Een eenvoudige MFT

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Sinds november ben ik de gelukkige eigenaar van een Mafell MT 55 cc invalzaag. Om daadwerkelijk er meubels mee te kunnen gaan fabrieken heb ik een MFT nodig. Een Festool is mij te duur en het is voor mij ook niet nodig dat de tafel ingeklapt kan worden. De tafel is gemaakt van een plaat underlayment, de poten van een paar balken die ik had liggen. De afmetingen zijn globaal gelijk aan een Festool MFT/3": 80x122 cm. Een kleine sfeer-impressie:

MFT 1.jpg
Tobben op de grond.

MFT 2.jpg
Onderzijde van het werkblad. De klossen zijn tijdelijk vastgezet met schroeven. Na droging van de lijm heb ik ze weer verwijderd. Het doel van de klossen is om het blad zo vast te zetten aan het frame.

MFT 3.jpg
Het frame waar het blad op moet komen. Met extra ondersteuning om het zo vlak mogelijk te houden.

MFT 4.jpg

En de basis is er. Inmiddels is de onderzijde ook al voor zien van een plaat MDF, met ondersteuning in het midden. De tafel staat vlak (waterpas) en zeer stabiel, al is het frame niet overal even loodrecht. Mede dankzij de balken van de poten, die enigszins krom en getordeerd waren. In tegenstelling tot een Festool heb ik de randen wat over laten steken, om zo makkelijk wat aan de rand vast te kunnen klemmen. Er komen geen wielen onder. De vloer is gevlinderd en tot nog toe is de tafel aan de kant te schuiven. Wat er nog moet gebeuren:

- Gatenpatroon in het blad. Hiertoe heb ik al een frees 20 mm en een frees 24 mm binnen. Een kopieerring 24 mm is in bestelling. Als het goed is past de 20 mm frees met een halve mm speling in de kopieer-ring. Ik heb een idee om zelf een mal te maken, die (in theorie) absoluut haaks gaat zijn.
- Vanaf de bodemplaat komen er 2x2 laden overdwars. Voorlopig idee is over houten latten, zodat ik ze aan beide kanten er uit kan trekken. In de laden kleinere lijmklemmen, freesmallen en hulpstukken voor de MFT.
- Boven de laden een vlakke spaanplaat, welke dient als opslag voor kleinere stukken plaatmateriaal.
- Aan de kopse kanten opbergplek voor dozen schroeven.
- Aan twee lange zijden en één korte zijde t-tracks. Deze komen in tegenstelling tot Festool onder het blad (en haaks op het blad).
- Aan één korte zijde een scharnierend blad, instelbaar tussen 0 en 90 graden, ook voorzien van een gatenpatroon. Het idee is dat ik met een mal onder elke hoek kan frezen
- een hulpconstructie voor de liniaal van de invalzaag. Bevestigd aan de t-tracks
- een paar opbergbakken, te bevestigen aan de t-tracks. Met als doel gereedschap binnen handbereik maar niet op de tafel te hebben.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo ziet er netjes
Uit
Het hoeft niet altijd duur te zijn om goed te werken
Op de grond tobben is ook zo wat
Succes met de rest van de bouw
Mvg Leroy
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Doe je wel eerst een proefstuk maken voor je in het blad begint te frezen.
het juiste freesje of instelling vinden is nog wel eens een dingetje.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Dan ook nog de tip om de onderste liggers hoger te maken, een cm of 20. Nu ga je er met je voeten tegenaan als je vlak bij je werkblad staat, dat is heel irritant.
Je kan daar dan ook nog een blad op leggen, goed voor de stijfheid en fijn als weglegplek voor het gereedschap waar je dan mee bezig bent.
 
  • Leuk
Waarderingen: Eddy Wennekes

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Die onderste liggers heb ik over nagedacht. Elke keuken heeft ook zo’n plint en dat is nooit een probleem. Daarbij zit deze verder van de rand dan die van een keuken. Verder komt er zo geen stof en rommel onder, en kan in de ruimte beter benutten.

Voor het frezen in het blad ga ik inderdaad nog wel een proefstukken maken, zodat ik zeker weet dat het voldoende nauwkeurig wordt.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Werkbank is al een hele tijd min of meer af. Wat plaatjes:

W1.jpg

Het linkse gedeelte is scharnierend. Zou eigenlijk nog verder afgemaakt moeten worden met een fatsoenlijke ondersteuning. Uitlijning is echter niet perfect, en tot nog toe geen situatie aan de hand gehad die ook echt nuttig was om het scharnierende gedeelte te gebruiken.

w2.jpg

Mijn liniaal is te lang. Dat moet binnenkort eens opgelost worden met een 110 cm exemplaar. De liniaal wordt vast gehouden door een zelfgebouwde constructie, waarmee ik de liniaal kan lichten, nieuw hout er onder en weer op exact de zelfde positie terug kan leggen. Dat werkt op zich prima. Wat minder lekker werkt is het verschuiven door de t-tracks

w3.jpg
Een hoop gaten, waarbij de blauwe de best uitgelijnde gaten zijn.

Al met al niet heel erg tevreden met mijn werkbank:

- Te klein. Het scharnierende gedeelte gebruik ik standaard als werkblad
- Omdat ik vuren balken heb gebruikt, is het geheel niet helemaal recht. Dat komt vooral tot uiting in de lange t-tracks aan de zijkant
- Er zitten wielen onder die ik met een moer aan de korte zijkanten naar beneden kan drukken. Werkt, maar niet eenvoudig.
- De opbergvakken aan de zijkanten zijn in de praktijk vaak niet bereikbaar.
- De ruimte onder het werkblad is een verzameling van overtollig hout, wat ik in de praktijk niet terug kan vinden. Maar wanneer ik dat leeg houd, zou ik het wel kunnen gebruiken voor het opbergen van onderdelen van werkstukken.

