DW RAS combo

LMO

Actieve deelnemer
22 sep 2022
74
60
Hainaut
Ik had tot enkele weken geleden nog een oude DW110 (1970) die ik ooit gekocht had. Tamelijk veel oppervlakte roest, de cap vooraan stuk. Veel lawaai omdat de lagers van de motor versleten zijn. Toen zag ik op 2e hands een DW125 (1981), die zag er nog goed uit. De motor draait veel rustiger en ook al was er veel roest aan de machine, ze zag er over het algemeen weinig gebruikt uit.

Nadat ik beide zagen grondig gekeurd had. Merkte ik dat de DW125 over het algemeen minder stevig aanvoelde en de zaag in de arm links en rechts lichtjes kon bewogen worden .
Bij de DW110 had ik hier geen last van. Daarop heb ik besloten de DW125 als donor te gebruiken en het frame van de DW110 te behouden. Later ga ik wel zien dat de speling op te vangen was. Door een excentrisch bout van een van de lagers op de kop die in de arm lopen, kan deze geregeld worden.

Maar ik heb geen spijt van de keuze, het plastiek op de arm van de DW125 sprak mij niet echt aan.

Enkele onderdelen van een DW721 worden mij binnenkort ook doorgestuurd. Zoals bv de cap van de neus en een nieuw handvat. Ik moet het nog bekijken of ik deze ga kunnen passen op de DW110/125 combo.
(eerste foto is voorbeeld van hoe deze stond, ik had nog geen foto genomen voor ik eraan begon)

Ik ben meteen begonnen de as op te schuren en de zijkant van de arm waar de meetlint zit

Hier had ik de zaag gedemonteerd. Op de top van de houders zat een as die deze samen hield. Ik had heel wat moeite om deze op te splitsen, hiervoor heb ik raad gevraagd aan Victor1. Zeer wel bedankt hiervoor, ik was al even aan het zoeken.

Daarna de arm opgepoetst en geschuurd, verder nog wat klein materiaal gedemonteerd.

Grtz,
LMO
 

Bijlagen

  • DW110.jpg
    DW110.jpg
    20,3 KB · Weergaven: 60
  • 1668541188419.jpg
    1668541188419.jpg
    89,7 KB · Weergaven: 48
  • 1668541188389.jpg
    1668541188389.jpg
    42,6 KB · Weergaven: 43
  • 1668541188429.jpg
    1668541188429.jpg
    57,2 KB · Weergaven: 41
  • 1668541188444.jpg
    1668541188444.jpg
    47 KB · Weergaven: 49
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.723
1.225
Fryslân
Leuk om weer oude machines tot leven te wekken.

En wel doorzetten hè. Vaak worden machines wel gedemonteerd, en liggen ze jaren later nog als project te verstoffen.
 

LMO

Actieve deelnemer
22 sep 2022
74
60
Hainaut
Na demontage alles gekeurd en gecontroleerd. De grote groep van de tafel laat ik samen. Alles staat goed vast was mooi in orde, dus bij deze laat ik het zo.

De as verder gepolierd en het vlak onder de meetlint. De motor ziet er goed uit van de DW125, de lagers draaien vlot geen schurende geluiden etc. Dus deze mag er zo in.

Er wordt veel beweerd dat montage en onderdelen gelijk zijn van deze 2 machines. Maar er zitten toch hier en daar verschillen tussen beide, die ervoor zorgen dat veel grotere onderdelen niet uitwisselbaar zijn.

De motor kan ik wel eenvoudig ruilen, er zit een klein verschil in de montage maar dit is te verwaarlozen. Ze zijn beide even breed en de montage gaten zijn gelijk. Behalve de 3 imbussen achter het plaatje, bij de DW110 is de centrale imbus een maatje groter. Maar de 2 zijdelingse zouden normaal genoeg moeten zijn. Ik ben nog aan het zoeken voor een tussenoplossing voor de middelste bout.

Nu alles voorbereid voor het herspuiten.
 

