knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.033
975
Enschede
ingoogni.nl
Heb je in de zijbalk de salarissen gezien? In de grotere steden kan je de helft gelijk inleveren aan huur. Je gaat daar geen gezin van onderhouden.
Sorry, maar daarvoor moet je je eens verdiepen in het Duitse belastingsysteem. Dat werkt nogal anders dan hier. Ook is het leven er goedkoper.

Eens heb ik een baan in Duitsland aangeboden gekregen en verhuizen was op dat moment niet mogelijk. Ging niet door, domweg om wat ik hier aan kosten etc. heb, die ik in Duitsland wonend niet zou hebben. Meer verdienen minder overhouden. Andersom, hier werken daar wonen is meer dan goed te doen

Bij een andere soortgelijke gelegenheid had ik het 'nieuwe' huis al op het oog. Gebouwd in 17nogwat, 3ha grond, Euro's 2500.- Nadeel, plafond op 1.75 m, ongeveer schouderhoogte. Maar goed, ook dat werd uiteindelijk niet wat.

Ken je de uitdrukking "Er hat mit seinem Schwanz ein Haus gebaut", je hoeft dan wel niet veel te verdienen, maar de kinderbijslag maakt(e) veel goed.

Het domweg getalletjes vergelijken gaat in deze niet op.

(Helaas heb ik te veel (buitenlands) (interim) management mee gemaakt dat het wel deed en uiteindelijk de kous op de kop kreeg. Nederland lijkt duur maar je krijgt er heel veel productiviteit, vakkennis etc. voor terug.)

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.384
3.765
In nederland zijn de huizen in de negorij ook goedkoper. Probeer eens een flatje te huren in de buurt van waar werk is. Berlijn of Munchen of zo.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.033
975
Enschede
ingoogni.nl
Een van de verschillen is dat in Duitsland je in de kleinste dorpen de grootste (familie) bedrijven kunt vinden. Dingen zitten veel meer vespreid, natuurlijk zijn de grote steden niet voor niets groot.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.