heb niet altijd kapje op.. Ik denk dat zo'n veel filter toch nog heel veel stof uit de lucht haalt wat beter niet in je longer terecht kan komen. Ook fijn als lucht beetje stof vrij is als je iets lakt..
 

Bijlagen

  • freesbak kl.jpg
    freesbak kl.jpg
    157,8 KB · Weergaven: 116

rommelaar

Actieve deelnemer
15 okt 2020
63
20
Leiden, Nederland
Bekijk bijlage 92388

Ik mis deze op jouw freesmachine. Deze aansluiting icm een goede stofzuiger zorgt voor zo goed als stofvrij werken.
Hi Jpandriesse, die heb ik wel, het was zo'n complete kist van Makita, die ik een keer op Marktplaats gekocht heb. Het probleem is dat bij onder een hoek frezen de afzuiging er niet is op dit apparaat. Als het vertikaal is wel en dan neem je inderdaad bijna alles mee in de afzuiging..
 

Bijlagen

  • freesbak2 kl.jpg
    freesbak2 kl.jpg
    96,6 KB · Weergaven: 82
Laatst bewerkt:

rommelaar

Actieve deelnemer
15 okt 2020
63
20
Leiden, Nederland
Hmm mooi apparaat, wel stuk groter, kostbaarder en luidruchtiger. Wat wel mooi is, is de tijdsinstelling, je kunt hem voor een aantal uren aanzetten, gaat hij nog even door als je al weg bent..

Even gezocht: Ansman AES stekker met timer is overal te krijgen voor E10-15. Daar ga ik er zowiezo een paar van kopen voor elektrische kacheltjes maar ook luchtfilter. Ik houd van fool proof apparaten, sluit goed op mij aan ;-)


Ansmann_AES1_Stekkerdoos_met_timer_tussenstekker@@mkbe59.jpg
 
Laatst bewerkt:

rommelaar

Actieve deelnemer
15 okt 2020
63
20
Leiden, Nederland
Met enige vertraging deze week een keuze gemaakt en de Trotec E10 besteld, E50,- + een extra filter E18.

Stevige doos, snelle levering, even plastic verpakking van HEPA filter verwijderen, plekje gezocht vlakbij de werktafel, maar niet in de weg, wel los van de muur. Lucht stroomt uit naar boven. Apparaat voelt degelijk aan.

Trotec luchtfilter 1.jpg

Daarna even wat geluidsmeting gedaan met de Decibel X app, die ik ooit gedownload heb na gunstige beoordelingen. 0-meting in mijn schuurtje komt kwam op ~30db, het waaide vandaag en de duiven van de buurman waren thuis.

Daarna stand I, II en III gedaan waaruit blijkt dat stand II en III flink wat meer geluidsdruk produceren dan stand I. Overigens stroomt er bij stand I toch flink wat lucht door het filter. Dat komt redelijk overeen met de specificatie. Stand I: 55kub/uur, stand II het dubbele. Inhoud schuurtje ongeveer ~ 30 kub, dus wel ok denk ik, afzuiging op apparaat blijft het belangrijkst.


Ook (nieuwsgierigheid) even geluidsniveau met filter op III + kacheltje op max gemeten: 46.5 dB.

Trotec luchtfilter 2.jpg

Ik heb het filter op mijn centrale verdeler aangesloten. Hij staat nu op standaard op I als de stroom voor alles is ingeschakeld. Als ik flink ga zagen, frezen, schuren zet ik hem wel even harder. Misschien zet ik er nog wel een weerstandje/ draaiknopje tussen als ik hem op stand I.5 wil..

Volgens de handleiding haalt het filter ook luchtjes, pollen en virussen uit de lucht. Mooi meegenomen, maar belangrijkste reden is mijn longen eikenhout-vrij te houden.

Ben benieuwd hoeveel stof in het filter terecht gaat komen en hoelang ik met het filter kan doen. En of ik het eventueel kan schoonzuigen.. Zal het tzt laten weten hier.
 
Laatst bewerkt:

Timdoe

Nieuw lid
1 nov 2019
22
1
Halfweg
Ik ben benieuwd, ik werk in een schuurtje van 2 x 3 dus zo een grote lucht reiniger is voor mij overkill en een hang in de weg.
 

Stoney

Nieuw lid
25 mrt 2022
2
4
Nederland
Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar :) Want dat stof komt overal en blijft best lang in de lucht hangen. Stofzuiger op de machine helpt wel wat, maar niet genoeg. Zou eigenlijk iets moeten hebben wat die stof eerst opvangt voordat het zo'n hepa filter door gaat want die zit zo vol. Of een filter wat je schoon kan maken, want dat kan je hepa filter volgens mij niet....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.