Een zal de eerste moeten zijn [handgereedschap]

chimichi

Nieuw lid
11 aug 2015
6
0
Hoi allemaal,

Dit is mijn eerste berichtje op het forum dus de kans is vrijwel zeker dat jullie mij nog nooit gehoord of gezien hebben. Toch kijk ik vaak mee met jullie projectjes en verbaas ik mij over het gigantische vakmanschap en de kennis die hier aanwezig is. je kan het gerust 'imponerend' noemen. Ik heb dan ook lang gewacht met dit berichtje schrijven. Ik wil mij namelijk net als (een deel van) jullie ontwikkelen in houtbewerking met handgereedschap. Punt is alleen ik ben nooit verder gekomen dan raggelwerk voor gipsplaten, met elektrisch gereedschap natuurlijk.

Normaal draaf ik als ik ergens aan start direct helemaal door. Ik Wil dan veel te veel en ik wil het veel te snel waardoor ik uiteindelijk gefrustreerd iets anders ga doen. Om een dergelijke situatie te voorkomen wil ik jullie vragen mee te denken en te sparren voor mijn eerste project. Ik zit er zelf aan te denken om een schoenenkast(je) te maken van 60x80x50 (hxbxd). Het liefst met deurtjes.

Ik moet mijn verzameling handgereedschap nog opbouwen dus een project wat ik met een beperkt assortiment kan afronden zou natuurlijk fijn zijn! Ik heb ondertussen een aardige hoeveelheid filmpjes van 'Paul Sellers' en 'Wood and shop' gekeken, de verschillende verbindingen heb ik dus in ieder geval al gezien :)

Ik wil om de discussie te starten de volgende vragen in de groep gooien:
1. Is een dergelijk project niet te ambitieus om te starten?
2. Hoe maak ik een uitvoerbaar ontwerp en bepaal ik welke houtverbindingen slim zijn?
3. Hoe bepaal ik welk hout en waar koop ik dit? (regio r'dam) (deze is helemaal leuk want hier zie ik door de bomen het bos niet meer (pun intended))

Misschien handig om te weten:
- Ik woon in een appartement zonder schuur of werkruimte. Ik werk dus op een workmate en zal iedere avond braaf mijn zooi op moeten ruimen
- Ik ben altijd te porren voor tips als het om 3de, 4de of 10.000ste hands gereedschap gaat.

Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties, tips, opmerkingen of wedervragen

Groet,

Maurits Leentvaar
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Welkom op het forum, Maurits! Ik zeg dit alsof ik een nieuweling verwelkom, maar eigenlijk ben je al iets langer ingeschreven dan ik :) Als ik het goed begrijp, heb je nog geen houtbewerking met handgereedschap beoefent. Dan lijkt een kastje, hoe simpel ook, mij veel te ambitieus. Ik zeg niet dat het helemaal niet zou lukken met de nodige volharding, maar er zal veel frustratie bij komen kijken.

1. Mag ik daarom een simpeler project voorstellen? Een eenvoudig snijplankje:
https://www.youtube.com/watch?v=rbreLrpLW_c

Het lijkt heel simpel, maar er komt toch al veel bij kijken: op maat zagen, steel uitzagen en verfijnen, boven- en onderkant en randen schaven enz. Dat schaven op zich duurt wel even voor je het onder de knie hebt. Paul heeft ook ergens een filmpje hoe je een handschaaf restaureert, instelt en gebruikt. Sowieso ook niet zo ideaal om te schaven op een workmate, omdat die meebeweegt. Een echte werkbank met bankschroef zou beter zijn, als daar ergens een plaatsje voor vrijgemaakt kan worden. Dat wordt dan meteen je 2de project.

2. Als beginner zou ik nog niet zelf ontwerpen, maar eerst bouwtekeningen van anderen letterlijk volgen. Dan doe je automatisch ervaring op in het gebruik van verbindingen. Volgende stap is dan de maten aanpassen naar believen, en laatste stap is zelf ontwerpen.

