De poten heb ik daarna naar buiten uitgebogen, en de spleten in de bochten vol met epoxy laten lopen en daarna ze weer aan de onderkant op de goede afstand vastgezet.
Om ze nu helemaal goed te krijgen en ze bestand te maken tegen het extra gewicht van de moderne mens, heb ik met een rabat frees een 4,5 mm aan de binnenkant weg gefreesd en daarna met een frees met aanlooplager de boot aan de binnenkant helemaal glad gefreesd. Dat ging met een paar opstakels en het frezen aan zulke dunnen delen is niet mijn hobby, De frees hapte een paar keer en sloeg mee keer uit de handen, wat een paar pleisters opleverde. Ik had er beter een soort van frame op kunnen schroeven om het buigen tegen te gaan het wat meer houvast te hebben.
Eenmaal schoon gefreesd, geschaafd en geschuurd, een mal gemaakt op een stuk mdf met wat stroken betonplex. Elk van de poten daarna opgedekt met 4 stroken essen met een totale dikte van 12,5 mm. Die maten zijn niet bewust gekozen of berekend, het kwam zo uit met de latjes.
Die latjes hebben de hele winter in de woonkamer gestaan, dus toen ik de eerste in model wilde buigen, brak deze gelijk. Om ze wat te vertroetelen heb ik ze in het bad gelegd, met flink heet water. Na een halve dag er uit gehaald, afgedroogd, nat in oude poot in de mal gedrukt en een dag laten drogen. Daarna nog een paar uur los van elkaar laten drogen en toen ging het verlijmen prima, Voor een proefje had ik afgelopen zomer al eens geprobeerd; met het hetelucht pistool warmstoken gaat overigen ook goed.
Alles verlijmd met gewone houtlijm, dag in de mal laten zitten en daarna met de schaaf, afrondfrees en schuurmachine in model gebracht. De poten zijn naar onderen toe wat taps. in het vooraanzicht. Door het opdikken ziet het er iets minder elegant uit, maar ik denk dat het een redelijk geslaagde reparatie is.
Mijn buurman durfde het aan de stoel te proberen....
jaap