David, wanneer er geen ruimte of mogelijkheid is om te spannen gebruik ik een combinatie van twee lijmen. een sneldrogende (smeltlijm) om het item te fixeren en een tragere lijm (Pvac) om de echte verbinding te vormen. zijn de onderdelen te groot om met smeltlijm te werken dan gebruik ik ook wel eens stukjes dubbelzijdige tape in combinatie met een klassieke lijm, dat werkt even goed.
Profiel en contraprofiel is inderdaad een snelle manier om verstekverbindingen na te bootsen, maar er zijn ook nadelen, niet elke profiel is er geschikt voor, en je bent veelal verplicht om de verbinding met deuvels te maken, een pen en gatverbinding is niet altijd mogelijk, en het stellen van de diverse frezen is niet altijd eenvoudig.
Voor grote reeksen kan je profiel en contraprofiel beitels op maat laten vervaardigen, maar voor kleine reeksen of stukwerk is zoiets economisch zelfmoord. Hier ben je aangewezen op de standaardprofileringen die de diverse fabrikanten op de markt hebben gebracht. Je hebt hier dus weinig keuze in het type profiel, je moet nemen wat je krijgen kan.
Dan is de klassieke manier van werken de enige manier waarbij je letterlijk alle mogelijke profileringen aankan. Er zijn geen restricties qua vorm of afmetingen, alles kan, het kost enkel wat tijd en vaardigheid.
Er is een gezegde dat ieder zou moeten kennen "
een goede voorbereiding is het halve werk" Ik heb het hier al meer aangehaald, en het is een heel belangrijk iets, alvorens één plank vast te nemen moet het het hele project al in het hoofd zitten, en moeten alle mogelijke pijnpunten zoveel mogelijk onderkent en opgelost zijn. Een tekening is daar het beste instrument voor, je ziet direct of de verhoudingen kloppen, je vind er alle relevante afmetingen op terug, het is makkelijk om een volledige houtstaat op te maken, en je weet waar je aan begint. Het gevolg van dit alles, eens in de werkplaats kan je direct aan de slag, er is geen verloren tijd of werk. En nog belangrijker, je werkt steeds vooruit, er hoeft niks terug gedemonteerd of gewijzigd te worden omdat iets niet klopt, er moet niks aangepast of gewijzigd te worden omdat je pas tijdens het werk ziet dat het niet gaat lukken.
Ik hoor of zie soms opmerkingen in de trant van " dat zien we wel ( of dat lossen we wel op) als we er aan beginnen" Nou, dat werkt dus niet, enkel de stapel brandhout vaart wel bij deze aanpak, terwijl de frustratie en ontgoocheling alsmaar groeien.
Als ik één ding wel heb geleerd tijdens mijn carriere is het dat een goede voorbereiding wel degelijk het halve werk uitmaakt. Alle, maar dan ook alle serieuze projecten die ik aanpak worden vooraf op papier gezet en uitgebeend, op zoek naar mogelijke problemen en de oplossingen ervoor. De ervaring heeft geleerd dat nadien het effectieve bouwen zeer snel gaat. Door de voorstudie kan je tijdens de effectieve bouw je 100% concentreren op de constructie, en moet je het hoofd niet meer preken met allerlei problemen waar je anders geheid tegen aanloopt.
Die voorstudie is geen verloren tijd, nee, die win je in de werkplaats dubbel en dik terug. Hoe meer zorg er besteed word aan de voorstudie hoe meer tijd, energie en ergernis je bespaart tijdens de productie
Op deze manier is het leuk werken.
Mvg,
André