3. Ik ben zelf begonnen met gerecupereerd hout: paletten, restjes van meubelfabrieken en afbraakhout. Het helpt om iedereen te laten weten dat je op zoek bent, dan komen de mensen soms vanzelf hout geven. En dat zijn lang niet altijd korte, onbruikbare stukjes. Mijn eerste snijplanken kwamen uit lange eiken plank die ik in container gevonden heb (er stond wel "gratis" bij, anders vraag je het best). Hout kopen is natuurlijk ook mogelijk, maar vermijd bouwmarkten. Er is hier ergens een topic over houthandels per regio.

Groetjes,
Stijn
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Beter goed gejat dan zelf bedacht. Kijk op Pinterest voor ideeën en tekeningen (plans).
Hout is vaak een kwestie van smaak en dan komt daar nog een keer de prijs bij op.
Ik merk dat je voorkeur niet naar MDF of meubelplaat uit gaat.
Ik zou zeggen koop gewoon vuren meubelpanelen, iedere bouwmarkt heeft ze. Zorg dan je die 100% haaks kunt afzagen en zet het geheel met deuvels in elkaar. Achterkant van 3 of 5 mm multiplex voor de stevigheid.
Ga niet voor zwaluwstaart verbindingen, dat is op een workmate bijna niet te doen qua werkhouding of je moet het geheel mechanisch gaan maken.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Niet te lang over nadenken, gewoon beginnen!

Je kan het duurste hout en gereedschap kopen, maar dat garandeert geen perfect eindresultaat. Gereedschapskennis en ervaring zijn nuttiger.
 

chimichi

Nieuw lid
11 aug 2015
6
0
Welkom op het forum, Maurits! Ik zeg dit alsof ik een nieuweling verwelkom, maar eigenlijk ben je al iets langer ingeschreven dan ik :) Als ik het goed begrijp, heb je nog geen houtbewerking met handgereedschap beoefent. Dan lijkt een kastje, hoe simpel ook, mij veel te ambitieus. Ik zeg niet dat het helemaal niet zou lukken met de nodige volharding, maar er zal veel frustratie bij komen kijken.

1. Mag ik daarom een simpeler project voorstellen? Een eenvoudig snijplankje:
https://www.youtube.com/watch?v=rbreLrpLW_c

Het lijkt heel simpel, maar er komt toch al veel bij kijken: op maat zagen, steel uitzagen en verfijnen, boven- en onderkant en randen schaven enz. Dat schaven op zich duurt wel even voor je het onder de knie hebt. Paul heeft ook ergens een filmpje hoe je een handschaaf restaureert, instelt en gebruikt. Sowieso ook niet zo ideaal om te schaven op een workmate, omdat die meebeweegt. Een echte werkbank met bankschroef zou beter zijn, als daar ergens een plaatsje voor vrijgemaakt kan worden. Dat wordt dan meteen je 2de project.

2. Als beginner zou ik nog niet zelf ontwerpen, maar eerst bouwtekeningen van anderen letterlijk volgen. Dan doe je automatisch ervaring op in het gebruik van verbindingen. Volgende stap is dan de maten aanpassen naar believen, en laatste stap is zelf ontwerpen.

3. Ik ben zelf begonnen met gerecupereerd hout: paletten, restjes van meubelfabrieken en afbraakhout. Het helpt om iedereen te laten weten dat je op zoek bent, dan komen de mensen soms vanzelf hout geven. En dat zijn lang niet altijd korte, onbruikbare stukjes. Mijn eerste snijplanken kwamen uit lange eiken plank die ik in container gevonden heb (er stond wel "gratis" bij, anders vraag je het best). Hout kopen is natuurlijk ook mogelijk, maar vermijd bouwmarkten. Er is hier ergens een topic over houthandels per regio.

Groetjes,
Stijn

Dank voor je reactie! Ik ga aan de slag met de snijplank. Dat lijkt mij inderdaad een erg leuk en overzichtelijk project. Het lijkt mij vooral fijn om het een paar keer te doen om zo te kunnen leren van mijn fout(en/jes).

