Een droom komt uit.....

WR1944

in memoriam
Omdat ik zelf geen bouwkundige achtergrond heb maar het met m'n werktuigbouwkundige gevoel probeer te benaderen ga ik graag even bij de Amerikaanse bouwvoorschriften neuzen. Daar wordt bij het monteren van houten balken in stalen liggers een voorziening getroffen tegen het kantelen. In de voet van het stalen profiel wordt een houten lat bevestigd in het verticale profieldeel (lijf). Daarop liggen de balken die boven de ligger uitsteken. De ligger wordt meestal halverwege een overspanning geplaatst. Daarom zit er meestal een balk aan de andere kant van de ligger. De balk wordt aan de lat in de ligger genageld. Boven de ligger worden de balken met elkaar verbonden met een flinke lat. Met de ondervloer er op kunnen de balken niet meer kantelen. In sommige staten schrijft men "bridging" of "blocking"voor. Halverwege de balken worden latten kruislings tussen de balken genageld. Als de ruimte niet groot genoeg is komt er een dwarsschot in (blocking) van het formaat als de balk zelf.
Die kruislingse stangen dienen als zgn. windverband. Daarmee wordt de stalen constructie voor die wand verstevigd tegen eventuele beweging als er bijv. zware zaken op de vloer heen en weer gegooid worden.

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
6
48
zwolle
Goedemorgen Forummers,

Gisteren was het een bijzondere dag te noemen. Om 8 uur stond er een machine klaar die ik niet eerder gezien had. Het leek om een parketschuurmachine maar dan met een ander blad. Daarnaast stonden 2 grote afzuigers. Met die stukje gereedschap zou de vloer dus geschuurd gaan worden. De vloer moest geschuurd worden om A. de grove oneffenheden eruit te krijgen en B. een betere hechtlaag te creeen voor de oxan-olie. Het gaf wel wat stof....hahahaha...gelukkig konden we alles goed ventileren. Na het schuren de vloer nog een keer goed stofgezogen en toen is er begonnen met het aanbrengen van de oxan-olie. Het doel van deze oxan-olie is dat we straks de vloer goed kunnen schoonmaken zonder steeds een deel van de vloer mee te vegen.

De eerste laag zit er dus op, met een beetje geluk gaat vandaag de 2e laag erop. Het ziet er beter uit als daarvoor maar de vloer heeft een enigzins vlekkerige "look". Het kan zijn dat we ooit eens er nog een kleurtje overheen smeren maar voorlopig gaan we het hiermee doen.

De verdiepingsvloer schiet ook lekker op. Daar worden vandaag nog een aantal platen voor geschilderd zodat deze over een paar dagen erop gemaakt kunnen worden. Waarom we dit niet in 1 keer geschilderd hebben ? Nou....tja.....blijkbaar kan ik niet zo goed tellen....hahaha

Komende week wordt een druk geheel in de werkplaats. Er worden veel dingen geleverd : trailer met hout , 4 grote machines, alle benodigdheden voor de elektra en nog wat dingetjes.......De hulptroepen zijn gealarmeerd dus alle hens aan dek !

Gisteren zat ik daar op een krukje te mijmeren over de zeer nabije toekomst......Droomt u even mee ?...........Het is zaterdagochtend uurtje of 8,even thuis nog een kopje koffie en een broodje en dan ga ik richting de werkplaats. Hop,op de fiets zijn we er met 10 minuutjes. Zo lampjes van de werkplaats aan en de schuifdeur open....Het wordt een warme dag vandaag ! Rond 9:30 heb ik de koffie en koeken klaar staan. Om 9:35 komt het de eerste mede-houtgek binnen en om 10 uur staan er zeker 40 hout-maniakken in de werkplaats. Onder het genot van koffie en koek praten we allemaal even bij.......Een aantal mensen hebben wat werkstukken meegebracht en enkele wat stukken gereedschap. Dit is een mooie manier om van elkaar te leren en eens dat ene stuk gereedschap te proberen zonder het direct te hoeven kopen. Rond een uurtje of 12 doen we nog een rondje koffie en dan keert de rust weer langzaam weer terug in de werkplaats.......

Hahaha.....zo heb ik al een heleboel dagdromen gehad.....Rare jongens hoor, die zwolse houtbewerkers....

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
6
48
zwolle
IMG_5426.jpg
De verdiepingsvloer ligt er al grotendeels in..

IMG_5428.jpg
Voorraadje 50x70 voor oa kantine

IMG_5435.jpg
Oxan-olie.....we zijn later toch overgegaan na het opbrengen met een roller....

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.957
99
West-Friesland
Goedemorgen Forummers,
Gisteren zat ik daar op een krukje te mijmeren over de zeer nabije toekomst......Droomt u even mee ?...........Het is zaterdagochtend uurtje of 8,even thuis nog een kopje koffie en een broodje en dan ga ik richting de werkplaats. Hop,op de fiets zijn we er met 10 minuutjes. Zo lampjes van de werkplaats aan en de schuifdeur open....Het wordt een warme dag vandaag ! Rond 9:30 heb ik de koffie en koeken klaar staan. Om 9:35 komt het de eerste mede-houtgek binnen en om 10 uur staan er zeker 40 hout-maniakken in de werkplaats. Onder het genot van koffie en koek praten we allemaal even bij.......Een aantal mensen hebben wat werkstukken meegebracht en enkele wat stukken gereedschap. Dit is een mooie manier om van elkaar te leren en eens dat ene stuk gereedschap te proberen zonder het direct te hoeven kopen. Rond een uurtje of 12 doen we nog een rondje koffie en dan keert de rust weer langzaam weer terug in de werkplaats.......

