Edge float voor schavenmaker

quatorze

Actieve deelnemer
29 sep 2013
419
94
Beverwijk. Noord Holland
Bij het maken van de Spill Plane van Red Rose Reproductions moest ik ook een 3 mm sleuf maken voor de beitel.
Omdat ik de body gemaakt had volgens de Krenov style kon dat redelijk makkelijk voor wat betref het inzagen.
De 3 mm sleuf uitsteken was wat moeilijker. Je zou daar een zgn edge float voor moeten hebben.
Die had ik niet, dus heb ik het met een klein houtsnijbeiteltje gedaan.

Ik zag op internet hoe duur zo'n rasp is. Maar ook hoe je er een zelf kunt maken zoals iemand op het forum al eens beschreven had. Maar geen van de twee opties leken mij persoonlijk wat.

Daarom de volgende oplossing bedacht: omdat ik voor mijn decoupeerzaagtafel (met bovengeleiding om het zaagje recht te houden) lang decoupeerzaagjes nodig had van 12 cm, ben ik op zoek gegaan naar nog langere zaagblaadjes.
Ze zijn er wel, maar in Nederland heel duur (per 2) of alleen zakelijk en niet particulier.
Er bestaan ook nog decoupeerzaagbladen met een lengte van 25 cm voor hout, maar die zijn zo'n €18,= per stuk.
En ja hoor, weer kom ik terecht op Chinese websites!
Heb voor 6 euro en gratis bezorging 10 decoupeerzaagjes, voor hout, besteld: Type T744D, 18 cm lang en 15 cm zaaggedeelte.

Heb er drie van 18 cm op elkaar gelijmd met secondelijm (3 tubetjes voor 1 euro!) in een "mal" van 15 mm aluminium u-profiel met een stop er in zodat ze nog enkele millimeters uitstaken. Op die manier kon je ze goed op elkaar positioneren in de lengte en met een klein schroevendraaiertje kon je ze nog net exact boven op elkaar leggen voordat de lijm werkte.

Na het aandrukken en volledig opdrogen heb ik de laatste 7 tandjes gelijk geslepen met de breedte van de T-verbinding.
Omdat ik nog een handvat had waar een M12 draadeind in gedraaid had gezeten, heb ik aan de onderkant twee in de lengte doorgezaagde 8 mm deuvels op het T-stuk van het zaagblad gelijmd (alweer met secondelijm). Dit moest ik nog wat afvijlen zodat het strak in het handvat paste. De uiteindelijke dikte is 3,5 mm geworden.

Even vanuit de vrije hand getest op een stukje vurenhout en dat gaf een goed resultaat, vond ik als hobbyist.

Bijlagen

• IMG_6703.JPG
    IMG_6703.JPG
    59,5 KB · Weergaven: 30
  • IMG_6702.JPG
    IMG_6702.JPG
    47,6 KB · Weergaven: 30
  • IMG_6704.JPG
    IMG_6704.JPG
    57,5 KB · Weergaven: 30
  • Leuk
Waarderingen: Nick18 en jaap

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.