Een oude Femi werkbankslijper met een CBN wiel 200mm

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
456
119
Middelburg
Regelmatig bezoek ik rommelmarkten en kringloopwinkels op zoek naar gereedschap zoals schaven, beitels en andere aanverwantschappen. Om mishandeld gereedschap weer te voorzien van een scherpe snede is een tijdrovend klusje. Ik doe bijna alles op de traditionele methode, met de wetsteen. Ik heb in de loop van de tijd een redelijke verscheidenheid aan wetstenen aangeschaft, de meesten van prima kwaliteit Shapton, Naniwa, maar wat duurt dat lang als je een schaaf moet her slijpen die vol zit met butsen. Dus van de week mijn “stoute schoenen aangetrokken” en mijn oude bankslijper voorzien van een 200mm CBN wiel 500 grit en aan de andere kant mijn bestaande 4cm brede witte slijpsteen 100 grit. Echter de vraag is
Is dit wel verstandig aangezien de werkbankslijper uitgerust is met 150mm slijpsteen, komt deze hierdoor niet uit balans? Mocht het geen goede match zijn dan ga ik wellicht de Drechselmeister dml200n aanschaffen deze slijper had ik eerlijk gezegd al een tijdje op het oog, maar de prijs weerhield me er van. Om de CBN wiel passend te maken moet ik een soort van ring maken waardoor het wiel op zijn plaats blijft zitten. Ik zal een paar foto’s plaatsen om de boel wat te verduidelijken. Voordat men me op de hak neemt ik heb deze zo goed als nieuwe CBN wiel tweedehands overgenomen voor minder dan de helft van de nieuwprijs. Gaat dit niet passen dan schaf ik de dml200n aan met CBN wiel 120 grit dan hoef ik nooit meer mijn steen te ritsen( stof happen).
 

Bijlagen

  • IMG_0833.jpeg
    IMG_0833.jpeg
    91,6 KB · Weergaven: 22
  • IMG_0832.jpeg
    IMG_0832.jpeg
    49,8 KB · Weergaven: 21
  • IMG_0831.jpeg
    IMG_0831.jpeg
    63 KB · Weergaven: 19
  • IMG_0830.jpeg
    IMG_0830.jpeg
    59,6 KB · Weergaven: 18
  • IMG_0829.jpeg
    IMG_0829.jpeg
    52,6 KB · Weergaven: 24
  • IMG_0828.jpeg
    IMG_0828.jpeg
    97 KB · Weergaven: 24

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
456
119
Middelburg
En een aantal van de as alsook van de adapterbushring of hoe zo’n ding ook mag heten.
 

Bijlagen

  • IMG_0839.jpeg
    IMG_0839.jpeg
    58,7 KB · Weergaven: 24
  • IMG_0838.jpeg
    IMG_0838.jpeg
    54,1 KB · Weergaven: 18
  • IMG_0837.jpeg
    IMG_0837.jpeg
    56,6 KB · Weergaven: 16
  • IMG_0834.jpeg
    IMG_0834.jpeg
    62,4 KB · Weergaven: 16
  • IMG_0835.jpeg
    IMG_0835.jpeg
    70,7 KB · Weergaven: 16
  • IMG_0836.jpeg
    IMG_0836.jpeg
    67,3 KB · Weergaven: 16

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
456
119
Middelburg
En de laatste foto’s om een goed beeld te verkrijgen
 

Bijlagen

  • IMG_0841.jpeg
    IMG_0841.jpeg
    55,8 KB · Weergaven: 16
  • IMG_0840.jpeg
    IMG_0840.jpeg
    47,5 KB · Weergaven: 21

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.145
2.627
Hoe zit je cbn wiel nu vast op die vul bus? Je as lijkt me niet lang genoeg voor een opsluit ring aan beide kanten. Je brede witte steen past om die zelfde reden vermoedelijk niet op de as waar nu de grijze steen zit.
 
