E&B HC 260 1.36 KW. 220V

Marphil

Nieuw lid
13 aug 2025
4
2
Almere
Beste forum leden,

mjn aam is Martin en ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik bij mijn zoon een grote werkplaats kan inrichten van 4x8. Voor deze werkplaats heb ik onlangs een E&B. HC260 tweedehands gekocht. bij de verkoper draaide de machine keurig.
ik heb de machine op een aanhanger vervoert. Na het vervoer heeft hij enige weken stil gestaan. Afgelopen week er nieuwe beitels ingezet, en daarna proberen te starten. Maar helaas klapte de zekering er elke keer uit. Als enige optie zag ik om de start condensator te vervangen met een van gelijke waarde. Maar helaas was dit niet de oplossing, en verder strekt mijn kennis niet van electra om dat te kunnen oplossen.

ik ben opzoek naar iemand of een bedrijf die dit voor mij zou kunnen oplossen. Vervoer van de machine is voor mij geen probleem.

wie zou mij kunnen helpen of verwijzen naar een bedrijf of persoon?

alvast bedankt voor jullie tijd en aandacht.
met vriendelijke groet
Martin

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.690
1.248
Omgeving Leiden
Probeer eens een lang verlengsnoer tussen je machine en het stopcontact. Sosm wordt de aanloopstroom dan net binnen de perken gehouden.

En wat zit er in de meterkast? Smeltzekeringen, automaten? En voor beide: hoeveel ampère? 6,10, 16?
Zitten er op de groep waar je de machine op aansluit misschien ook andere verbruikers? Zoals verlichting, of een deel van een huisinstallatie.
Als er bijvoorbeeld al 10 Ampere wordt gebruikt dan is het niet zo gek dat de zekering er uit gaat, als jij je machine aanzet.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: AvdLinden en Marphil

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.666
3.635
Gaanderen
daarvoor heb je de curve van de automaat
Niet alleen. Ik kreeg een keer een hogedrukreinger terug die bij de klant de zekering liet uitslaan(16a) Bij ons in de zaak geen probleem. Het stopcontact stond per abuis rechtstreeks achter de hoofdzekering 85Aof zo.
Wat bleek er zat een fout in en toen ik de stroom (A) ging meten was dit 54 A
Dit soort storingen vang je niet op met een andere automaat. Hier was de aanloopcondensator de oorzaak.
Er kunnen ook andere storingen op treden die rare zaken veroorzaken.

• Leuk
Waarderingen: Marphil en mink

Marphil

Nieuw lid
13 aug 2025
4
2
Almere
Probeer eens een lang verlengsnoer tussen je machine en het stopcontact. Sosm wordt de aanloopstroom dan net binnen de perken gehouden.

En wat zit er in de meterkast? Smeltzekeringen, automaten? En voor beide: hoeveel ampère? 6,10, 16?
Zitten er op de groep waar je de machine op aansluit misschien ook andere verbruikers? Zoals verlichting, of een deel van een huisinstallatie.
Als er bijvoorbeeld al 10 Ampere wordt gebruikt dan is het niet zo gek dat de zekering er uit gaat, als jij je machine aanzet.
Een lang verlengsnoer (25m) heb ik ook al geprobeerd. De zekering is 16A. Volt 220 x Ampere 16 = watt 3520. Ik heb het zelfs geprobeerd op een schone groep rechtstreeks uit de meterkast. Ik ga vandaag eerst eens afrekenen met een 16A met C karakteristiek.

• Leuk
Waarderingen: thomasz

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.323
3.728
We hebben volgens mij al eerder zo'n soort draadje gehad. Toen bleek er een draadje los gegaan tijdens het transport. Meet eerst even of je nergens kortsluiting hebt. Een 2PK condensator motor moet probleemloos kunnen aanlopen op een 16B automaat.

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.690
1.248
Omgeving Leiden
Of is het de misschien de aardlek van een aardlekautomaat (ALA) die 'tript'?
Je denk dat het teveel stroom is, maar het blijkt dan een lekstroom te zijn.

Let op: de aardlek gaat er dan niet voor niets uit!
Kan je testen door je machine even zonder randaarde aan te sluiten. Rubber handschoenen aan!

Marphil

Nieuw lid
13 aug 2025
4
2
Almere
Of is het de misschien de aardlek van een aardlekautomaat (ALA) die 'tript'?
Je denk dat het teveel stroom is, maar het blijkt dan een lekstroom te zijn.

Let op: de aardlek gaat er dan niet voor niets uit!
Kan je testen door je machine even zonder randaarde aan te sluiten. Rubber handschoenen aan!
De aardlek klapt er niet uit.

• Leuk
Waarderingen: thomasz

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.