Een nieuwe versie Domino DF700XL?

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Zijn er hier mensen die toevallig gehoord of gelezen hebben dat er een nieuwe Dominofreesmachine DF700XL op de markt komt?
Ik meen dit (een hele tijd geleden) ergens gelezen te hebben, maar ik kan me vergissen...

En natuurlijk nieuwsgierig wat dan de verbeteringen zouden zijn (of moeten zijn).
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
de 700 is een doorontwikkeling van de 500. Dus het zou veel logischer zijn als er eerst een nieuwe 500 komt.

Volgens mij is er niet zoveel te wensen voor de 700. behalve dan een verbinding systeem alla Lamello Clamex .
maar dat zie ik niet gebeuren. Want ze hebben al eens zoiets op de mark gebracht maar was veel te grof en te duur.

Voor plaatwerk is de machine te grof zelfs met verloopstukken, Dus daar zal ook niet zoveel in veranderen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.774
743
Enschede, Twente
De enige aanpassing die volgens mij in het verschiet ligt voor de Domino-frezen is dat ze weer voorzien worden van de ronde palletjes in plaats van de kunststof driehoekjes, zodra het patent van Mafell afloopt. Ik had die ook liever op mijn DF500… : (
 
  • Leuk
Waarderingen: MaartenS

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
@ Bert:
Wat zijn dat voor ronde palletjes en kunststof driehoekjes?
Waar zitten die?
Functie?
Foto misschien?

Waarom zijn die kunststof driehoekjes geen verbetering?

tnx!
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.774
743
Enschede, Twente
Die palletjes zitten voorop & zijn er om een vaste boorafstand vanaf een rand te faciliteren. De ronde hadden als voordeel dat ze IN een slot pasten, waardoor je een eerder gemaakte opening kon gebruiken om een volgende op een correcte, vaste afstand te maken. De originele Domino had die ronde palletjes, maar blijkbaar was dat een patent van Mafell (DuoDoweler denk ik), of misschien van Lamello, die iets soortgelijks heeft, denk ik.
De originele uitvoering (een palletje aangeduid):

DominoDF500.jpg


Dat is nu dus een zwart plastic wybertje op die plek (er zijn er twee, aan weerszijden, dus). De plastic wybertjes vallen niet lekker in een al gemaakt gat, dus daarom geen verbetering…
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Okeeyy.. zo had ik het me ook voorgesteld. Stond ff op het verkeerde been. Ik dacht even dat de ronde doorsnede vervangen was voor driehoekige. Deze laatste zitten echter op een scharnierende manier gemonteerd en niet op een in/uit-schuif manier.
Vandaar 🙈

Bert, bedankt voor de toelichting.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
ik heb me nog even verder suf gegoogled maar kan ook niks vinden over andere aanpassingen of verbeteringen.


Die ijzeren pennen werken echt een stuk beter, ik heb de 700 gehad maar dat is een beest van een machine en het bleek dat ik toch wat kleiner werk deed. Inmiddels de 700 verruild voor een 500 en dat werkt met plaatmateriaal (ondanks de seneca adaper voor 4 mm ) toch een stuk prettiger.

mijn 500 heeft ook dat plastic nokje, vroeger had de 500 die ijzeren pennen.

Soms heeft de 700 voordeel van zijn gewicht maar het formaat werkt soms weer tegen.

Jammer dat de 500 niet inmiddels het handvat heeft gekregen van de 700 ipv dat je hem met de body moet indrukken, als je hem te ver naar voren pakt zitten je vingers klem.
De 700 is wat dat betreft qua ergonomie echt een hele fijne machine.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Ben jij daar lid?
Ik niet en heb daar ook niet gezocht. Voor de rest ook best veel www doorgelopen.
nee, dat niet, ik stik al van de fora die ik moet bijhouden LOL

heb alleen goed gezocht maar niks gevonden.

ik heb trouwens mijn post hierboven nog aangevuld, wist niet of je dat al gezien had,....ik had de 700 en heb de 500.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Nu wel gezien. Tnx!
Mooie nuttige aanvulling.

Maar die 4mm met de 700 + Seneca werkt wel zo, alleen wat onhandiger?
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Nu wel gezien. Tnx!
Mooie nuttige aanvulling.

Maar die 4mm met de 700 + Seneca werkt wel zo, alleen wat onhandiger?

kort gezegd, ja dat werkt......als je al een 700 hebt en je overweegt een 500 erbij maar hikt tegen de prijs dan is het een oplossing.
Het evenwicht tussen machine en inzet is wel "een beetje" uit evenwicht. Zeker als je kleinere werkstukken hebt.

moet je kiezen tussen de 700 en 500 dan kan ik zeggen dat een 500 datgene wat de 500 en 700 gemeen hebben, handiger doet dan hoe de 700 doet wat de 500 en 700 gemeen hebben.

beetje lastig verwoorden maar ik zo zie ik het :)
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Hahaha.. Ik snap het.

De eerder besproken palletjes zitten voor bijvoorbeeld 12mm materiaal nog wel op een goede hoogte?
Eigenlijk al een keuze gemaakt (700), maar extra info van een "wisselaar" is natuurlijk perfect.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Hahaha.. Ik snap het.

De eerder besproken palletjes zitten voor bijvoorbeeld 12mm materiaal nog wel op een goede hoogte?
Eigenlijk al een keuze gemaakt (700), maar extra info van een "wisselaar" is natuurlijk perfect.

ah mooi zo :)

het ligt wel aan je inzet hoor, maak je voor >90 % echt grote zware poorten en kozijnen etc dan is een 700 zeker beter en kun je uitkomen met de kleine frezen of zelfs de 4mm adapter.

doe je echt van alles en nog wat dan denk ik dat de 500 veelzijdiger is en plezieriger in het gebruik.

daarbij ben ik een hobbie klusser en verdien ik er mijn geld niet mee, dat is ook nog een factor ter overweging.

ik heb met de 700 balkjes gedaan (44x44 ofzo) en geen plaatmateriaal dus die 12mm vraag zou ik niet kunnen beantwoorde zo uit mijn hoofd helaas.
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
De 500 is voor het "normale gebruik" toch echt een stuk handzamer.... ik kan met beiden werken en ondanks dat de ergonomie van de 700 beter is, is de 500 toch vaak handzamer.

En een verschil wat in mijn optiek amper aandacht krijgt in vergelijkingen, de 700 heeft een standaard hoogte van 15mm (centrum frees) tov de bodemplaat. Dat maakt 'm met vaak voorkomende dikten van materiaal (18-22mm) niet goed bruikbaar. Bij de 500 is dat 10mm en dat is in dit bereik ideaal......

Ook de 12/28 diepte instelling van de 500 mis ik bij de 700 en dunner materiaal nog weleens. Maar daar is meestal nog wel een eenvoudige oplossing voor te bedenken.

En ja, er zijn adapters om het verschil weg te nemen. Maar met alle adapters/hulpmiddelen erbij kun je dan bijna een extra 500 aanschaffen :).

En er zijn eigenlijk nergens ook maar geruchten dat er een nieuw model domino aan zit te komen.....kan natuurlijk altijd, maar de kans lijkt klein.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.