Hahaha.....zo heb ik al een heleboel dagdromen gehad.....Rare jongens hoor, die zwolse houtbewerkers....

Ook goedemorgen Rick,

Die droom, was dat op net zo’n krukje als van WR1944?
Ik vraag mij wel af, als al die houtgekken, houtmaniakken en draaidioten bij elkaar zijn of het tussen de verschillende (gereedschap) rassen waaronder Maffelianen, Makitatiers, Boschjesmannen, Metaboers en Dewaltgroupies het rustig blijft want ik heb n.l. gelezen dat die Festoolies nogal fanatiek zijn.;)
Of staan de neuzen allemaal dezelfde kant op als ze hout ruiken

Laatst bewerkt:

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
37
www.arstorno.nl
OpenDagHout met expositie en demonstraties/zelf proberen???????????????????????
Gesteund door Woodworking.nl??????????????//
Jou dromen zijn zo gek nog niet. Het is net alsof je eerst denkt en dan droomt terwijl het merendeel der mensheid denkt "wat heb ik toch gedroomd?". Ja die Rick is een pientere houtkrul!!!!!!
vr.gr. Jan Pranger.

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
6
48
zwolle
@Spaander : Nee....dit was op een ikea-krukje.....relatief stevig geheel en zit wel goed...hahaha

Hout blijft de verbindende factor dus dat komt allemaal wel goed. Het zou natuurlijk super zijn wanneer iemand bv een nieuwe schaaf heeft van LieNielsen en die zou willen meenemen om te laten proberen door de medeforumleden. Het is zaak om vooral niet te verzenden in een welles-nietus-spelletje. Het is goed om van mening te wisselen mits je ook open staat voor de mening van een ander.....

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
22
De eerste laag zit er dus op, met een beetje geluk gaat vandaag de 2e laag erop. Het ziet er beter uit als daarvoor maar de vloer heeft een enigzins vlekkerige "look". Het kan zijn dat we ooit eens er nog een kleurtje overheen smeren maar voorlopig gaan we het hiermee doen.

Wat dacht je van paars? :p

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Hai Rick!
Schiet wel goed op zo!
Mijn ateliertje is dan meer een meerjarenplan, maar uiteindelijk komt het ook wel in orde;-).
Voor het behandelen van m'n (betonnen) vloer heb ik een ander product gebruikt.
'k Had nog een overschot compactuna staan, http://www.compaktuna.be/nl/compaktuna-10.htm en na de eigenschappen ervan eens te hebben doorgenomen besloot ik om dit als beschermlaag uit te proberen.
De vloer gestofzuigd, en daarna 1 deel compactuna met 1 deel water vermengd, en rollen maar!
Resultaat is beter dan verwacht, en spotgoedkoop!
Misschien een goeie tip voor wie z'n vloer nog moet behandelen...

Ooit raak ik nog wel es in Zwolle, wil de energie van Rick wel eens live meemaken:cool:

Groeten,
Steven

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Rick, Wat een mooi project en wat een geweldige uitvoering! Ik hoop (en ik verwacht het zeker) dat je dagdromen snel realiteit worden. Gelet op de snelheid waarmee jullie dit project aanpakken gaat dat zeker lukken! Volg het idee van Jan en maak er een open dag van. Als het even kan kom ik in ieder geval (wil al die houtwerkers wel eens bij elkaar zien en vooral horen!). Zou wel iets van een entreebijdrage vragen, zoveel koffie is ook niet meer goedkoop...
Steven, dank voor je tip! Is dit spul ook in Nederland verkrijgbaar? En wat zijn ongeveer de kosten per ltr?

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Steven, dank voor je tip! Is dit spul ook in Nederland verkrijgbaar? En wat zijn ongeveer de kosten per ltr?

Ik geloof dat het rond de 30€ per 5 liter kost. Als je dan ook nog de helft water toevoegt heb je een heel goedkope oplossing;-).
Was eerst aan het kijken naar vloerverf, maar dat ging ver boven mijn budget uit.

Succes ermee!
Steven

ernst

Actieve deelnemer
rick dat is geen droom.
ik weet zeker dat er veel houtfanaten komen van alle merkgeloven en niet merkgebruikers.
zal zeker als het zover komt proberen te komen.
vervoer en een dikke portomonnee , wil dan zeker niet zonder INKOPEN te doen naar huis gaan
entree of koffiebijdrage is toch normaal en redelijk ?
blijf bezig om ons op de hoogte te houden en op masave hout foto's te plaatsen.
is zeker genieten en bijna verslavend om alle houtsoorten te bijken en te willen hebben.

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.364
85
Amsterdam
Rick het laatste foto verslag is van vandaag 08:38 dat is alweer een eeuwigheid geleden tenslotte is het nu al 17:06 !!
Dus vertel en laat zien !!!

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
6
48
zwolle
@Rendew....sorry...sorry....Hier dan snel wat foto's van hetgeen vandaag gebeurde....ik laat eaa aan jullie fantasie over.....

IMG_5456.jpg

IMG_5460.jpg

IMG_5461.jpg

IMG_5464.jpg

IMG_5466.jpg

IMG_5467.jpg

Langleve de KooiAap !!!!

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
6
48
zwolle
Tja..aap uit de kooi of uit de mouw ? Ik weet wel dat er volgende week weer een aap langskomt.......

Straks nog even een kijkje nemen want er is gisteren weer eaa gebeurd...

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.