Een Stanley 51/52 stalen futselplank en schaaf

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.373
2.023
Terkaple
www.woodworking.nl
Zie je niet zo vaak, echt voor productiewerk bedoeld, een stalen Stanley futselplank en schaaf. De schaaf maakt Lie Nielsen ook, volgens mij hebben ze de futsleplank ook ooit gemaakt. Maar voor wie die te duur vindt is dit misschien een mooie kans.

1735548321870.png

jaap

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.390
719
Moordrecht
Het hele Veritas gebeuren met alle opties is rond de 1000. De Lie Nielsen is 900 zonder plank.

Zeldzaam met een gebroken handvat.. Het zal ongetwijfeld een hoop centjes waard zijn... maar toch

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
362
140
Zuid Holland
Het hele Veritas gebeuren met alle opties is rond de 1000. De Lie Nielsen is 900 zonder plank.

Zeldzaam met een gebroken handvat.. Het zal ongetwijfeld een hoop centjes waard zijn... maar toch
Ik heb de veritas plank en futselschaaf staan. Komt niet in de buurt van de mille hoor, alhoewel inderdaad geen kleine uitgave.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.062
552
Noord-Veluwe
De futselplank kun je zelf maken van resthout. Zelfs als je een fancy versie wilt maken is dat een fluitje van een cent.

Ik heb een jaar of 5 terug in Duitsland voor ongeveer €350 een Veritas "Shooting Plane" gekocht. Is samen dus een heel stuk goedkoper.

Lees trouwens wel veel positieve dingen over de Stanley, maar voor dit soort prijzen zie ik dergelijk gereedschap uitsluitend naar verzamelaars gaan.

Voor mij is de Veritas een heerlijk ding om mee te werken, maar het kan ook met een gewone schaaf. Een beetje massa en haakse zijkanten is alles wat je echt nodig hebt in de schaaf. Voor comfort kun je een "hot dog" gebruiken. En een scheve i.p.v. haakse snede maakt het werk lichter.

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
362
140
Zuid Holland
@hdv die gradenboog op de koop-futselplank is wel heel mooi gedaan. Uiteraard kun je wat malletjes maken voor hoeken, maar hier kun je heel snel gekke hoeken mee maken. Vraag me wel af wie het gebruikt, denk dat 95% 90, 45, 30, 22.5 etc graden gebruikt.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.062
552
Noord-Veluwe
Er zijn verschillende voorbeelden van instelbare futselplanken online te vinden. Ik meen me te herinneren dat Dominik Ricker er een heel filmpje over gemaakt heeft.

Maar zo moeilijk is het niet. Met een frees een groef van een kwart cirkel uit een stuk plaatmateriaal halen. Precies op het centrum een gat voor een boutje of asje maken. Met een winkelhaak een haakse hoek op het plaatmateriaal aftekenen. Daarna uitzagen. Een stopblokje maken en een rampamoer erin draaien. Daarna met een slotbout een mooie stop maken. Die kun je heel goed met een steeksleuteltje exact afstellen, zodat je aanslag exact goed komt te staan. Is later dus ook nog corrigeerbaar. Eventueel wat niet-permanente loctite op de draad smeren. Veel meer dan dat is het niet.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.830
3.194
Gaanderen
Jaren geleden heb ik zo'n set gezien. Compleet nieuw, met doos. Op de IJzerwarenmesse in Keulen bij Stanley.
Nee, die mocht niet verkocht worden.
Prachtig ding maar ik heb al een futselplank. Ook heb ik niet de ruimte om hem op te slaan. Nou als ik hem krijg ???????

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
209
81
Delft
Er zijn verschillende voorbeelden van instelbare futselplanken online te vinden. Ik meen me te herinneren dat Dominik Ricker er een heel filmpje over gemaakt heeft.

Maar zo moeilijk is het niet. Met een frees een groef van een kwart cirkel uit een stuk plaatmateriaal halen. Precies op het centrum een gat voor een boutje of asje maken. Met een winkelhaak een haakse hoek op het plaatmateriaal aftekenen. Daarna uitzagen. Een stopblokje maken en een rampamoer erin draaien. Daarna met een slotbout een mooie stop maken. Die kun je heel goed met een steeksleuteltje exact afstellen, zodat je aanslag exact goed komt te staan. Is later dus ook nog corrigeerbaar. Eventueel wat niet-permanente loctite op de draad smeren. Veel meer dan dat is het niet.
Er zijn meerdere wegen naar Rome. Ik heb de mijnes gemaakt door aan de andere kant van de plank een bredere sleuf te frezen waar een boutkop in past (m10 is minimaal, je wil dat je aanslag een stijve constructie is). De bout beweegt dus door de sleuf met de aanslag. Bovenop de aanslag zitten de moeren om vast te draaien. Ik kan de aanslag over iets meer dan 45 graden draaien en ook overal vastdraaien.
Locatie van het draaipunt van de aanslag is ook wel belangrijk, je schaaft uiteindelijk het hoekje rond, dus je wil het draaipunt dicht bij de rand zodat je niet al teveel weg hoeft te schaven. Enfin, toch wat dingen om op te letten.

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
655
218
Middelburg
Dat is een hoop geld €2250 en dan te bedenken dat het handvat ooit is gerepareerd:unsure:,...daarnaast zou ik toch graag een foto willen zien van de kikker die blijkt erg fragiel te zijn,....ik zou voor dat geld niet durven te gebruiken stel voor🫣. Nee geef mij paar een Veritas shooting plane+ board, goedkoper en kans op breuken in het gietwerk is beduidend minder. Leuk voor de verzamelaar maar niet voor dagelijks gebruik daar is hij te zwak voor.
Jaap ik weet uiteraard niet wat ze toentertijd vroegen voor de LN 52 maar ik denk dat alles bij elkaar opgeteld dicht bij die van de Stanley komt???? Is deze LN 52 lang in productie geweest?

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
655
218
Middelburg
Bedankt Jaap voor het tonen, ik wist in ieder geval niet van het bestaan af, komt deze foto van het internet? Hoe lang zal deze LN52 in productie zijn geweest? Ziet er zeer solide uit maar ja wat verwacht je anders van LN zal wel een collectors items zijn geworden, en haast onmogelijk om aan te komen,.....niet dat ik op zoek ben,... ik ben tevreden met mijn LV plus board

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.373
2.023
Terkaple
www.woodworking.nl
Op de website van LN staat dat de schaaf, de 51, past op het originele Stanley board de 52. De informatie bij de foto die ik plaatste, staat dat het om een prototype gaat.

In de link naar de LN 51 staat ook een link naar een zelf te bouwen futselplank.

jaap

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
655
218
Middelburg
Dank Jaap dat de LN51 past op de Stanley 52 was mij bekend echter niet dat LN zelf een shooting board LN52 had uitgebracht, maar het zou ook kunnen dat het alleen bij een prototype is gebleven? Hoe dan ook interessant om te weten en bedankt voor het delen van je kennis, weer wat geleerd.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.062
552
Noord-Veluwe
Derek Cohen heeft er ook een, dus ik denk dat er in ieder geval 1 productie run is geweest.

Zie foto van Derek met een LN51 op een #52

Bijlagen

• LN51_with_Stanley_52.jpg
    LN51_with_Stanley_52.jpg
    89,2 KB · Weergaven: 9
  • Leuk
Waarderingen: wpvv

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.