Ontwerpen vind ik stiekem wel heel erg leuk, ik heb Civiele techniek gestudeerd dus tekenen en plannen kan ik, de rest nog niet. Maar goed, zelf ontwerpen komt nog wel, ooit :)

Ik ga voor hout eens rondvragen en kijken naar 'afgedankt hout' dat moeten we in de omgeving wel hebben!

Beter goed gejat dan zelf bedacht. Kijk op Pinterest voor ideeën en tekeningen (plans).
Hout is vaak een kwestie van smaak en dan komt daar nog een keer de prijs bij op.
Ik merk dat je voorkeur niet naar MDF of meubelplaat uit gaat.
Ik zou zeggen koop gewoon vuren meubelpanelen, iedere bouwmarkt heeft ze. Zorg dan je die 100% haaks kunt afzagen en zet het geheel met deuvels in elkaar. Achterkant van 3 of 5 mm multiplex voor de stevigheid.
Ga niet voor zwaluwstaart verbindingen, dat is op een workmate bijna niet te doen qua werkhouding of je moet het geheel mechanisch gaan maken.

Klopt, ik vind echt hout mooi zeker in combinatie met het handwerk! Ik denk dat ik vooral mijn smaak zal moeten ontwikkelen zowel esthetisch als het werkplezier... Ik wacht bij nader inzien denk ik nog even met een kastje maken, zwaluwstaartjes vind ik wel heel erg mooi dus daar wil ik wel snel mee aan de slag. Eerst maar de basis handelingen onder de knie krijgen!

Niet te lang over nadenken, gewoon beginnen!

Je kan het duurste hout en gereedschap kopen, maar dat garandeert geen perfect eindresultaat. Gereedschapskennis en ervaring zijn nuttiger.

Dat gaan we doen, met de Snijplank zoals voorgesteld door Stijn :)
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Wat leuk, je bent een beetje op dezelfde manier bezig als ik (bijna 2 jaar geleden) begonnen ben met handgereedschap. Tot die tijd had ik al wel eens een kastje met meubelplaat in mekaar gezet, deels laten zagen bij de bouwmarkt, maar omdat alles in huis schots, scheef en onder een schuin dak was heb ik ook veel zelf gezaagd. Ik keek veel Matthias Wandl (woodgears.ca), en dacht dat ik nooit echt lekker met hout zou kunnen werken vanwege beperkte ruimte en beperkt budget. Ik ben begonnen in het fietsenschuurtje met een workmate, of bij mooi weer in de achtertuin. Mijn eerste 'handgereedschap' projectje was een setje krukjes met schuine zwaluwstaarten (ongeveer 110 graden ipv 90 graden), wat eh... interessant was om te doen. Ik heb daaruit wel een mooie tip voor je, en dat is dat het heel goed werkt om 'testplankjes' te maken. Ik heb wel 3 of 4 keer opnieuw een plankje geprobeerd te zwaluwstaarten, met iedere keer een nieuw leermoment; echt wel aftekenen welk stuk je moet wegzagen (doh!), 2 keer kijken wat de goede hoek is voor je zaagt, als je lekker zaagt wel op tijd stoppen, zeker wanneer je schuine verbindingen maakt, zagen aan de goede kant van de lijn, etcetera etcetera. Proefstukjes zijn echt te gek, je leert er heel veel van, en al zitten er fouten in, het wordt wel steeds mooier. Ik heb dit gedaan met steigerplankhout, maar dan wel de 'cleane' variant van de bouwmarkt, dus die al wel geschaafd is. Het is niet het mooist / best / rechtsts, maar wel goedkoop. Een fijnhouthandel of houtzagerij levert vaak mooier hout, maar die moet je wel in de buurt hebben.

