Een cello bouwen in zes maanden

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.843
783
Enschede, Twente
Alijd mooi om te zien, ook al laten ze in deze video wel wat interessante zaken achterwege, maar het blijft de moeite waard: Takao Iwai bouwt cello’s naar het voorbeeld van Stradivarius:


Opmerkelijk is dat Iwai-san, behoorlijk op leeftijd, misschien wat onnauwkeurig is bij het aftekenen, maar dat door een fenomenale, in vele decennia opgebouwde ‘muscle memory’ meer dan 100% weet te compenseren. Fascinerend.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.843
783
Enschede, Twente
bijzonder dat de brandstempel aan de binnenkant zit. Dan kan je deze niet lezen.
Daarom plakt de goede man ook nog een etiket op een plek die je met enige moeite wel kunt zien...
Dat brandstempel is voor toekomstige reparateurs. Boven– en onderblad van een strijkinstrument willen nog wel eens vervangen moeten worden, heb ik begrepen. Dan kan het etiket verloren gaan, maar blijft het brandstempel bestaan (op de hiel).
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
399
177
Groene Hart
Als je de video ziet, lijkt het dat die man binnen drie weken zo'n cello maakt.
Maar gezien de titel vermoed ik dat ik me erop verkijk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.