een wijze les (terugslag)

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.540
2.379
Klein-Brabant, Vlaanderen
Zelf weten, dan heb je een hele snelle reactie gehad. Ik heb dit van timmerlui die dagelijks met zaagtafels werken.
de snelheid waarmee je het werkstuk door de zaag duwt, speelt een hoofdrol
ik was aan het 'herzagen'
zachtjes aan
omdat de tand eerst de handschoen insneed, voelde ik haar aankomen
het kan ook anders
met een spilfrees had het resultaat anders kunnen zijn
daar gebruik ik hoofdzakelijk een aandrijver

Ik heb er geen kap op zitten, maar de spouwmes heb ik er altijd in, ik zie werkelijk totaal geen voordeel in om de spouwmes er uit te slopen.
Als ik een snede halverwege de plank wil maken of zoiets, dan pak ik wel de inval zaag.
En die handschoen ook, waarom? Geef alleen ellende.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.142
586
Noord-Veluwe
Hier een letterlijk citaat van de BGHM (beroepsgenootschap hout en metaal in Duitsland):

Verbotszeichen "Schutzhandschuhe tragen verboten"
Besteht die Gefahr, von rotierenden Maschinenteilen erfasst zu werden, z. B. an offenen Bohr-, Fräs- oder Drehmaschinen, ist der Einsatz von Schutzhandschuhen verboten.

Dit is een zeer gerespecteerde organisatie, waarvan ik de adviezen niet zomaar zonder zwaarwegende redenen naast me neer zou leggen.

• Leuk
Waarderingen: klaas0639

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.540
2.379
Ik heb er geen kap op zitten, maar de spouwmes heb ik er altijd in
ik gebruik hoofdzakelijk kap noch spouwmes
de onder-afzuiging doet haar werk
zagen doe ik 97 % met een geleider op de zaagtafel
vooraan een klem op het werkstuk
meestal achteraan mijn handen
veilig weg van de zaag
herzagen in 2x iets minder tot halve hoogte
het overblijvende midden op de lintzaag

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.142
586
Noord-Veluwe
Indien je het spouwmes niet nodig hebt voor de bevestiging van de bescherm- en afzuigkap, dan kun je ook een aangepast spouwmes installeren dat slechts enkele millimeters minder hoog is dan het zaagblad. Zonder spouwmes werken is vragen om problemen. Net als je geleider exact parallel aan de zaagblad af te stellen. Dat laatste is ook nergens voor nodig, zolang de plek waar het zaagblad het hout snijdt niet verschuift zal je snede gewoon keurig recht en parallel blijven. Het maakt echt niet uit waar het hout blijft nadat het de tanden van je blad is gepasseerd, zolang het maar niet naar de tanden toe beweegt door wat je zelf doet of door spanning in het hout..

• Leuk
Waarderingen: rinus

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.540
2.379
ik heb hier heel wat in beweging gezet
mijjn énige bedoeling is om mijn ervaring te delen

ik heb nooit personeel in dienst gehad
ben heel voorzichtig
mijn reflexen staan op scherp
pingpong zou mij nog mooi liggen
wanneer het lange tijd geleden is dat ik met mijn (grote) machines gewerkt heb, is het altijd opnieuw aan de rauwheid daarvan wennen

uiteraard zijn er voorschriften van officiële instanties
die trek ik niet in twijfel

bij uitbreiding . . .
heel wat collega's gebruiken machines die niet aan de veiligheidsnormen voldoen
nostalgie . . . of liefde voor de bouwkunsten van onze voorouders
die machines moeten als oud ijzer afgevoerd worden, mochten ze personeel in dienst hebben

hoe het met de persoonlijke verzekering van zzp'ers bij ongevallen zit, weet ik niet

wie zelfs met moderne machines onachtzaam omgaat, overschrijdt de grens
ooit las ik ergens op een spiegel in het toilet het opschrift
'deze persoon is de hoofdverantwoordelijke voor jouw veiligheid'

siolan

Nieuw lid
10 feb 2025
8
6
Amsterdam
Sorry, ik bedoelde niet zo veel te beginnen. Ik reageerde omdat de handschoenen altijd een vraag voor mij waren, en zonder erover na te denken zou ik ze liever dragen. Ik was echt benieuwd toen ik hoorde dat ze gevaarlijk kunnen zijn.

• Leuk
Waarderingen: Houtsoort
mijn reflexen staan op scherp
Dit is eng, ik geloof nooit dat je zo snel ben als de terugslag van de machine.
Mijn reflexen zijn ook nog goed, naar maten je ouder wordt wordt dat slechter al heb je dat niet zo snel in de gaten.
Zonder kap zoals ik dat doet is eigenlijk ook een onnodige risico, maar zonder het mes ga ik niet zagen.
Maar goed, ieder zijn eigen blik op werkwijzen en wie ben ik om de slimmerik te spelen.
Het is alleen hoe ik het ziet.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.570
3.284
Je reflexen gaan pas aan het werk, als je vingers al in de motafzuiger zijn verdwenen. Het is verder niet zo moeilijk. Je moet je lichaamsdelen gewoon niet in de buurt van de zaag laten komen. Gebruik gewoon een duwhout. En ga niet in de lijn van je zaagblad staan. Denk na over je werkwijze. Zorg dat je zaagblad scherp is. Ik laat uit veiligheidsoverwegingen het zaagblad maar net door het hout komen. En de belangrijkste. Hou je handen uit de buurt van je zaag.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.142
586
Noord-Veluwe
Goed advies @chevy66 ! Hoe zorgvuldig je ook werkt, door vermoeidheid, onachtzaamheid, zelfvertrouwen, of gewoon domme pech zit een ongelukje altijd in een klein hoekje op je te loeren. Een veilige manier van werken, zoals jij beschrijft, is dan altijd een goede zaak. Zelfs als er dan een keer iets niet goed gaat blijft de schade beperkt.

Ik heb al een kapotte vinger [1] . Dat is wat mij betreft al meer dan genoeg. Ik neem liever geen risico.

[1] Dat was niet door een ongelukje in de werkplaats, maar ik heb een keer fijt opgelopen, waardoor er blijvende schade in het gewricht is ontstaan. Dat was gelijk 10% arbeidsongeschiktheid.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.895
907
Enschede
ingoogni.nl
Als je een paar keer in de ambulance hebt gezeten met een kermende kollega en een broodtrommetje op schoot met daarin ijsklontjes en afgerukte menselijke delen, dan leer je wel op je verstand te vertrouwen in plaats van op je gevoel.

zag deze vanochtend, opvallend en goed dat hij steeds meer bezig is met veiligheid

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.570
3.284
Hij is bezig spullen te verkopen. Als je dom doet, krijg je ook dat aandrijvertje nog voor je kegel.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.