Ik maak zelf wel alle ontwerpen zelf, ook dat is een leerproces. Soms wordt het eindproduct anders dan het ooit bedacht was, door een fout in het ontwerp waardoor het niet te assembleren is, of doordat ik toch ergens verkeerd gezaagd heb, of wat dan ook. In alles wat ik gemaakt heb kan ik prima de fouten laten zien, maar mijn krukjes worden -met fouten en al- nog steeds dagelijks gebruikt in huis!
En dan nog een tip: maak inderdaad iets in de richting van een werkbank. Ik heb het ontwerp van Paul Sellers nagemaakt, maar dat was toen ik na een verhuizing echt een schuur tot mijn beschikking had. Maar wat een verandering en wat een genot; op de workmate moet je erg klooien om te zorgen dat de bewegingen die je maakt met schaven en zagen ook daadwerkelijk omgezet worden in houtbewerking in plaats van in workmateverbuiging. Een kleine stevige werkbank met een 'echte' bankschroef (ik heb een Parkinson Perfect Vice voor 35 Euro op marktplaats gekocht!) is een groot genot.
 
Laatst bewerkt:

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Ik ben het eens dat een werkbank wel heel belangrijk is als je met handgereedschappen aan de slag gaat. Ook in een appartement moet je vast wel een plekje kunnen maken voor een (kleine) werkbank. Het is sowieso een goed project om als eerste op te pakken. Tijdens het proces leer je al veel, maar je zal zien dat je vaardigheden veel sneller zullen toenemen zodra de werkbank af is, omdat je veel preciezer kan werken. Vooral belangrijk om het werkstuk goed te kunnen ondersteunen bij het schaven en zagen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Ik zag 'toevallig' onlangs een filmpje waarin een heel erg functionele werkbank gemaakt werd, die eigenlijk geen werkbank is maar een mobiele oplossing die op een gewone tafel gebruikt kan worden, met veel slimmigheidjes. Lijkt me heel geschikt voor iemand met beperkte ruimte:

 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Dat filmpje heb ik ook met veel interesse zitten te bekijken, maar om die te maken heb je al behoorlijk wat gereedschap nodig om zover te komen.

Workmate kun je veel mee doen, maar iets demontabels / inklapbaars aan de muur kan je al heel veel op weg helpen. en je kunt in plaats van een bankschroef ook met lijmtangen werken als je daar rekening mee houdt met het ontwerp van het werkblad.
Deze kerel op YouTube : https://www.youtube.com/watch?v=KrI5lQG9rXk heeft trouwens zijn workmate aangepast om ook voor het betere houtbewerken geschikt te zijn.

En als je echt serieus thuis wilt werken, koop een hele goede stofzuiger want je loopt houtresten overal heen en dan is de lol er snel af!!

Voor hout kun je bij Buurman in Rotterdam kijken, daar kun je ook werkbanken en gereedschap huren om daar ter plekke iets te maken en dan hoef je thuis alleen nog te monteren. Iets verder weg in Rodenrijs zit Houtlijn, daar haal ik mijn spullen tegenwoordig. betere kwaliteit en betere prijzen dan bouwmarkt.
 

chimichi

Nieuw lid
11 aug 2015
6
0
Wow Bedankt voor alle leuke en leerzame reacties! Stiekem wist ik al dat jullie zo waren maar toch fijn om dat ook op mijn eigen posts te zien.

Ik heb ondertussen de beroemde Stanley 4 aangeschaft. Hij is bot dus de volgende stap is diamand & wetstenen kopen. Een Rasp is ook georganiseerd dus we kunnen bijna beginnen met de eerste snijplank, alleen nog hout en een figuurzaag ergens vandaan halen!

