De kozijnen voor onze binnen- en voordeuren liet de aannemer bij een plaatselijke timmerfabriek maken. Voor de winkeldeur hadden we een bepaald ontwerpvan Northgo op het oog. Northgo bleek niet meer te bestaan (we hadden nog ergens een oude catalogus). Geen punt, die maakte de kozijnenman er wel even bij als we een schetsje aanleverden. Voor de voordeur van de woning is wel een bepaalde klassieke deur gekozen (Weekamp idd). Die is ook geleverd door de aannemer, via zijn groothandel. En daardoor ook een stuk goedkoper dan wij hem konden vinden.
Let op met mooie deuren die je direct bij de groothandel koopt: die groothandel zal je snel de adviesprijs rekenen. Omdat wij met onze aannemer een vaste opslag op zijn te leveren materialen hebben afgesproken hadden we de deur veeeel goedkoper. De aannemer zet volgens afspraak 8% op de netto prijs die hij betaalt, de groothandel had ruim 40% marge willen rekenen als ik e.e.a. vergelijk met de prijslijst van die groothandel. Zodoende is het helemaal geen gek idee om voor die kozijnen en deuren eens je licht op te steken bij een lokale aannemer (niet zijnde de bouwer van je huis). Als je die aannemer later ook nog eens voor andere klussen wilt inschakelen is een goede verstandhouding goud waard.
Doe ik ook vaak zo met bruin- en witgoed. Als ik iets wil vervangen zoek ik op internet waarvoor de goedkoopste leverancier voor een bepaald type apparaat levert. Dan ga ik naar de lokale Expert, en doe hem een voorstel waarbij ik 10-20% op die goedkoopste optie zet. Dat is altijd aanzienlijk lager dan zijn prijs. Hoeft-ie niks voor te doen: apparaat bestellen en even helpen het in mijn auto te zetten als het bij zijn magazijn is afgeleverd. Ik sluit zelf aan en voer zelf het oude apparaat af. Iedereen blij, en geen scheve gezichten bij de lokale leverancier als ik hem inschakel bij een storing.