Een schuifmaat die via bluetooth praat met de Shaper

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.069
1.700
Terkaple
www.woodworking.nl
Als ik het zo bekijk denk ik aan tijdsbesparing en voorkomen van fouten. Het zal een hobbyist niet zo veel uitmaken denk ik. Als je op uurloon staat is het gauw terugverdiend.

Van opleiding ben ik een werktuigbouwer en gebruik vaak een schuifmaat. Heb lang mijn analoge Mitutoyo uit mijn schoolperiode gebruikt en die 5 of 6 jaar geleden vervangen door een digitale versie. Die lezen net even mat gemakkelijker af. Heb ook wel eentje van de Lidl gehad van nog geen 10 euro, maar de 100 euro die de Mitutoyo kost heb ik er graag voor over. Een schuifmaat is een precisie instrument en zo moet het dan ook voelen. Daar mag eenieder anders over denken natuurlijk. Ik gebruik de schuifmaat ook voor metaal draaiwerk, dat speelt natuurlijk niet bij iedereen.

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22 en kettingspanner

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.159
2.628
Ja dat aflezen van een analoge schuifmaat is wel een dingetje. De vrouw heeft laatst het vak met leesbrillen bij de action weer eens voor me geplunderd. De schuifmaat weet ik altijd te vinden, maar de bril die ik nodig heb om hem af te lezen, ben ik altijd kwijt. De digitale gebruik ik ook alleen voor het wat nauwkeurigere meetwerk.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.852
904
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ja dat aflezen van een analoge schuifmaat is wel een dingetje. De vrouw heeft laatst het vak met leesbrillen bij de action weer eens voor me geplunderd. De schuifmaat weet ik altijd te vinden, maar de bril die ik nodig heb om hem af te lezen, ben ik altijd kwijt. De digitale gebruik ik ook alleen voor het wat nauwkeurigere meetwerk.
Ook voor mij is het belangrijkste voordeel van een digitale schuifmaat de afleesbaarheid - onder minder ideale hoeken en lichtomstandigheden met name. Daarom heb ik onlangs ook een nieuwe (diepte)meetklok aangeschaft voor het instellen van de hengelschaafmal - niet omdat mijn (goedkope) analoge meetklok niet nauwkeurig was, maar omdat het aflezen over het algemeen meer tijd kost dan het instellen van de mal zelf. De precisie van beide klokken komt overeen... (op basis van een hapsnap calibratie ;-) )
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.069
1.700
Terkaple
www.woodworking.nl
Ook voor mij is het belangrijkste voordeel van een digitale schuifmaat de afleesbaarheid - onder minder ideale hoeken en lichtomstandigheden met name. Daarom heb ik onlangs ook een nieuwe (diepte)meetklok aangeschaft voor het instellen van de hengelschaafmal - niet omdat mijn (goedkope) analoge meetklok niet nauwkeurig was, maar omdat het aflezen over het algemeen meer tijd kost dan het instellen van de mal zelf. De precisie van beide klokken komt overeen... (op basis van een hapsnap calibratie ;-) )
Met bluetooth zodat die gekoppeld is aan de diepte instelling van je schaafje?

jaap
 
  • Haha
Waarderingen: Wim Kluck

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.852
904
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Met bluetooth zodat die gekoppeld is aan de diepte instelling van je schaafje?

