Een stabielere balk maken voor overspanning.

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ik heb een douglas balk van 150x150 die iets krom is getrokken, de balk is ±275cm lang.

Als ik nu een nieuwe balk koopt of planken en ik ga dat verlijmen tot een nieuwe balk van 150x150 dan is dit ±20% sterker en de balk wordt stabieler.
Nu zat ik te denken of het mogelijk is om hout soorten te combineren, stel ik neem 2 douglas planken voor de zichtzijdes en daar tussen gebruik ik
ander hout bijvoorbeeld eiken. Kan dat en is dat dan sterker?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Dat de balk krom getrokken is, hoeft toch niet te betekenen dat deze niet sterk genoeg is? Kromtrekken kan ook door het drogen komen.

Verlijmen is vast sterker, als je het in een fabriek doet met hout met een getestte droogtegraad, met een getestte oppervlakte vlakheid / ruwheid, met lijm op de juiste temperatuur, met de juiste persdruk op het juiste oppervlakte etc etc. Niet zo gemakkelijk als de procedure 'smeer er wat witte lijm tussen en draai de lijmtangen die voorhanden zijn aan op gevoel' is.

Daarom zou ik niet combineren. Eerst kijken of accepteren kan, en anders een volledige balk van een nieuwe houtsoort of andere maat kopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

pietersch

Actieve deelnemer
10 jun 2019
99
37
Apeldoorn, NL
Ik ben geen expert, maar 2 houtsoorten (in massieve vorm) verlijmen lijkt me niet verstandig. Ze hebben beiden hun eigenschappen en reageren anders op omstandigheden (krimp, kruip, etc.).
 
  • Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Eens dat krom of zelfs scheuren geen significante effecten hoeven te hebben op de sterkte. Als je wilt samenstellen is het mogelijk sterker, in houtskeletbouw zie je vaak dat er zelf balken worden samengesteld met nagels...
 
  • Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Een aantal draagbalken hebben scheuren, dit is inderdaad geen probleem voor mij, alleen onder deze balk zit een set van 3 schuif deuren. Deze deuren schuiven nu een stuk lastiger.
De balk omdraaien zou kunnen, maar even de balk er uit pakken en weer plaatsen gaat helaas niet.
Ik moet gaan stempelen en de balk er tussen uit gaan zagen.

Nu kan ik de balk op advies van iemand anders door midden zagen, een plaat staal met lijm er tussen en draadeinde er doorheen met moeren aan beide kanten.
Ik kan ook een 140x140 HAE balk gebruiken en dat bekleden met douglas, alleen dan blijft de onderkant staal.

Het liefste wil ik hout aanhouden, dus denk ik aan douglas planken zonder noesten en die om en om te verlijmen. Maar ik dacht als ander hout sterker is, dan kan ik misschien een combinatie maken. Maar het trekken en uitzetten van verschillende soorten hout had ik even niet aan gedacht.
 
J

j1eke

Guest
Het probleem zat hem waarschijnlijk niet in de dikte van de balk, maar in de kwaliteit ervan. Als je veel scheuren ziet in het hout, dan zit waarschijnlijk het hart van de boom nog in de balk. Dan gaat hout altijd makkelijker vervormen en scheuren bij het drogen.
Een drogere betere balk zou al helpen, waarschijnlijk.
Als je niet bang bent voor een industriële look zou je ook zelf kunnen verlijmen en er regelmatig een bout doorheen kunnen doen om het bij elkaar te houden.
Overigens hoeft hout dat je verlijmd niet perfect te zijn. Hoe mooier hoe beter natuurlijk, maar het grote voordeel van verlijmen is dat de delen de problemen van elkaar opvangen. De balk wordt, volgens mij (hoor het graag als het niet zo is), niet zozeer sterker door de verlijming, maar kan hoger geclassificeerd worden omdat fouten nooit gelden voor de hele balk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
55
25
Zuid Holland
Het probleem hier is niet zo zeer de sterkte maar eerder de stijfheid. Of een samengestelde balk stijver is zou ik niet zo gauw weten. Stijfheid wordt vooral bepaald door de elasticiteits modulus van het materiaal, en dat is natuurlijk voor een gezaagde of samengestelde balk het zelfde. Misschien wat j1eke zegt dat een samengestelde balk homogener is en dat hierdoor de stijfheid ook toeneemt zou best kunnen.

Een samengestelde balk uit meerdere materialen kan wel, maar een combinatie van eik en douglas is misschien niet zo zinnig omdat de eigenschappen van die twee materialen vrij dicht bij elkaar liggen. Als je toch 2 materialen gebruikt zorg er dan voor de de sterkste en de stijfste van de twee bij de uiterste vezel word geplaatst. Voor een balk op buiging belast moet je dus het stijfste materiaal aan de bovenzijde en de onderzijde gebruiken.

Een combinatie met hout en staal zou logischer zijn in dit geval. En om zoveel mogelijk gebruik te maken van de stijfheid van staal wil je dus een plaat op de bovenzijde van de balk en een plaat op de onderzijde van de balk hebben. Zou je staalplaten verticaal gebruiken dan voeg je maar heel weinig materiaal toe in de buurt van de uiterste vezel en zal het staal niet zo veel bijdragen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ik denk dat ik toch maar voor en HAE 140x140 gaat en dat ik een douglas balk op maat maakt die in de H balk past. Dan frees ik boven en onder een laag je weg zodat ik boeven en onder een randje krijgt die staal balk afdekken. Dan blijft alleen de onderzijde zichtbaar. Het is de bedoeling dat er later een andere schuifpui in komt met dubbel glas, dan blijft er voor de zicht minder over.
 
  • Leuk
Waarderingen: michielr

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Nou, schuifdeuren zitten er al in en dat is het probleem nu dat ze lastig schuiven.
Dit is een domme fout van mij geweest en had dit al van te voren moeten zien aankomen.
De schuif deuren die er nu in zitten zijn enkel glas en mijn wens is dubbel glas, nu ik die balk gaat vervangen zou dit nu versneld in de planning zitten.

Het er tussen uit halen van de 2 balken is wel mogelijk, maar het zal nog een stevig klusje worden.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Zeker gaat dat lukken, ik heb al een mooi balk gevonden 10km hier vandaan.
Was de goedkoopste en dichtbij, kan hem zelf halen, scheelt weer een hoop geld in transport.
Bij Boels een paar stempels huren, die kosten daar niet zo veel per week.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Ja, die spelingscontrole maakt er wel eens vaker een potje van.

Maar wat is een "zeeg" eigenlijk?
Bij stalen balken kun je een knikje in het midden omhoog maken, dan heb je mooi afschot in twee richtingen. Dit is een natuurlijke zeeg. Wordt onder belasting misschien wel recht 😎
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.