  • Leuk
Waarderingen: 48rmc

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
456
119
Middelburg
Hoe zit je cbn wiel nu vast op die vul bus? Je as lijkt me niet lang genoeg voor een opsluit ring aan beide kanten. Je brede witte steen past om die zelfde reden vermoedelijk niet op de as waar nu de grijze steen zit.
Klopt de as is niet lang genoeg daarom ben ik op zoek naar een mogelijkheid om hem op een verantwoorde manier vast te zetten,……… en wellicht bestaat die mogelijkheid niet maar 1000 mensen weten meer dan 1 vandaar de vraag,…. Maar bedankt voor je reactie!!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.145
2.627
Zo te zien haal je het met een bus die een kamer heeft die zo ver mogelijk over je as valt en met een klemrand aan de buitenkant, waar de naaf van je cbn wiel tegen aan valt. De bus moet iets korter zijn dan de naaf van je cbn wiel. Dan heb je aan de kant van de moer genoeg aan een platte dikke ring en dan de moer.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
456
119
Middelburg
Zo te zien haal je het met een bus die een kamer heeft die zo ver mogelijk over je as valt en met een klemrand aan de buitenkant, waar de naaf van je cbn wiel tegen aan valt. De bus moet iets korter zijn dan de naaf van je cbn wiel. Dan heb je aan de kant van de moer genoeg aan een platte dikke ring en dan de moer.
Raar hé ik heb je geschreven bericht wel 6 keer opnieuw moeten lezen voordat ik het ging begrijpen waarover je spreekt. Om er zeker van te zijn, bedoel jij met de bus, de bushring adapter? Echter als ik die ga inkorten wordt de balans van het CBN wiel dan niet meer ontwricht? De bus is een stuk korter dan de schacht van het CBN wiel waarin de bus kan schuiven. Door de toepassing van een ring/kraag waartegen de bus en het CBN wiel tegenaan rust (en dus beiden opsluit aan de binnenkant) zorgt er voor dat de bus nog meer moet worden ingekort, en dan moet er nog een ring aan de buitenzijde worden geplaatst om ook aldaar de bus en de schacht van het CBN wiel op te sluiten. Best wel lastig om dit onder woorden te brengen, ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel:oops::rolleyes::cautious::unsure::whistle:
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.145
2.627
Je hebt nu toch niets waar je het cbn wiel tegen aan kan klemmen? Dus je hebt een andere bus nodig, waar wel een rand op zit. En die moet verder op de as van je machine schuiven, omdat je anders niet genoeg ruimte hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: 48rmc

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
456
119
Middelburg
Je hebt nu toch niets waar je het cbn wiel tegen aan kan klemmen? Dus je hebt een andere bus nodig, waar wel een rand op zit. En die moet verder op de as van je machine schuiven, omdat je anders niet genoeg ruimte hebt.
Ik denk dat je me niet begrijpt, het is best wel lastig om dit onder woorden te brengen? en uiteraard gaat het niet werken zoals het nu is, en inderdaad, ik heb een andere bus nodig, ik ga hier nog eens een nachtje over slapen. Maar wat denk jij, kun je een 200mm CBN wiel op een werkbankslijper plaatsen die normaal gesproken is voorzien met een 150mm slijpsteen? Geen problemen met de balans? De Femi is redelijk stabiel, hij trilt nauwelijks met zijn 150mm slijpsteen, maar toch???
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.145
2.627
Waarom zou dat niet kunnen? Als de steen in balans is, zou ik me daar verder niet druk om maken. Je motor heeft niet overdreven veel vermogen, dus ik zou hem niet te zwaar belasten, om te voorkomen dat je de wikkeling er uit fikt.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.725
2.586
Gaanderen
Ik heb van mijn koch slijp/polijst machine de vilten schijven vervangen door een 200 cbn. Moest de machine wel verhogen. Dus van 150mm naar 200. Nu is dit wel een machine die gemaakt is om uren te maken.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
456
119
Middelburg
Ik heb van mijn koch slijp/polijst machine de vilten schijven vervangen door een 200 cbn. Moest de machine wel verhogen. Dus van 150mm naar 200. Nu is dit wel een machine die gemaakt is om uren te maken.
Wat wil je hiermee zeggen, dat de dml200n of een oude Femi niet gemaakt is om uren te maken? De dml200n lijkt me een werkpaard voor dagelijks gebruik, 400W lijkt me voldoende gezien de RPM's. De Femi daarentegen, lijkt wat underpowered voor constant en langdurig gebruik, en precies zoals Cevy66 stelt, kan dit oververhitting van de machine betekenen. Maar aangezien er geen druk mag worden uitgeoefend op een CBN wiel, zal de overbelasting van mijn oude Femi vermoedelijk wel meevallen? Uiteraard zal de praktijk dit allemaal moeten uitwijzen, mijn oude Cruesen heb ik ook naar zijn gallemiezen gekregen, maar zoals met al mijn werkbankslijpers, het is allemaal oude aangekochte zooi van een tientje. Mocht het ook dit keer weer op een fiasco uitdraaien, dan ga ik vermoedelijk voor een nieuwe dml200n, en verkoop ik mijn Robert Sorby Pro Edge om mijn project te subsidiëren,......ik ben er een beetje klaar mee.
Wim beviel de 150mm diameter op je Koch niet (je had toch ook voor een 150mm CBN kunnen gaan?), en ga je het polijst gedeelte niet missen (iets wat ik aantrekkelijk vind van de Koch, 2 in 1), alleen ik vind het een te grote uitgave als je alle Tormek hulpstukken erbij gaat optellen, of doe je alles uit de losse hand? En als laatste vraag wat voor grit heb je gekozen voor je 200mm CBN wiel,....500????????
 