Bijlagen

  • 1668541239931.jpg
    1668541239931.jpg
    167,8 KB · Weergaven: 47
  • 1668541239917.jpg
    1668541239917.jpg
    157 KB · Weergaven: 46
  • 1668541239965.jpg
    1668541239965.jpg
    68,6 KB · Weergaven: 43
  • 1668541239953.jpg
    1668541239953.jpg
    60 KB · Weergaven: 40
  • 1668541239978.jpg
    1668541239978.jpg
    56,9 KB · Weergaven: 40
  • 1668541239942.jpg
    1668541239942.jpg
    102,6 KB · Weergaven: 44
  • Leuk
Waarderingen: mink

LMO

Actieve deelnemer
22 sep 2022
74
60
Hainaut
Het is nachtwerk geworden tot het "droog" was. We hebben opnieuw voor het hamerslag groen gekozen met bijgevoegd geel pigment. De overige onderdelen zwart.
Alles is mooi gelukt.

Ondertussen heb ik een goot deel gemonteerd, nu wachten op de nieuwe armlagers en de onderdelen van de DW721. Dan kan ik deze meteen afwerken.

Ik heb veel zweetwerk vertoond aan de afschermkap. Om daar alle krasjes uit te krijgen en nadien terug glad krijgen, was wel een werkje die ik onderschat had. Het zag er lang uit alsof ik er beter afgebleven was, maar uiteindelijk is het toch gelukt.

Het polieren van zichtbaar staal was ook een immens werkje, maar ik ben zeer tevreden over het uiteindelijk resultaat. Alles blinkt als nieuw!

Geniet van de foto's.

+50j :D

Grtz,
LMO
 

Bijlagen

  • 1668541274492.jpg
    1668541274492.jpg
    159,6 KB · Weergaven: 46
  • 1668541302721.jpg
    1668541302721.jpg
    60,4 KB · Weergaven: 41
  • 1668541302702.jpg
    1668541302702.jpg
    60,5 KB · Weergaven: 41
  • 1668541302729.jpg
    1668541302729.jpg
    81 KB · Weergaven: 41
  • 1668541302711.jpg
    1668541302711.jpg
    97,6 KB · Weergaven: 41
  • 1668541274507.jpg
    1668541274507.jpg
    43,1 KB · Weergaven: 42
  • 1668541274520.jpg
    1668541274520.jpg
    55,1 KB · Weergaven: 40
  • 1668541274500.jpg
    1668541274500.jpg
    41,3 KB · Weergaven: 52
Laatst bewerkt:

LMO

Actieve deelnemer
22 sep 2022
74
60
Hainaut
Leuk om weer oude machines tot leven te wekken.

En wel doorzetten hè. Vaak worden machines wel gedemonteerd, en liggen ze jaren later nog als project te verstoffen.
Klopt, daarom ik probeer steeds eerst te bepalen welke onderdelen ik nodig heb. Dan bestel ik die en eenmaal ik denk dat ik alles vrij compleet heb begin ik eraan. Vanaf ik start. Steek ik al mijn tijd daarin tot ze af is of ik even vast geraak door ontbrekende onderdelen.

grtz,
LMO
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Dencom en Rizz

LMO

Actieve deelnemer
22 sep 2022
74
60
Hainaut
Hola was dat even schrikken vandaag de douane kosten gehad voor enkele lagers verzonden uit de UK voor de RAS. 38euro?? de BTW snap ik nog..
Maar 15euro douane toelage om mijn pakje te openen in te kijken en opnieuw te sluiten?

Hopelijk zijn de lagers snel hier. Zodat ik deze kan afwerken en aan de plafond van de werkplaats kan beginnen.


mvg,
LMO
 

LMO

Actieve deelnemer
22 sep 2022
74
60
Hainaut
Wat waren dat voor speciale lagers, dat ze uit engeland moesten komen?
De 3 lagers waarmee de zaag in de arm schuift. Die zijn conisch op de randen. Ze waren heel moeilijk te vinden. De levertijd was lokaal meestal enkele maanden, ongekend of een totaal onredelijke prijs voor een lager.
614432B
1669325961337.png
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.799
3.437
Die lagers gaan eigenlijk nooit kapot. Ze lopen wel eens zwaar, door oud vet. Dat kan je oplossen door ze in nieuw vet uit te koken. Zelfs in mijn zaag uit 1956 zitten de originele 4 lagers er nog in. Ja vroeger zaten er 4 in. Daar hebben ze er in de loop der tijd een van wegbezuinigd.
 
