Een nette 45 graden verstek hoekverbinding maken, eigenbouw sled op de formaatzaag

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.078
1.712
Terkaple
www.woodworking.nl
Tjee, wat kan een mens lopen kloten..... Loop al maanden met het idee rond om een, zoals de Engelstaligen noemen, een sled te maken voor op mijn formaatzaag. Het is een grote machine waarbij het zaagblad aan alle kanten veel ruimte heeft. Het zaagt ook echt prima maar voor het fijnere werk denk ik wel eens met weemoed aan mijn Festool CS70 terug. De oplossing is een slede maken. Was jaren geleden op bezoek bij de school van Krenov in Fort Bragg. Daar stond ook een Felder formaatzaag en een ouderwetse zaagtafel met een sled. Die laatste werd gebruikt voor het fijne werk, dat kregen ze met de formaatzaag niet voor elkaar.

Heb nog wat stukken witgeverfd 12 mm multiplex liggen van de verbouwing en 2 balkjes siberisch lariks er op, een strip er onder die in de groef van de glijtafel valt en ik had een slede gisteravond. Dat klinkt zo allemaal even makkelijk, maar eerlijk gezegd loop ik er veel te lang over te denken en als ik dan het hout in de handen heb ben ik ook nog onzeker hoe het ook al weer precies moet. Te lang te weinig met hout gedaan.
Maar het werd een sled zoals op de foto en ik kon niet wachten om een plankje parket in 4 stukjes onder verstek te zagen. Nu was het natuurlijk appeltje/eitje de kistjesproductie zou volop los kunnen.
Helaas de eerste zaagsneden waren ronduit slecht, net niet haaks en zeker niet recht, gloeiende gloeiende gloeiende.... Andere hobby zoeken, Netflix commentator of zo.. dacht ik.
Maar beter bestuderend wat hier nog mis kon gaan en hoe zo'n zaagsnede niet recht is, bedacht ik dat het dunnen 9 mm plankje waarschijnlijk ligt te klapperen op de ondergrond. Een beetje hoogteverschil zorgt ook voor een afwijking van de rechte lijn, het zaagblad staat onder 45 graden.

De geleide arm beter haaks gezet, was een fractie uit het lood en zat niet tegen de aanslag, houten sleetje beter vastgezet. Een dikker stuk hout gepakt, een overblijfsel van ons plank parket en nog een keer 4 stukken met verstek gezaagd. Dat zag er een stuk beter uit, de stemming vloog omhoog, het idee dat ik ooit nog een beetje redelijke houtbewerker zou kunnen worden ....... pfff.

De 4 stukken verlijmd met de plakband methode en daarna met 2 postelastieken weggezet. Vanmorgen tussen de video calls even geschuurd en ik ben niet ontevreden. Vanavond maar een versie in dunner hout maken en ik denk met stuk vuren balkhout aandrukken.... Wat een worsteling, wat een diep dal voor een hobbyist en dan toch nog een redelijk resultaat.
Dus mede houtbewerkers, ..... als het een keer niet lukt, hou vol en laat je niet gek maken door al die joetjoep filmpjes.:)

jaap

sled op felder.jpg

slechte zaagsnede 1.jpg

slechte zaagsnede 2.jpg

nette verbinding ln de lijm.jpg

nette hoekverbinding.jpg
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Niet te snel opgeven inderdaad. Als je slede eenmaal goed is, werkt het mooi. (gebruik het ook daarvoor) Maar tja, soms ben je idd even bezig om het goed te krijgen. Overigens, je hebt toch ook een mooie collectie handschaven? Het fijnste resultaat is zagen op de zaagtafel en dan met de handschaaf helemaal exact schaven. Heb je weer een mooi projectje..:) , een "shooting board voor 45grd hoeken" (donkey ear noemen ze het in het Engels ook wel)
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.239
2.648
Als je zo op zijn plat zaagt, hoef je maar even de druk op je plankje en of slede te veranderen om het resultaat van de foto te krijgen. Heb je niet genoeg zaaghoogte om de plankjes recht op te zagen? Met de zaag op 90 gr en de aanslag op de slede op 45 gr. dan kan je de plankjes ook makkelijker aan de slede vastzetten.
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor en jaap

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.078
1.712
Terkaple
www.woodworking.nl
Niet te snel opgeven inderdaad. Als je slede eenmaal goed is, werkt het mooi. (gebruik het ook daarvoor) Maar tja, soms ben je idd even bezig om het goed te krijgen. Overigens, je hebt toch ook een mooie collectie handschaven? Het fijnste resultaat is zagen op de zaagtafel en dan met de handschaaf helemaal exact schaven. Heb je weer een mooi projectje..:) , een "shooting board voor 45grd hoeken" (donkey ear noemen ze het in het Engels ook wel)
Staat ook op het verlang/to do lijstje.....
Vind dit ook een mooie.

jaap

 
  • Leuk
Waarderingen: avos

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
265
Koekelare
Al eens gezocht op de "Fritz & Frans jig"? Ik had die tegengekomen in mijn zoektocht als voorbereiding voor mijn bestelde zaag met rolwagen, maar nog niets kunnen uitproberen natuurlijk. Leek mij handig voor het kleinere werk
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Jaap,
Met de slede op de zaagtafel je verstek zagen, zoals je nu doet. En dan bijwerken (zoeten) met de handschaaf bij voorkeur de bronzen LN no 4 :)
Zijn je zaagsporen direct weg alleen even opletten dat je geen vorm (hoek) veranderd.

