Een eigen plekje voor de Shaper Origin op ons forum

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.070
1.702
Terkaple
www.woodworking.nl
De Shaper Origin is een bijzonder apparaat, op de workshops noem ik het wel eens een bovenfrees met een iPhone.
Dit forum is bedoeld om de ervaringen en ook de vragen en antwoorden over de Shaper met elkaar te delen, om zo de kennis te delen om met meer plezier met de Shaper te werken.

Veel plezier op dit nieuwe forum!

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: Charel09

kettingspanner

Actieve deelnemer
23 sep 2022
108
33
Alkmaar
Bedankt Jaap. Ik hoop dat de Shaper gebruikers en geïnteresseerden hier veelvuldig gebruik van maken. Natuurlijk is het officiële Shaper ook beschikbaar maar hoop hier leuke tips collega forumgenoten te kunnen lezen. Zeker de software kant lijkt mij een uitdaging. Ben benieuwd hoe de rest het doet.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.085
399
ik zie dat het apparaat met de hand wordt bewogen
dat lijkt me eigenlijk niets

Maar misschien hoeft het niet nauwkeurig maar alleen ongeveer in de richting en stuurt het apparaat bij?
kan iemand mij dat vertellen
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.649
703
Antwerpen
Maar misschien hoeft het niet nauwkeurig maar alleen ongeveer in de richting en stuurt het apparaat bij?
kan iemand mij dat vertellen
de machine corrigeert tot in detail je bewegingen en heel precies
vlg hun eigen website zou het nauwkeuriger kunnen als 1/100 inch (~0,025cm)
"With a small amount of practice, you are actually able to achieve cuts far greater than within 1/100th of an inch using Origin"

en als je uit de zone bent die de machine kan corrigeren, dan trekt die de frees omhoog
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: boertje125

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.792
946
Leeuwarden
Ik zat met dezelfde vraag en er mee werken op de workshop in IJlst heeft me heel enthousiast gemaakt over de nauwkeurigheid en mogelijkheden. De spaarpot moet nog iets voller en dan……

Fons
 

Pablo's Casita

Actieve deelnemer
12 mei 2019
27
14
Amsterdam
ik zie dat het apparaat met de hand wordt bewogen
dat lijkt me eigenlijk niets

Maar misschien hoeft het niet nauwkeurig maar alleen ongeveer in de richting en stuurt het apparaat bij?
kan iemand mij dat vertellen
Het is echt zeer nauwkeurig. Ik gebruik het vaak voor hout, kunststof en zelf aluminium.
Zie hier twee simpele voorbeeldjes:
IMG_3146F6A01D2B-1.jpegIMG_CC4954B29ADB-1.jpeg

groeten
Yair
 

Bijlagen

  • IMG_3146F6A01D2B-1.jpeg
    IMG_3146F6A01D2B-1.jpeg
    119,9 KB · Weergaven: 11
  • Leuk
Waarderingen: jaap en boertje125

Pablo's Casita

Actieve deelnemer
12 mei 2019
27
14
Amsterdam
en nog een voorbeeld:


img_fcff5b2de0dd-1-jpeg.136354
 

Bijlagen

  • IMG_FCFF5B2DE0DD-1.jpeg
    IMG_FCFF5B2DE0DD-1.jpeg
    98,7 KB · Weergaven: 189
  • Leuk
Waarderingen: jaap

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
29
20
Kapellen (Antwerpen)
Het is inderdaad een prijzig ding en voor wat grotere toepassingen komt er ook elke keer een extra kost bij voor het stickerlint waarmee de Shaper Origin zijn positie bepaalt. Bij mij is hij intussen een kleine twee jaar in gebruik en ik heb de investering gedaan om zowel het werkstation als de Shaper Plate toe te voegen, waardoor pakweg 60% van het gebruik geen extra stickerlint meer nodig heeft.

Ik kocht de machine destijds als gimmick, een kerstcadeautje voor mezelf en eigenlijk het allereerste houtbewerkingsgereedschap waar ik geen echte verantwoording voor had. Maar wat een verandering voor mijn mogelijkheden... Intussen zet ik hem bij vrijwel elk houtproject wel voor iets in -soms enkel om mijn handtekening op mijn werk te zetten, maar net zo goed voor bow ties, zwaluwstaart- of vingerlasverbindingen, heel precieze radiussen om hoeken af te ronden, een middeleeuwse partituur in een voetstuk voor een beeldhouwwerk frezen of voor de volledige Montessori leertoren in de vorm van een draak (rubberwood) voor mijn kleinzoon.

Dat je de machine nog met de hand moet bewegen, geeft juist de mobiliteit waar ik zo van houd. Voor sommige toepassingen zou een grote, vast opgestelde CNC wel handiger zijn, maar die kost een veelvoud en neemt veel te veel plaats in voor mijn atelier.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Ik zag laatst dat je ook nog een revisie kunt kopen.
Scheelt al gauw zo‘n 1000€.
Maar ja, nog steeds veel geld en dan vraag ik me toch af wat ga ik er mee doen…
 
  • Leuk
Waarderingen: Pablo's Casita

Pablo's Casita

Actieve deelnemer
12 mei 2019
27
14
Amsterdam
Ik zag laatst dat je ook nog een revisie kunt kopen.
Scheelt al gauw zo‘n 1000€.
Maar ja, nog steeds veel geld en dan vraag ik me toch af wat ga ik er mee doen…
Snap ik heel goed maar precies zoals @RDR2950 schrijft als je eenmaal dat ding hebt gebruik je het voor van alles en zie je overal mogelijkheden.

Van de week nog in m’n kunststof vloer een waterdicht vloer contactdoos gefreesd. Het mooie daarvan is dat je dan m.b.v. een offset hele kleine correcties kan uitvoeren.

IMG_5331.jpegIMG_5332.jpeg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: baas en Wim Kluck

kettingspanner

Actieve deelnemer
23 sep 2022
108
33
Alkmaar
  • Leuk
Waarderingen: Pablo's Casita

Pablo's Casita

Actieve deelnemer
12 mei 2019
27
14
Amsterdam
Heb je ook een foto van de rest van jouw simpit?
Het was gewoon een test voor het maken van de overhead panel. Om o.a. te kijken of we de letters mooi konden frezen en of de rechthoeken mooi konden krijgen. Ik kreeg dit als 'opdracht' van mijn zoon,. Zodra ik meer heb kan ik eea met je delen.
Maak jij ook zoiets?
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Ik heb hem ook op mijn shaper. Ik vindt het zelf een grote meerwaarde hebben, ook in mijn geval als hobbyist. Het lijkt alleen maar een beetje tijdwinst op te leveren, maar in de praktijk gaat alles een stuk soepeler als je achter mekaar kan blijven frezen.
Het is niet goedkoop, maar wel in tegenstelling tot het Studio abonnement eenmalig.

Ed
 
  • Leuk
Waarderingen: Pablo's Casita

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.