Een futsel schaaf van paardenvlees hout (massaranduba)tools

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Gisteravond kreeg ik weer een mail van Ducotools. Met dit keer wel een heel fraaie schaaf met een gesloten spie/keg baan.
Is voor mij de eerste keer dat ik een dergelijke constructie bij een houten schaaf zag. Was er gelijk verliefd op maar helaas verkocht!

AAA33F09-90FB-41E9-A71B-D1315573F434.jpeg
Vanmorgen dacht ik heb wel zin in een leuk schaaf projectje. Dus al gauw ook een doel van de schaaf bedacht: namelijk een futselschaaf. Nou heb ik wel wat futselplanken en ook schaven oa de rider 62 en twee eigen gemaakte stalen schaven.
Een houten futsel schaaf had ik nog niet. Hout was snel gevonden een tuinpaal van Massaranduba of ter wijl paardenvlees hout.
Lekker zwaar dit hout zinkt in water dus zeker geschikt voor het beoogde doel. De paal stond al enige jaren in mijn werkplaats dus lekker droog.
4B946BEE-72E5-48E5-AE6A-2EF7153BC44A.jpeg

Twee stukken van 350mm afgezaagd en gepaard.
5567BB5F-32D3-44EA-B186-7A69365AA13B.jpeg
De schaafbeitel is een oudje gesmeed en tapered en maar liefst 62mm breed

E9637DD0-4BD6-412C-B6DD-E6431DD1440F.jpeg

Eerst machinaal gevlakt en gehaakst bikkelhard kruisdradighout.
Daarna met de hand geschaafd en de aanvals hoek (vrijloop hoek) bepaald (31 graden), spie baan en schaaf opening.
194B1516-95BB-490B-BC24-A91715C98E8A.jpeg

313A06C8-0337-4CBB-9AD6-6FE6AB02813D.jpeg

Met het kruis houtje de breedte/diepte uitgezet en zagen maar.
3F6D7C6A-CCCC-4E76-AEE8-47F003256168.jpeg

De twee schaaf helften natuurlijk op elkaar gepaard en twee pennetjes aan een zijde doorgeboord zodat het geheel goed uitgelijnd blijft. Ook zeer belangrijk bij het verlijmen straks van de twee helften.
48ABA601-10D3-4703-AA8F-318784AD6937.jpeg

0D042079-4CE1-4222-83A2-DFE450F96D57.jpeg

Na het zagen het afval er uithakken en met de botte beitel techniek het geheel vlakken (blunt chisel)

97DA9B10-1F73-49EB-86BB-A532D5DD6501.jpeg


Groetnis,

Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Even wat stappen overgeslagen geen foto’s van het verlijmen en het maken van de spie.
Dit hout is bijzonder hard en warrig. FAC863FA-CF5C-4F91-B2A8-8BF00364A46D.jpeg
Maar met m’n schraapschaaf is dit geen enkel probleem.
0FF66408-B754-4502-9317-F214221F6B69.jpeg

Aan de zijkant van de schaaf had ik bedacht komt een half gedraaid handvat zodat de schaaf makkelijk te hanteren is op de futselplank
De gedraaide vorm haal ik dus doormidden en verlijm ik straks op de schaaf zijde.
C80A39D5-0563-47EC-AB2D-22216F6D35B0.jpeg

Morgen de handgreep monteren (lijmen). De futselplank had ik al gemaakt er komt alleen wel een aanpassing. En dan is het geheel klaar om proef te draaien. Uiteraard zal ik eerst nog het schaafmes slijpen.

Groetnis,

Roeland
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.223
531
Eanske
ingoogni.nl
Mooi.

is er een specifieke reden waaroom je niet eerst de twee bokken hebt verlijmd en dan pas gezaagd en er dan zijkanten op lijmen?

(en ik zit al dagen met een paar blokjes vuren te prutsen om het simpelste schaafje te maken)
 
Laatst bewerkt:

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Mooi.

is er een specifieke reden waaroom je niet eerst de twee bokken hebt verlijmd en dan pas gezaagd en er dan zijkanten op lijmen?

(en ik zit al dagen met een paar blokjes vuren te prutsen om het simpelste schaafje te maken)
Zeker! de methode waar jij op doelt is de Krenov methode, die kun je dus volledig machinaal uitvoeren.
Een balk machineren dan aan beide zijde een plakje hout afzagen, het middenstuk met de afkortzaag zagen en het geheel verlijmen. Vind ik zelf niet meer zo heel spannend. Het gaat natuurlijk om het handwerk. Maar ben wel ooit zo begonnen. Het liefst hak ik in een massief blok hout dan is een dag wel wat krap.
Mijn methode is geheel met handgereedschap uit te voeren. 2 stukken paren dan vlakken en haaksen dan het schaafbed en spaan uitworp aftekenen breedte schaaf uitzetten. Vervolgens schaven en hakken.