  • Leuk
Waarderingen: LMO

LMO

Actieve deelnemer
22 sep 2022
74
60
Hainaut
Die lagers gaan eigenlijk nooit kapot. Ze lopen wel eens zwaar, door oud vet. Dat kan je oplossen door ze in nieuw vet uit te koken. Zelfs in mijn zaag uit 1956 zitten de originele 4 lagers er nog in. Ja vroeger zaten er 4 in. Daar hebben ze er in de loop der tijd een van wegbezuinigd.

Ja ik had eerst de DW125 volledig gedemonteerd en bij die waren er 2 lagers, die te slecht waren om opnieuw te gebruiken. Je voelde en hoorde ze schuren en krassen.

+ uit gewoonte. Omdat ik meestal zelf mensen aanraad als ze machines demonteren om als ze open zijn best meteen alle lagers, dichtingen en oliekeerringen te vervangen. Het is echt hatelijk als je alles terug monteerd. Dan blijkt dat je kort nadien de lagers hoort fluiten of olie lekken en alles opnieuw mag open doen.

Bij de DW110 liepen ze heel zwaar. Ik had die beter proberen uitkoken, dit zou een stuk goedkoper en sneller gegaan hebben.

1956, nog een echt vintage model? Ik vind die oudere modellen echt wel iets hebben. De rondingen op de arm etc doet me wat denken aan de echte classic cars van die tijd. Ik heb een tijdje zitten zoeken voor de oudere modellen van de RAS Dewalt op 2ehands maar amper te vinden.
Op een veiling heb ik eens mee geboden een tijd geleden, maar voor de staat waarin deze stond ging de prijs veel te snel omhoog.

Ik zou er wel wat voor over hebben om in de toekomst zo eentje op te kuisen.
1669403071844.png
1669403296119.png

PS: Ter informatie. Deze foto's zijn beeldmateriaal van google, niet door mij gemaakt..

mvg,
LMO
 
Laatst bewerkt:
  • Geweldig
Waarderingen: Wim Kluck

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.799
3.437
Zo'n 9 inch amf dewalt heb ik. Alleen wel nog in de fabrieks lak. Nieuwe schakelaar in de arm en twee nieuwe lagertjes in de motor en zagen. Voor het achterste lager hadden ze er een gekozen met een verlengde binnenring. Ik heb niet de geldpest, dus standaard lager met wat shims. Er staat al een tijdje een oude dewalt op marktplaats. Die is wel op krachtstroom, maar heeft ook een bruikbaarder formaat. Mijn 1875 heeft ook nog een ronde bovenkant. En een gietijzeren tafel frame. Dat hebben ze voor zover ik dat kon terugvinden, alleen in 1959 en 1960 gemaakt. Daarna werden de armen meer rechthoekig en de tafels van gezet plaatmateriaal. Ik heb er alleen niet de originele poten bij.
 
  • Wow
Waarderingen: LMO

LMO

Actieve deelnemer
22 sep 2022
74
60
Hainaut
Er staat al een tijdje een oude dewalt op marktplaats. Die is wel op krachtstroom, maar heeft ook een bruikbaarder formaat.
Klopt en die ziet er nog niet zo slecht uit! Ik bekijk krachtstroom meer als een voordeel. Soms helpt het ook de prijs lichtjes te drukken.
Maar het is +300km enkele rit.. Het vervoer moet gehuurd worden. Denk dat de vrouw mijn portefeuille zal in beslag nemen als ze zou zien dat ik het toch riskeer. Ik heb de laatste maanden al enkele keren de limiet voorbij gegaan.