Laatst bewerkt:

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
456
119
Middelburg
Hoe zit je cbn wiel nu vast op die vul bus? Je as lijkt me niet lang genoeg voor een opsluit ring aan beide kanten. Je brede witte steen past om die zelfde reden vermoedelijk niet op de as waar nu de grijze steen zit.
Stom hé het dubbeltje valt nu pas, maar Inderdaad ik denk dat de grijze steen een nog kortere as heeft dan die van de witte steen, dus mijn witte steen verplaatsen naar de andere zijde kan wellicht niet:oops: Pffff wat een teleurstelling, bedankt voor je tip.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.145
2.627
Je kan er toch een smallere witte steen op zetten? Ik heb er een van hbm opgezet. Die is vrij hard. Die gebruik ik vooral om dingen als boortjes op te slijpen. Je kan er ook bijvoorbeeld een harde viltschijf op zetten. Persoonlijk zou ik de femi die je nu hebt voorzien van de brede witte steen en een smalle witte steen en voor je cbn wiel een wat grotere machine van marktplaats halen. Als de steen wat verder van het motorhuis zit, heb je gewoon meer bewegingsvrijheid met je gereedschap.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
456
119
Middelburg
Bedankt voor je tip Chevy66! De smalle HBM witte steen had ik al een tijdje terug in Moordrecht gekocht, dus die was ik al van plan om te installeren. Het was dat ik een haast nieuwe CBN wiel op de kop kon tikken waardoor ik mijn plan aan het omgooien was. Maar inderdaad misschien is het beter om voor deze nieuwe toevoeging een aparte slijpmachine aan te schaffen. Anderzijds wil ik met één slijpmachine alles kunnen doen. Voordat je weet heb je een arsenaal aan slijpmogelijkheden want dat is weer de keerzijde van de medaille, en ik kan het weten want verzamelen zit in mijn bloed:cautious::sneaky: :LOL:
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.145
2.627
Ik heb er ook een aantal, daar is toch niets mis mee? Ik heb ze ook nog met staalborstel, schuurborstel, polijstschijf, met groene steen voor hardmetaal, schuurwals.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
456
119
Middelburg
Ik heb er ook een aantal, daar is toch niets mis mee? Ik heb ze ook nog met staalborstel, schuurborstel, polijstschijf, met groene steen voor hardmetaal, schuurwals.
Daar is helemaal niets mis mee, maar voor je het weet sleep ik van alles naar binnen, en ik wil juist gaan ruimen ipv nog meer verzamelen,....heb 4 bankslijpers waarvan er maar 1 goed is, en een Huvema trage natslijper, plus een Robert Sorby Pro Edge, dus rommel genoeg.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.725
2.586
Gaanderen
Wat wil je hiermee zeggen, dat de dml200n of een oude Femi niet gemaakt is om uren te maken? De dml200n lijkt me een werkpaard voor dagelijks gebruik, 400W lijkt me voldoende gezien de RPM's. De Femi daarentegen, lijkt wat underpowered voor constant en langdurig gebruik, en precies zoals Cevy66 stelt, kan dit oververhitting van de machine betekenen. Maar aangezien er geen druk mag worden uitgeoefend op een CBN wiel, zal de overbelasting van mijn oude Femi vermoedelijk wel meevallen? Uiteraard zal de praktijk dit allemaal moeten uitwijzen, mijn oude Cruesen heb ik ook naar zijn gallemiezen gekregen, maar zoals met al mijn werkbankslijpers, het is allemaal oude aangekochte zooi van een tientje. Mocht het ook dit keer weer op een fiasco uitdraaien, dan ga ik vermoedelijk voor een nieuwe dml200n, en verkoop ik mijn Robert Sorby Pro Edge om mijn project te subsidiëren,......ik ben er een beetje klaar mee.