Groetnis,

Roeland
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.739
400
Al eens gezocht op de "Fritz & Frans jig"? Ik had die tegengekomen in mijn zoektocht als voorbereiding voor mijn bestelde zaag met rolwagen, maar nog niets kunnen uitproberen natuurlijk. Leek mij handig voor het kleinere werk
Staat hier ook al een tijdje op de planning, heel handig voor kleinere werkstukken inderdaad!
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.739
400
Vorig jaar had ik deze gemaakt... Ook geen fancy Youtube-ready mal, maar hij werkte wel goed. Berken MPX, massief eiken, wat klemmen. Ik had aan de onderzijde een stuk eiken bevestigd waarmee ik de mal perfect haaks op de roltafel kon bevestigen, vervolgens vastgeklemd op de roltafel aan de voor- en achterzijde.

(Het stuk padoek en de opgespande delen zorgen ervoor dat ik snel kon wisselen tussen de twee maten)

20200723_122402.jpg


Zijn je zaagsporen direct weg alleen even opletten dat je geen vorm (hoek) veranderd.
En dat is net waar het bij veel houtbewerkers misloopt, ik ben er zelf ook niet goed in..
 
  • Leuk
Waarderingen: Fluo

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.078
1.712
Terkaple
www.woodworking.nl
De toepassing van Fritz&Franz om zo een werkstuk op te spannen kende ik niet. Zou er zelf ook liever een stuk plaatmateriaal onderleggen met aanslagen er op en dan met snelspanners vastzetten. Zo vertrouw je wel erg op het antislip op de kopse kanten. Ik zie Heiko Rech het overigens ook doen in zijn filmpje.

Met een slee of sled, kun wel heel precies werken en redelijk splintervrij. Maar mijn post was vooral ook bedoeld om te laten zien dat het niet altijd zo maar vanzelf gaat. Het was te gemakkelijk om alleen een mooi eindresultaat te laten zien. Ook het hebben van een grote Felder formaat zaag is zeker geen garantie voor mooi werk. Het vergt echt investeren in proberen, nadenken en prutsen om tot een goed resultaat te komen... en dan is het ook wel leuk.
Heb veel schik weer meer in de werkplaats te zijn... en struikel door de valkuilen naar verbetering :ROFLMAO:

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor en MartijnEHV

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
De toepassing van Fritz&Franz om zo een werkstuk op te spannen kende ik niet. Zou er zelf ook liever een stuk plaatmateriaal onderleggen met aanslagen er op en dan met snelspanners vastzetten. Zo vertrouw je wel erg op het antislip op de kopse kanten. Ik zie Heiko Rech het overigens ook doen in zijn filmpje.

Met een slee of sled, kun wel heel precies werken en redelijk splintervrij. Maar mijn post was vooral ook bedoeld om te laten zien dat het niet altijd zo maar vanzelf gaat. Het was te gemakkelijk om alleen een mooi eindresultaat te laten zien. Ook het hebben van een grote Felder formaat zaag is zeker geen garantie voor mooi werk. Het vergt echt investeren in proberen, nadenken en prutsen om tot een goed resultaat te komen... en dan is het ook wel leuk.
Heb veel schik weer meer in de werkplaats te zijn... en struikel door de valkuilen naar verbetering :ROFLMAO:

jaap
Je kunt het zelfs bij Felder kopen als accessoire, maar dan is zelf maken wel een stuk leuker😉
Spann- und Sägesystem (Standard) | RUWI Online-Shop
Ik heb er al diverse kleine werkstukken mee gezaagd en het zit best wel goed vast, daarbij is het grootste voordeel dat je handen veel verder van het zaagblad zijn.

Maar er zijn voor elke uitdaging meerdere oplossingen natuurlijk😬
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
581
96
Stiens
Ik heb zo'n slede nog nooit gemaakt. Ik zie sowieso niks in die fancy dingen die je op youtube voorbij ziet komen. D.w.z. ik vind het wel mooi maar bij het minste geringste is het mooie er toch af. Je kan het beter functioneel houden en zoveel mogelijk werken met afvalhout of er in ieder geval rekening mee houden dat het mislukt en dat je zonder teveel kosten opnieuw kunt beginnen.
Goed, dát moet ik toch nog wel eens proberen.

Die youtube voorbeelden (sledes of wat anders) komen meestal ook niet zonder slag of stoot tot stand verwacht ik. Dat leerzame trajact laten ze niet zien omdat 'geklungel' niet past bij de producten die en passant verkocht moeten worden. Ondergetekende komt vaak niet verder dan op een heel ingewikkelde manier net niet in eigen voet schieten. Vooraf lijkt het eitje maar gaandeweg of achteraf leer je hoe het had gemoeten. Daar moet je in zekere zin ook je plezier uithalen.

Toch zijn er wel mensen die af en toe wat mislukkingen laten zien. Ik heb de voorbeelden niet bij de hand maar Mathias Wandel, John Heisz en Marius Hornberger laten toch wel eens wat zien dacht ik. Herinner mij ineens dat Mathias probeert om een lintzaag te gebruiken om een boomstam in planken te zagen. Die dingen zijn er wel maar hij wil zelf wat maken en dat is best vermakelijk om te zien.

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.