Ik had 2 cyclonen besteld; eentje bij AliExpress, en vanwege de lage prijs ook die van Banggood; ik krijg vast 1 van de twee wel voor de Banggood prijs doorverkocht, en ik wou mijn kans wat vergroten om het spul op tijd binnen te hebben, vanaf maandag moet ik veel schuren.
Ik kan niet afleiden welke van wie kwam, maar die van AliExpress was 25 Euro, dus ik ga ervanuit dat die met meer opties kwam: boormalletje voor het plaatsen, 2 stukken PVC pijp van 50mm, slangenklemmen en schroeven. Heb meteen het geheel inmekaar gezet; even naar de lokale loodgieter om een juiste koppeling naar het Bosch 30mm koppelstuk te maken, en de cycloon op een oude latexverfemmer geplaatst. Stofzuiger erop (ook eerst wat PVC pijp voor moeten vervormen), en *plop* daar implodeerde de verfemmer. Geen succes dus. Daarna een plank gezaagd die in een plastic teil past, en daar het hele spul op gezet. Dat lijkt best goed te werken, heb een heleboel zaagzel opgezogen en er kwam nauwelijks wat in de stofzuiger. De afsluiting van de teil is niet luchtdicht, je hoort er lucht langssuizen, maar wanneer de aanzuigslang afgesloten wordt plopt de hele teil toch wel een flink stuk inmekaar; luchtdicht genoeg dus?
Nu aangesloten op de excenterschuurmachine. Het resultaat viel me eerlijk gezegd wat tegen, maar ik weet niet of dat aan de cycloon of aan de schuurmachine ligt; ik heb het idee dat er nog steeds veel stof aan de buitenzijde van het schuurpapier verdwijnt. Hoe dan ook is het voor weinig geld duidelijk wel een verbetering voor de stofzuiger; die krijgt veel minder zooi binnen en zal dus langer blijven zuigen.