Wat leuk, je bent een beetje op dezelfde manier bezig als ik (bijna 2 jaar geleden) begonnen ben met handgereedschap. Tot die tijd had ik al wel eens een kastje met meubelplaat in mekaar gezet, deels laten zagen bij de bouwmarkt, maar omdat alles in huis schots, scheef en onder een schuin dak was heb ik ook veel zelf gezaagd. Ik keek veel Matthias Wandl (woodgears.ca), en dacht dat ik nooit echt lekker met hout zou kunnen werken vanwege beperkte ruimte en beperkt budget. Ik ben begonnen in het fietsenschuurtje met een workmate, of bij mooi weer in de achtertuin. Mijn eerste 'handgereedschap' projectje was een setje krukjes met schuine zwaluwstaarten (ongeveer 110 graden ipv 90 graden), wat eh... interessant was om te doen. Ik heb daaruit wel een mooie tip voor je, en dat is dat het heel goed werkt om 'testplankjes' te maken. Ik heb wel 3 of 4 keer opnieuw een plankje geprobeerd te zwaluwstaarten, met iedere keer een nieuw leermoment; echt wel aftekenen welk stuk je moet wegzagen (doh!), 2 keer kijken wat de goede hoek is voor je zaagt, als je lekker zaagt wel op tijd stoppen, zeker wanneer je schuine verbindingen maakt, zagen aan de goede kant van de lijn, etcetera etcetera. Proefstukjes zijn echt te gek, je leert er heel veel van, en al zitten er fouten in, het wordt wel steeds mooier. Ik heb dit gedaan met steigerplankhout, maar dan wel de 'cleane' variant van de bouwmarkt, dus die al wel geschaafd is. Het is niet het mooist / best / rechtsts, maar wel goedkoop. Een fijnhouthandel of houtzagerij levert vaak mooier hout, maar die moet je wel in de buurt hebben.

Haha één berichtje en nu al iets gemeen :p Proefstukjes lijken mij ook een super idee om aan techniek te werken. Bij trompetles ben ik niet anders gewend dan oefeningen te spelen die nooit in concert komen maar wel heel leerzaam zijn. Een beetje vergelijkbaar dus!

Ik maak zelf wel alle ontwerpen zelf, ook dat is een leerproces. Soms wordt het eindproduct anders dan het ooit bedacht was, door een fout in het ontwerp waardoor het niet te assembleren is, of doordat ik toch ergens verkeerd gezaagd heb, of wat dan ook. In alles wat ik gemaakt heb kan ik prima de fouten laten zien, maar mijn krukjes worden -met fouten en al- nog steeds dagelijks gebruikt in huis!
En dan nog een tip: maak inderdaad iets in de richting van een werkbank. Ik heb het ontwerp van Paul Sellers nagemaakt, maar dat was toen ik na een verhuizing echt een schuur tot mijn beschikking had. Maar wat een verandering en wat een genot; op de workmate moet je erg klooien om te zorgen dat de bewegingen die je maakt met schaven en zagen ook daadwerkelijk omgezet worden in houtbewerking in plaats van in workmateverbuiging. Een kleine stevige werkbank met een 'echte' bankschroef (ik heb een Parkinson Perfect Vice voor 35 Euro op marktplaats gekocht!) is een groot genot.

Hmhm ik denk dat ik een opzet iets ga maken voor mijn eetkamertafel, die is groot en stabiel dus daar moet ik wel iets voor kunnen verzinnen! (zie ook het filmpje in een van de eerdere berichtjes!

Ik zag 'toevallig' onlangs een filmpje waarin een heel erg functionele werkbank gemaakt werd, die eigenlijk geen werkbank is maar een mobiele oplossing die op een gewone tafel gebruikt kan worden, met veel slimmigheidjes. Lijkt me heel geschikt voor iemand met beperkte ruimte:



Wow dit ding ziet er echt briljant uit! Ik ben wel benieuwd hoe het met de stabiliteit van de werkbank zit als je veel gaat schaven. Ik kan mij voorstellen dat de pootjes daar op termijn niet gelukkig van gaan worden....

Dat filmpje heb ik ook met veel interesse zitten te bekijken, maar om die te maken heb je al behoorlijk wat gereedschap nodig om zover te komen.

Workmate kun je veel mee doen, maar iets demontabels / inklapbaars aan de muur kan je al heel veel op weg helpen. en je kunt in plaats van een bankschroef ook met lijmtangen werken als je daar rekening mee houdt met het ontwerp van het werkblad.
Deze kerel op YouTube : https://www.youtube.com/watch?v=KrI5lQG9rXk heeft trouwens zijn workmate aangepast om ook voor het betere houtbewerken geschikt te zijn.

