Het gaat met kleine stappen maar het gaat wel door. Met het mooie weer van de laatste tijd moet ook tijd worden vrij gemaakt voor zomerse activiteiten zoals gras maaien, de bossen in om van de natuur te genieten. Even off-topic maar ik betrap mezelf er op dat ik heel anders tegen bomen aan ben gaan kijken. Nu zie ik in gedachte allemaal mooie planken onder de schors zitten.
Het samenlijmen van de delen van het blad was een hele operatie die ik in een klein draaiboekje op het witboard heb uitgewerkt.
Ik had al aangegeven dat in het blad twee platen 3/4" multiplex kwamen. Die zouden in een sponning van 10 bij 10 mm komen. Omdat ik een middenstijl als versteviging had aangebracht die met zwaluwstaarten aan de rand van het blad vast moest ik in de hoeken een deel van de sponning onder 45 graden laten lopen om de schouder van de staarten niet teveel te verzwakken.
Nu werd het tijd om de twee ply panelen pas te maken in de sponningen. Ik nam een millimeter overmaat en met de schaaf werd alles netjes passend gemaakt. Met een blokhaak nam ik de hoeken over en zaagde die af met een Japans type zaag. Vervolgens werd op de zaagtafel de uit te nemen rand ingezaagd. Het meeste werd grof met een beitel weg gehakt en met de Veritas router plane werd de groef exact op diepte gebracht. Dat werkte zo precies dat je nauwelijks de overgang voelde.
Met veel klemmen, balken en klosjes werden de panelen in de sponningen gelijmd. En het gewicht begon ook al aardig mee te spelen.
Nu kwam een lastig deel in de constructie, het samen lijmen van de onder- en bovenrand. Eerst lijmde ik de domino's in de onderkant van de bovenrand. Vervolgens lijmde ik de domino's aan de onderzijde van de blokjes die beide randen gingen verbinden. De blokjes werden droog in de gaten in de onderrand gestoken en de dominogaten aan de bovenkant van de blokjes en de bovenkanten zelf werden in de lijm gezet. Met het nodige manoevreren (en enkele krachttermen) werden de domino's in de bovenrand in de gaten in de blokjes ingelaten en het geheel werd in de klemmen gezet.
Na droging werd de bovenrand met blokjes los getild van de onderrand. De bovenrand ging ondersteboven op de werkbank en alle domino's en ondervlakken van de blokjes werden in de lijm gezet. De multiplex schotjes werden in de groeven ingelaten en de onderrand werd op de domino's en de blokjes gezet en met klemmen vast gezet. Als laatste werden twee ladegeleiders op de twee latjes geschroefd in de onderrand.
Dit is het ondertussen loodzware bureaublad geworden, van voren en van achteren.
Nu resten me nog drie laden en de eerste fase is af. In een later stadium beslis ik over al dan niet over een roll top. Ik heb al wel een lap donkergroen kunstleer besteld en ondertussen ontvangen. Dat maakt het helemaal af, zeker als er nog een zgn. bankierslamp bij komt. Zoals op dit plaatje.