Wim beviel de 150mm diameter op je Koch niet (je had toch ook voor een 150mm CBN kunnen gaan?), en ga je het polijst gedeelte niet missen (iets wat ik aantrekkelijk vind van de Koch, 2 in 1), alleen ik vind het een te grote uitgave als je alle Tormek hulpstukken erbij gaat optellen, of doe je alles uit de losse hand? En als laatste vraag wat voor grit heb je gekozen voor je 200mm CBN wiel,....500????????
Wat ik er mee wil zeggen is dat mijn Koch geen lichte machine is. Deze Koch is nog van voor de cbn stenen, dus dat was een ruime 20 jaar geleden geen keuze. De uitvoering van toen had alleen vilten schijven om te slijpen/polijsten. Deze uitvoering was bedoelt voor houtsnijders. Ik gebruikte deze machine in onze winkel als demo machine. Je kunt er namelijk perfect beitels mee afwetten. Verder heb ik geen kennis van het merk Feni. Ik heb hier ook nog een oude creusen staan maar maar die vind ik te licht voor zo'n ombouw. Er zit een korrel 80 cbn steen op. Slijpt snel. Op mijn Tormek zit een fijnere cbn steen. Herslijpen van houtdraaibeitels doe ik graag snel. Ik heb ook wel eens gekeken naar die dml200n en het lijken me prima machines. De keuze was toen een complete dml200n met cbn of het ombouwen van mijn Koch machine. Ik heb voor de ombouw gekozen dat viel een stuk goedkoper uit.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
456
119
Middelburg
Wat ik er mee wil zeggen is dat mijn Koch geen lichte machine is. Deze Koch is nog van voor de cbn stenen, dus dat was een ruime 20 jaar geleden geen keuze. De uitvoering van toen had alleen vilten schijven om te slijpen/polijsten. Deze uitvoering was bedoelt voor houtsnijders. Ik gebruikte deze machine in onze winkel als demo machine. Je kunt er namelijk perfect beitels mee afwetten. Verder heb ik geen kennis van het merk Feni. Ik heb hier ook nog een oude creusen staan maar maar die vind ik te licht voor zo'n ombouw. Er zit een korrel 80 cbn steen op. Slijpt snel. Op mijn Tormek zit een fijnere cbn steen. Herslijpen van houtdraaibeitels doe ik graag snel. Ik heb ook wel eens gekeken naar die dml200n en het lijken me prima machines. De keuze was toen een complete dml200n met cbn of het ombouwen van mijn Koch machine. Ik heb voor de ombouw gekozen dat viel een stuk goedkoper uit.
Verstandige keuze waarom zou je iets nieuws aanschaffen als je het bestaande zou kunnen upgraden plus het kost minder geld? De 80 grit lijkt me handig als je snelle vordering wilt maken. Zo te horen ben je ook nagal gecharmeerd van CBN, het lijkt wel of dit de favoriet is van menig houtdraaier. Wat mij bevalt is dat je droog kan slijpen en je hoeft niet meer af te ritsen plus de instelling blijft het zelfde. Is de Koch van toen, in vergelijking met die van nu, veel verandert? Als ik voor de dml200n zou gaan zou ik denkelijk kiezen voor het Tormek systeem; BGM100, de SE-77 voor de beitels en schaafbeitels plus de WM200 om de juiste hoek in te stellen (al zag ik een review op Youtube waar de kwaliteit en de nauwkeurigheid van deze WM200 als slecht werd afgedaan), de Oneway system lijkt me vooral geschikt voor de houtdraaier, en dan heb je nog de leunplaat van Veritas met de beitel houder. Welke ombouw is de beste??
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.