Een futsel schaaf van paardenvlees hout (massaranduba)tools

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Prachtig stukje vakwerk!!
Dank je wel!
Het hout was een bijzondere uitdaging.
Heb ook nog van dit zelfde hout (ook een tuinpaal) een hoge hoekschaaf gemaakt en als je dan de beitel omdraait zodat de vouw naar voren wijst er een schraapschaaf ontstaat.
Jaren geleden hier ook op het forum gepost.
Zal even zoeken of ik het onderwerp nog kan vinden.
Groetnis,

Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Gevonden!


Groetnis,

Roeland
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.231
534
Eanske
ingoogni.nl
Nog even over hoe gemaakt, als ik naar de foto van het voorbeeld kijk en naar de marktplaats fotos dan lijkt het voorbeeld uit twee blokken, twee zijkanten, een bovenkant en een bodem gemaakt. Tenzij het allemaal lijnen zijn voor het aftekenen. Op een afbeelding lijkt zelfs de zool uit twee lagen gemaakt. Het zal wel een mix van dingen zijn, twee blokken en een zool en de rest mooie lijnen. Dat zou dan dicht bij @Roeland 's werkwijze komen.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Nog even over hoe gemaakt, als ik naar de foto van het voorbeeld kijk en naar de marktplaats fotos dan lijkt het voorbeeld uit twee blokken, twee zijkanten, een bovenkant en een bodem gemaakt. Tenzij het allemaal lijnen zijn voor het aftekenen. Op een afbeelding lijkt zelfs de zool uit twee lagen gemaakt. Het zal wel een mix van dingen zijn, twee blokken en een zool en de rest mooie lijnen. Dat zou dan dicht bij @Roeland 's werkwijze komen.
Bedoel je de eerste foto uit mijn bericht De schaaf die Ducotools aan bood?
Die schaaf bestaat uit 2 helften en waarschijnlijk is er later een nieuwe schaafzool onder gekomen. Dat gebeurd redelijk vaak met houten schaven omdat deze toch wel willen slijten. En natuurlijk regelmatig gevlakt worden. De bovenste lijnen van de bewuste schaaf zijn geschraapte profieltjes ter versiering dus.

Groetnis,

Roeland
 
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hier de futselplank met de schaaf als maat voor de aanpassing namelijk een geleide latje aan de linkerzijde van de schaaf aan zodat de schaaf niet wegloopt.
Ook het handvat op de zijde van de schaaf gelijmd heb hem niet door de helft maar op twee derde gezaagd wat beter vasthoud.
81BAE8F5-D7E5-41B3-9F8F-630BEF2612C8.jpeg

De beitel die ik wilde gaan gebruiken was de JNIJ onder kroon een prachtig gelamineerde beitel.
Alleen na opmeten van de dikte bleek er een verloop van 2 MM in de dikte te zitten wat het bijna onmogelijk maakt om deze goed met een keg vast te zetten ook was de spiegel wat bol, kortom dit schaafmes ga ik voor deze schaaf niet gebruiken.
98F1F672-DB61-4260-AA52-CF7D951F1647.jpeg

Maar gelukkig had ik nog een brede (62mm) gelamineerde schaafmes gesigneerd met van der Broek Haarlem en de mandenmaker.

De volgende stap futselplank de schaaf baan iets hol schrapen in het midden met een “verkrabber” iets bol geslepen. Zodat de schaaf zijde minder weerstand ondervind.
Dan de futselplank in geschaafd met behulp van de haakse aanslag en een latje.


B96E1C05-CECB-42AF-BAE1-42A8C1E33F76.jpeg
A6111818-3726-4CCD-9CA1-2271BF0AD536.jpeg
ik gebruik dit latje dus om het schaafmes (heel zoet)) lateraal in te stellen op de schaaf plank. Dit is dus niet persé parallel aan de schaafzool.
Het helpt natuurlijk wel als de schaaf zijde haaks staat op de schaaf zool, maar een beetje uit de haak is niet heel erg. Dit kun je immers prima lateraal instellen.
46BC5C84-BD02-4F28-B16C-D21FA51703FD.jpeg

Daarna de schaaf in de lijn olie gezet.
Dit alles gister gedaan.
C55FFEBC-F569-4B4C-9FE1-09C1E4551CFB.jpeg

En toen een plotselinge inval: door de keg aan de onderzijde van het schaafmes te zetten kan ik de aanvals hoek met 7 graden veranderen. Hierdoor kan ik ook de schaafmond opening vergroten!

2EE56D01-6032-4FEF-81BC-E086D2B38033.jpeg

en hier de “normale“ aanvalshoek met de keg aan de bovenzijde

7318AE8E-81F0-40D3-8A58-0D9311506AE4.jpeg
En zo houd ik de schaaf vast voelt zeer comfortabel aan.
5E681131-C73F-47F9-8AC5-419B1DA27AC1.jpeg

En een overzicht foto van een aantal futselplanken.
van links naar rechts.
Essen futselplank met eigen maak stalen mitreplane met infill, Troppisch kersen(ben even de naam kwijt)futselplank met Massaranduba schaaf,Notenhouten futselplank met stalen no 62 schaaf met hondje(iepen), Lariks houten futselplank met eigen maak rvs infillschaaf.
CAABEFF3-9DE2-4C77-AC6C-BE6657269104.jpeg

Groetnis,

Roeland
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.