jaap
Even serieus - dat zou kunnen als je een CNC freesbank-achtig apparaat zou gebruiken om de strips in taper te 'schaven' - dan zou je na instellen van de beoogde diktewaarden van de strip (de 'taper') een strip schaven, de strip op vaste afstanden opmeten, en vervolgens de instelling van je CNC machine aanpassen zodanig dat bij een tweede schaafgang de vooraf ingestelde waarden worden gehaald...Probleem dat dan wel afdoende opgelost zou moeten worden is dat meten van de 'diameter' van een gelijkzijdig driehoekige (heel) dunne strip hout met een schuifmaat gevoelig is voor a] correcte oriëntatie van de schuifmaatbekken tov de driehoek (onderste bek moet exact parallel zijn aan de basis van de driehoek die je meet) en b] (belangrijker) het indrukken van de apex van de driehoek onder vrijwel elke onnodige kracht die je uitoefent tijdens de meting, waardoor de meting te laag uitkomt. Daar had een hengelbouwer een oplossing voor bedacht (die ook wel gebruikt wordt) maar daarvan blijkt dat die minstens zo gevoelig is voor afwijkingen. En dat is 'erger' omdat mensen denken dat het nauwkeuriger zou moeten zijn en vaak niet te overtuigen zijn van het feit dat ze hierdoor hele andere afwijkingen krijgen ;-)
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.069
1.700
Terkaple
www.woodworking.nl
Even serieus - dat zou kunnen als je een CNC freesbank-achtig apparaat zou gebruiken om de strips in taper te 'schaven' - dan zou je na instellen van de beoogde diktewaarden van de strip (de 'taper') een strip schaven, de strip op vaste afstanden opmeten, en vervolgens de instelling van je CNC machine aanpassen zodanig dat bij een tweede schaafgang de vooraf ingestelde waarden worden gehaald...Probleem dat dan wel afdoende opgelost zou moeten worden is dat meten van de 'diameter' van een gelijkzijdig driehoekige (heel) dunne strip hout met een schuifmaat gevoelig is voor a] correcte oriëntatie van de schuifmaatbekken tov de driehoek (onderste bek moet exact parallel zijn aan de basis van de driehoek die je meet) en b] (belangrijker) het indrukken van de apex van de driehoek onder vrijwel elke onnodige kracht die je uitoefent tijdens de meting, waardoor de meting te laag uitkomt. Daar had een hengelbouwer een oplossing voor bedacht (die ook wel gebruikt wordt) maar daarvan blijkt dat die minstens zo gevoelig is voor afwijkingen. En dat is 'erger' omdat mensen denken dat het nauwkeuriger zou moeten zijn en vaak niet te overtuigen zijn van het feit dat ze hierdoor hele andere afwijkingen krijgen ;-)
Met veel dingen is het zo dat je altijd ingenieuze technische oplossingen kunt bedenken en dan uiteindelijk hetzelfde product maakt, zoals je dat met de hand al deed. En als hobbyist is het ook te leuk om plezier te hebben in het werken met handgereedschap.

jaap
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
De schuifmaat is ook te koppelen met tekenprogramma's als Fusion 360 en Shaper studio. Vooropgesteld dat het apparaat waarop je tekent Bluetooth heeft.
Andere merken Bluetooth schuifmaten kunnen helaas niet gekoppeld worden aan de Shaper.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
65
7
Oss
Als ik het zo bekijk denk ik aan tijdsbesparing en voorkomen van fouten. Het zal een hobbyist niet zo veel uitmaken denk ik. Als je op uurloon staat is het gauw terugverdiend.

jaap

Denk niet dat een "prof" met een shaper werkt. Ken geen prof die daar überhaupt mee werkt dus die hebben we andere gereedschappen lijkt me.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Denk niet dat een "prof" met een shaper werkt. Ken geen prof die daar überhaupt mee werkt dus die hebben we andere gereedschappen lijkt me.
Op het forum of Shaper hub zijn toch veel profs actief. Van meubelmakers tot bootbouwers aan toe.
Kozijnen plaatsers of bekistings bouwers ben ik inderdaad nog niet tegen gekomen ;););)
 

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
65
7
Oss
Op het forum of Shaper hub zijn toch veel profs actief. Van meubelmakers tot bootbouwers aan toe.
Kozijnen plaatsers of bekistings bouwers ben ik inderdaad nog niet tegen gekomen ;););)

Ik ben geen van beide Maar zit overigens meer in meubels dan in kozijnen of bekistingsbouwer dus zit toch in andere branche dan door uw gesteld
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.731
2.591
Gaanderen
Ik heb er diverse profs mee zien werken. Het kan inderdaad ook zonder want dat doen we al heel lang. Verder hebben een deel van de mensen weinig affiniteit met deze techniek. Ik zie de eerste fax nog komen. Mijn vader wilde er van te voren niet aan. Daar heb je niets aan want ik bel gewoon. Toen die zag hoe snel het werkte deed ie niets anders meer dan per fax bestellen. Nee per mail is dat nooit gelukt.
Het is voor vele toch een beetje wat de boer niet kent dat eet ie niet.
Nu voor herenboeren is dit toch wel iets moois. Ik ben ijzerboer dus kijk de kat nog uit de boom.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.