Een klusje, een kapotte deense design stoel.

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.540
1.363
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Buigen met alleen water gaat ook. Ik heb mijn laatste 3 netframes (gelamineerd) gemaakt door strips van 1m lang, 2cm breed en ongeveer 1.5mm dik ongeveer 2 uur in lauw water te weken en vervolgens rond een mal te buigen (of met touw op te spannen - kan ik nog wel eens n linkje naar plaatsen). In vorm drogen en dan verlijmen

• Leuk
Waarderingen: jaap

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.998
1.359
Emst
In het verleden heb ik loopkrukken gemaakt omdat mijn enkel kapot was.
Daar heb ik hout in gebogen.
Kijk daar eens, misschien is dat wat .

• Leuk
Waarderingen: jaap

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.898
2.896
Terkaple
www.woodworking.nl
Het heeft even geduurd, af en toe wat tijd aan besteed en afgelopen week afgemaakt. De tips hier waren allemaal de moeite waard en ik heb ook wel even na lopen denken wat het meest handige was. Opnieuw helemaal lamineren van de poten was te de beste optie, maar de elleboog steun, de infrezingen van de dwarsbverbindingen etc waar zo mooi gemaakt en goed te repareren. Dus heb ik eerst maar de losse stukken zo goed mogelijk weer tot een geheel verlijmd, met spalken om het goed uit te lijnen.
Dat lijmen heb ik met epoxy gedaan, dat leek me gezien de losse stukken met uitgebroken splinters en restanten oude houtlijm het beste.
Eén poot was zo beschadigd, dat ik daar met de lintzaag een stuk uitgezaagd, met de spaarschaaf mooi opgezuiverd en een paar strips essen ingelijmd.
Eenmaal alles verlijmd, zag ik (zie filmpje) dat in de bochten eigenlijk alle lijmverbindingen het hadden begeven.

jaap

IMG_4517.jpeg

IMG_4518.jpeg

IMG_4520.jpeg

IMG_4521.jpeg
IMG_4522.jpeg

IMG_4523.jpeg

IMG_4524.jpeg

IMG_4531.jpeg

Bijlagen

• IMG_4523.jpeg
    IMG_4523.jpeg
    88,1 KB · Weergaven: 1
  • IMG_4521.jpeg
    IMG_4521.jpeg
    121 KB · Weergaven: 1

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.898
2.896
Terkaple
www.woodworking.nl
De poten heb ik daarna naar buiten uitgebogen, en de spleten in de bochten vol met epoxy laten lopen en daarna ze weer aan de onderkant op de goede afstand vastgezet.
Om ze nu helemaal goed te krijgen en ze bestand te maken tegen het extra gewicht van de moderne mens, heb ik met een rabat frees een 4,5 mm aan de binnenkant weg gefreesd en daarna met een frees met aanlooplager de boot aan de binnenkant helemaal glad gefreesd. Dat ging met een paar opstakels en het frezen aan zulke dunnen delen is niet mijn hobby, De frees hapte een paar keer en sloeg mee keer uit de handen, wat een paar pleisters opleverde. Ik had er beter een soort van frame op kunnen schroeven om het buigen tegen te gaan het wat meer houvast te hebben.
Eenmaal schoon gefreesd, geschaafd en geschuurd, een mal gemaakt op een stuk mdf met wat stroken betonplex. Elk van de poten daarna opgedekt met 4 stroken essen met een totale dikte van 12,5 mm. Die maten zijn niet bewust gekozen of berekend, het kwam zo uit met de latjes.
Die latjes hebben de hele winter in de woonkamer gestaan, dus toen ik de eerste in model wilde buigen, brak deze gelijk. Om ze wat te vertroetelen heb ik ze in het bad gelegd, met flink heet water. Na een halve dag er uit gehaald, afgedroogd, nat in oude poot in de mal gedrukt en een dag laten drogen. Daarna nog een paar uur los van elkaar laten drogen en toen ging het verlijmen prima, Voor een proefje had ik afgelopen zomer al eens geprobeerd; met het hetelucht pistool warmstoken gaat overigen ook goed.
Alles verlijmd met gewone houtlijm, dag in de mal laten zitten en daarna met de schaaf, afrondfrees en schuurmachine in model gebracht. De poten zijn naar onderen toe wat taps. in het vooraanzicht. Door het opdikken ziet het er iets minder elegant uit, maar ik denk dat het een redelijk geslaagde reparatie is.
Mijn buurman durfde het aan de stoel te proberen....

jaap

IMG_5752.jpeg

IMG_5753.jpeg

IMG_5757.jpeg

IMG_5759.jpeg

IMG_5760.jpeg

IMG_5761.jpeg

IMG_5766.jpeg

IMG_5767.jpeg

7FA2609B-568B-49DA-B721-8B84BBABEAC9.jpeg

Bijlagen

• IMG_5761.jpeg
    IMG_5761.jpeg
    91,9 KB · Weergaven: 1
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh en SuperBart63

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.