En als je echt serieus thuis wilt werken, koop een hele goede stofzuiger want je loopt houtresten overal heen en dan is de lol er snel af!!

Voor hout kun je bij Buurman in Rotterdam kijken, daar kun je ook werkbanken en gereedschap huren om daar ter plekke iets te maken en dan hoef je thuis alleen nog te monteren. Iets verder weg in Rodenrijs zit Houtlijn, daar haal ik mijn spullen tegenwoordig. betere kwaliteit en betere prijzen dan bouwmarkt.

Ik heb wel het idee dat de workmateverbouwing resulteert in een veel minder opklapbare workmate. Dat zou dus weer jammer zijn.... In principe kan ik met het gereedschap van mijn vader die werkbank wel een aardig deel in elkaar zetten. Voor de groeven zal ik alleen greedschap moeten kopen...
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ik heb ondertussen de beroemde Stanley 4 aangeschaft. Hij is bot dus de volgende stap is diamand & wetstenen kopen. Een Rasp is ook georganiseerd dus we kunnen bijna beginnen met de eerste snijplank, alleen nog hout en een figuurzaag ergens vandaan halen!

Da's een heel goeie instelling! Enkel kopen wat je nodig hebt voor een bepaald project, en dan naarmate je andere dingen wil maken gaandeweg meer gereedschap kopen. Laat maar iets weten als je tips nodig hebt voor het opknappen van de nr.4. Het duurt wel een tijdje voor je volledig doorgrond hebt hoe die werkt.

Wow dit ding ziet er echt briljant uit! Ik ben wel benieuwd hoe het met de stabiliteit van de werkbank zit als je veel gaat schaven. Ik kan mij voorstellen dat de pootjes daar op termijn niet gelukkig van gaan worden....
Leuke werkbank, maar deze is meer geschikt voor elektrisch gereedschap. Heeft inderdaad niet de stabiliteit die nodig is om te schaven.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik heb die mft-top gemaakt met mijn parf guide.
Enkel de poten die hij gebruikt zijn nergens te vinden, alleen bij rockler.
Dan betaal je al snel de hoofdprijs als je dit thuis geleverd wilt krijgen :)

Ben al ff op zoek om iets te maken om mijn mdf-werkblad (mft) te kunnen gebruiken.
Een extra werkbank is nogal moeilijk, heb er al 2 :p
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Ik heb die mft-top gemaakt met mijn parf guide.
Enkel de poten die hij gebruikt zijn nergens te vinden, alleen bij rockler.
Dan betaal je al snel de hoofdprijs als je dit thuis geleverd wilt krijgen :)

Ben al ff op zoek om iets te maken om mijn mdf-werkblad (mft) te kunnen gebruiken.
Een extra werkbank is nogal moeilijk, heb er al 2 :p

Heb je voor die voeten al op AMAZON.de gekeken? Of Ebay ?
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
In principe kan ik met het gereedschap van mijn vader die werkbank wel een aardig deel in elkaar zetten. Voor de groeven zal ik alleen gereedschap moeten kopen...

Zeker als je begint is goed (hand)gereedschap belangrijk.
Je kan van je vader één en ander gebruiken en voor de rest vindt je hier op het forum via de zoekfunctie heel veel over beginnersets gereedschap, goede merken enz.
Wat ik je bijv kan aanraden is een Japanse (ryobi) zaag van een goed merk.
Dictum is bijv een goed merk voor een schappelijke prijs, op de site of bijv bij Teygeler.
Daar verkopen ze veel goed handgereedschap voor nette prijzen.
 

chimichi

Nieuw lid
11 aug 2015
6
0
Kleine update. Gereedschap bij elkaar sprokkelen kost toch iets meer tijd dan gedacht. Ik heb wel een oplossing voor mijn werkbank probleem. Namelijk een zyliss bankschroef die, samen met een multiplex plaat, op mijn eetkamertafel kan. Deze is voldoende stabiel waardoor ik prima kan werken! Dus nog geen gerasp en gezaag maar wel een stabiele uitbreiding van de gereedschappen :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.