Een bal draaien

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Ja, een bal draaien, was de opdracht voor de bijeenkomst vanavond van RADIUS Westfriesland. Twee weken op vakantie geweest, daarna even vergeten en toen gisteren toch maar snel aan het werk gegaan.
Jaren geleden hadden we bij RADIUS NHN een keer een demo gehad van de onvolprezen Adrie Bezemer met zijn 42% methode. En die is blijven hangen, maar ik wist de details niet meer. Gelukkig had Adrie nadien een keurig een illustratief YouTube filmpje erover gemaakt:
Zo gezegd, zo gedaan. Mooi stukje taxus uit de voorraad getrokken, rond gedraaid op 80 mm en de 42% lijnen afgetekend. Op zich werkt dit prima. Ik had alleen het nadeel dat de kern nog in het stammetje zat waardoor er plaatselijk dus keiharde plekken zaten.
Uiteindelijk is het toch vrij snel gelukt. De bal heb ik geschuurd met 120-240-320-400-500-600. Daarna gepolijst met EEE Ultrashine en afgewerkt met Shellawax.
Ik ben benieuwd naar de resultaten van de collega-leden vanavond.
 

Bijlagen

  • 20230525_132708.jpg
    20230525_132708.jpg
    52,1 KB · Weergaven: 20
  • 20230525_132718.jpg
    20230525_132718.jpg
    47,3 KB · Weergaven: 20

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Henk bedankt voor deze post. Video wel eens gezien maar weggezakt. Bedankt. Ik gebruik een bollendraai hulpstuk van simon hope.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Het verschil tussen kijken naar een spiegel of kijken naar de schaduw van een bol die je ziet als je een kubus op deze manier inspant zie ik niet echt.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Is dat hulpstuk van Henk Verhaar niet gelijk aan schaduwdraaien?
De werkwijze met het hulpstuk maakt ook gebruik van een vorm van schaduwdraaien / of eigenlijk false-outline draaien. Maar de extra handigheid zit m in het a] prepareren van een cilinder met gelijke hoogte en diameter, en b] het opspannen van die cilinder over de diagonaal. Als je die diagonaal opgespannen cilinder snel ronddraait (op de draaibank dus) zie je de false outline van de bol die er uit gedraaid (kan) wordt(en) al. Je hoeft dan 'alleen maar' het materiaal dat buiten die outline valt weg te draaien en je hebt de bol feitelijk al.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink en Wim Kluck
De werkwijze met het hulpstuk maakt ook gebruik van een vorm van schaduwdraaien / of eigenlijk false-outline draaien. Maar de extra handigheid zit m in het a] prepareren van een cilinder met gelijke hoogte en diameter, en b] het opspannen van die cilinder over de diagonaal. Als je die diagonaal opgespannen cilinder snel ronddraait (op de draaibank dus) zie je de false outline van de bol die er uit gedraaid (kan) wordt(en) al. Je hoeft dan 'alleen maar' het materiaal dat buiten die outline valt weg te draaien en je hebt de bol feitelijk al.
Graag foto's Henk
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Het verschil tussen kijken naar een spiegel of kijken naar de schaduw van een bol die je ziet als je een kubus op deze manier inspant zie ik niet echt.
Het belangrijkste verschil is dat ik het werkstuk niet hoef voor te bereiden.
Als de bol in de tekening past kun je hem draaien.
Ook uitgaande van een kubus met diagonale inspanning gaat goed.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.222
531
Eanske
ingoogni.nl
Als je die diagonaal opgespannen cilinder snel ronddraait (op de draaibank dus) zie je de false outline van de bol die er uit gedraaid (kan) wordt(en) al.
Ik weet niets van draaien, maar wilde het wel voor me zien en heb het gesimuleerd:
de cylinder virtueel opgespannen en 8 slagen van 22.5° gedraaid en de intersectie genomen, dat begint op een bol te lijken:

bol_draaien.jpg

Als de cylinder staand wort opgspannen, met de zelfde truuk:

bol_draaien2.png
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Dat peentjes zweten heb ik niet op de draaibank. Maar ik heb er wel eens stukken op die toch echt lastig rond te krijgen zijn. Door het onregelmatig gevormde hout krijgt je beitel soms harde klappen. Gelukkig is de aandrijving voorzien van een v-snaar en een FU regelaar. Dus hij slipt of ik moet de regelaar resetten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.