Met deze methode geef ik ook dag workshops, je maakt dan een schaaf met de hand in een dag.
Je moet wel(een beetje) kunnen zagen en overweg kunnen met een steekbeitel.
Voor de middag pauze verlijmen we het blok en na de middag kun je je schaaf gebruikt klaar maken.
Een eigen schaafmes kun je mee nemen maar ik heb ook wel wat fijne oude schaafmessen liggen (tegen een kleine vergoeding).
O ja en een blokje vuren is zeker niet geschikt! veel te zacht en bovendien een crime om te bewerken.
Groetnis,

Roeland
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.223
531
Eanske
ingoogni.nl
O ja en een blokje vuren is zeker niet geschikt! veel te zacht en bovendien een crime om te bewerken.
Dank je voor je verhaal. Duidelijk.

Dat blokje vuren schaaft inmiddels. Ik gebruik het alleen om achter de werkzwijze te komen. Voor mij is dat nog lastig, welke stappen in welke volgorde. Daarom maak ik proefstukjes met het simpelste hout dat ik heb.

vuren_schaaf.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Roeland

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.584
Het is een uitdagend stukje hout. Denk je dat het zijn vorm behoudt, of is dat een experiment?
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Het is een uitdagend stukje hout. Denk je dat het zijn vorm behoudt, of is dat een experiment?
Nee zeer zeker geen experiment dit hout word al eeuwen in Nederland gebruikt. En niet alleen voor weg en waterbouw, maar ook voor bv muziek instrumenten. Het drogen van dit hout is zeer traag en moet met beleid gebeuren.
Het is eenmaal op de juiste vochtigheid zeer stabiel.

Hieronder een citaat van wikipedia;

Massaranduba is een klassieke, tropische houtsoort, die al sinds eeuwen in Nederland gebruikt wordt. De traditionele Nederlandstalige naam is paardenvleeshout, maar tot voor kort was het bekender onder de Surinaamse naam bolletrie. Tegenwoordig wordt het verhandeld onder de Braziliaanse naam maçaranduba, omdat het vooral geïmporteerd wordt uit Brazilië. De boom wordt ook gebruikt voor het winnen van latex.

Het hout wordt geleverd door diverse neotropische soorten uit het geslacht Manilkara (in de familie Sapotaceae). De bekendste soort is wel Manilkara bidentata.

Het is een zware houtsoort die (in de regel) in water zinkt. Vers gekapt is het vleeskleurig, maar het donkert na en krijgt dan een rode tot roodbruine kleur. Het hout is heel sterk, maar goed te bewerken en mooi af te werken. Hoewel het in feite geschikt is voor een groot scala aan toepassingen van heel fijn (bijvoorbeeld muziekinstrumenten) tot grove constructies wordt het tegenwoordig vooral gebruikt in de water- en bruggenbouw en voor tuinhout.

Historisch gezien is de belangrijkste toepassing in molens, waar het al sinds eeuwen gebruikt wordt, bijvoorbeeld voor de staven in een steenrondsel. Een steenrondsel drijft het maalkoppel in een korenmolen aan.

Groetnis,

Roeland
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.584
Ik ben bekend met de constructie toepassingen. Maar in , even oneerbiedig, knutsel toepassingen ,vooral in kleinere secties , heb ik de ervaring dat het scheurtjes krijgt en door het hele warrige hout niet zijn strak geschaafde uiterlijk behoud. Maar misschien komt dat, doordat het nog niet droog genoeg was. Meestal was het een maand eerder nog een boom, als je het koopt. Je krijgt zo wel een houten schaaf met een lekkere massa.
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
703
734
de buurt van den bosch
Dank je voor je verhaal. Duidelijk.

Dat blokje vuren schaaft inmiddels. Ik gebruik het alleen om achter de werkzwijze te komen. Voor mij is dat nog lastig, welke stappen in welke volgorde. Daarom maak ik proefstukjes met het simpelste hout dat ik heb.

Bekijk bijlage 131815
Raar maar waar!!
Ik maak ze wel eens van berken multiplex,dit zijn ook testmodellen voor mij.
Ben ik tevreden met het model en de vorm dan zoek ik een mooi stukje hout.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roeland

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Raar maar waar!!
Ik maak ze wel eens van berken multiplex,dit zijn ook testmodellen voor mij.
Ben ik tevreden met het model en de vorm dan zoek ik een mooi stukje hout.
Tja ik heb al bijna 40 jaar een ambachtelijke Meubelmakerij en dus keuze genoeg in mooie (rest) stukkies hout!
En bijna alle schaven die ik maak zijn unica’s of proto types. En ja soms mislukt een schaafje en wil deze niet fijn schaven en betaal ik wat leergeld.

Groetnis,

Roeland
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.