Ik had al plannen voor een freestafel. Die wil ik min of meer integreren in mijn MFT. Ook moet er nog eens een zaagtafel komen. Het idee is aan de ene kant een frees, aan de andere kant een zaagtafel en in het midden een MFT-achtig werkblad.
 
Laatst bewerkt:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Is even een update. Op bovenstaande foto's is een constructie te zien voor de liniaal. Ik was daar alles, behalve tevreden over. Met name omdat er veel speling op zat, waardoor de afwijking wel tot een mm was. Nu is er het systeem van Festool, wat je voor veel geld kunt kopen, maar ook dat zinde mij niet. Met name omdat je het systeem eerst op de hoogte van je werkstuk moet brengen en je de liniaal moet optillen om het werkstuk er onder vandaan te halen.

Daarom maar zelf wat bedacht. Daarbij had ik de volgende functies in gedachten:

1. Geen speling
2. eenvoudig het werkstuk kunnen verwijderen
3. eenvoudig in hoogte te verstellen
4. nauwkeurig instelbaar voor haaks zagen
5. liniaal eenvoudig afneembaar
6. constructie zonder liniaal onder het niveau van de tafel

Versie 1.0 is gereed:

IMG_3673.jpg

Oplegpunt aan het begin van de liniaal. Het werkt, maar de liniaal ligt wel erg los. Deze gaat op korte termijn worden vervangen voor een boutje die in de liniaal schuift. Het huidige oplegpunt is een 8 mm deuvel die een beetje is bij geschuurd.
IMG_3674.jpg

De constructie zelf, op t-tracks. Het plankje met de gleuf is de hoogteverstelling. De tweede bout is om het plankje een beetje recht op en neer te laten gaan.
IMG_3675.jpg

Zoals op de foto hieronder is te zien, is de liniaal los van de hoogte instelling. Het plan is om er tussen drukveren aan te brengen. Bij het instellen kan ik de liniaal iets boven het werkstuk aanbrengen. Wanneer ik dan de zaag er op zet worden de veertjes ingedrukt, en ligt de liniaal klemvast op het werkstuk. Na het zagen leg ik dan weer de zaag aan de kant, komt de liniaal vanzelf omhoog en kan ik het werkstuk eenvoudig onder de liniaal vandaan halen. Kunnen ze bij Festool nog wat van leren.
IMG_3677.jpg

De oplegging aan de andere zijde. De hoge deuvel steekt door het gat in de liniaal en houdt in deze opzet de liniaal op zijn plek.
IMG_3679.jpg

En het resultaat na de 5 sneden test:
IMG_3681.jpg

IMG_3680.jpg


Tot op 0,1 mm nauwkeurig!

Op het todo lijstje:

- fijninstelling voor exact haaks zagen.
- veertjes aanbrengen
- misschien nog een kantelmechanisme

En tenslotte: omdat het idee 100% origineel is, wellicht nog een youtube filmpje van het maakproces. De opnames zijn er, maar dan moet ik gaan monteren.
 

Bijlagen

  • IMG_3679.jpg
    IMG_3679.jpg
    361 KB · Weergaven: 42
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet en arjaano

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Hoe heten die houdertjes waar die massieve draaideind (wist niet hoe ik het anders moest uitleggen)?

Over een poos was de planning een freeslift te gaan maken, met zoiets hoef ik de wiel niet 2x uit te vinden.

Je uitvinding is prachtig man.

Succes nog kerel.

Gr Danny
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Hoe heten die houdertjes waar die massieve draaideind (wist niet hoe ik het anders moest uitleggen)?

Over een poos was de planning een freeslift te gaan maken, met zoiets hoef ik de wiel niet 2x uit te vinden.

Je uitvinding is prachtig man.

Succes nog kerel.

Gr Danny

Die blokken waar de glijstangen in zitten? Lineaire lagers. Of lineair bearing in het engels.

Ik heb nog twee van deze setjes liggen voor toekomstige projecten: Machifit 15 stks 400mm optische as geleiding lagerhuizen lineaire rail as ondersteuning schroeven set mechanische onderdelen from gereedschappen, industrieel & wetenschappelijk on banggood.com

Ik denk dat die voor je freeslift ook wel geschikt zijn.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Hoe heten die houdertjes waar die massieve draaideind (wist niet hoe ik het anders moest uitleggen)?

Over een poos was de planning een freeslift te gaan maken, met zoiets hoef ik de wiel niet 2x uit te vinden.

Je uitvinding is prachtig man.

Succes nog kerel.

Gr Danny
In leeuwarden kun je ook terecht voor dergelijke spullen, kijk maar eens bij de IJzershop

Succes, Fons
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Heel interessant draadje. Hoe is de voortgang ondertussen? Ik denk er ook aan om iets dergelijks te maken. Ben nu bezig met de MFTC van Benchworks.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Nog niet. Ben er af en toe wel mee bezig, maar momenteel vooral bezig een alternatief voor het parfguide systeem te verzinnen. Ik film zo veel mogelijk, maar monteren is nog weer een verhaal apart.
 

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Nog niet. Ben er af en toe wel mee bezig, maar momenteel vooral bezig een alternatief voor het parfguide systeem te verzinnen. Ik film zo veel mogelijk, maar monteren is nog weer een verhaal apart.
Ik volg je topic met belangstelling, wil zelf ook zoiets gaan maken. Wat betreft het maken van de gaten: ik ben zelf vaak wel onder de indruk van de nuchterheid van deze Engelsman; hij heeft zijn MT gemaakt zonder guide of CNC Making An MFT Top - No CNC, No Guide Jigs - YouTube
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.