Mijn 1875 heeft ook nog een ronde bovenkant. En een gietijzeren tafel frame. Dat hebben ze voor zover ik dat kon terugvinden, alleen in 1959 en 1960 gemaakt. Daarna werden de armen meer rechthoekig en de tafels van gezet plaatmateriaal. Ik heb er alleen niet de originele poten bij.
Lijkt me echt wel mooi materiaal dat je daar hebt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.799
3.437
Als ik zie waar je woont, kan je beter op leboncoin gaan kijken. Heb je geen kennissen met een auto met trekhaak? Dat is een stuk goedkoper, als je machines wil kopen.
 

LMO

Actieve deelnemer
22 sep 2022
74
60
Hainaut
Ik heb een trekhaak hoor. Maar ik heb al paar maal ondervonden dat de aanhangwagen teveel trillingen doorgeeft. Ik heb al gehad als ik machines en zelfs een verwarmingsketel vervoerde. Dat er heel wat vijsjes, moeren of zekeringspennen etc lostrillen, verdwijnen..

De laatste maal met een EB vlak / vandikte bankje. Ik had die iets van een 70km vervoerd om te gebruiken bij een vriend. Het was echt een ramp. Ik heb letterlijk de complete machine moeten overlopen aan de hand van een onderdeelcataloog.

Spietjes en moeren weg of los, de tafels ontregeld..
+ die tafel afstellen is een werkje die wel wat tijd innam.
Ik zag het meteen door de vandike tafel te regelen, dat er iets niet klopte.

Dan durf ik er niet aan denken wanneer die moeren verdwenen zijn.. Ze lagen niet in de aanhangwagen..


In een bestelwagen met zo een box en laadbrug, heb je veel minder trillingen.
Het grote nadeel aan huren is, het kost een pak geld en het is veel risico.
Ze gaan steeds zoeken voor borg in te houden. Dat is een deel van hun verdien patroon. Schade rekenen aan woeker prijzen + als die geen invloed heeft op het praktisch gedeelte die zelfs niet herstellen.

Daarom kijk altijd grondig naar de bestelwagen voor je zomaar tekent en let erop dat alles duidelijk op het schaderapport staat voor je daar vertrekt. Ook al ziet die bestelwagen er nog zo slecht of goed uit, kijk wat er aan is en of alles in het rapport vermeld staat. Hoe klein het ook is, meld het en vraag om het te noteren. Ik heb al "mindere" ervaringen meegemaakt.

Ik heb nu nog een 2-tal machines nodig, die ik wil ophalen de komende tijd. En ik ga die proberen dezelfde dag ophalen. Een lintzaag van +-150kg en een combiné (die kan ik in 2 opdelen voor makkelijk transport).
Nadien heb ik ongeveer alle toestellen voor mijn werkplaats.

Natuurlijk als er iemand is met een bestelwagen met laadbrug mijn regio(net over Ronse, voorbij de taalgrens) wil helpen en volgende maand ergens een dagje tijd heeft?

Laat gerust iets weten per PM. Ik ben zeker bereid tijd, brandstof en werk te vergoeden.

mvg,
LMO
 

LMO

Actieve deelnemer
22 sep 2022
74
60
Hainaut
zijn de banden daarvan uitgebalanceerd + oefent die een druk van 50 kg op je trekhaak uit ?
Klopt de banden zijn enkel bij het opleggen uitgebalanceerd, dat is al enkele jaren terug. Daar ga ik eens voor kijken

Die 50kg druk weet ik niet hoe te controleren?

mvg,
LMO
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.799
3.437
Blokje hout en een weegschaal. Trigger haalt ook allerlei machines op met zijn hornbach aanhanger. Dat lijkt toch probleemloos te gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

LMO

Actieve deelnemer
22 sep 2022
74
60
Hainaut
Blokje hout en een weegschaal. Trigger haalt ook allerlei machines op met zijn hornbach aanhanger. Dat lijkt toch probleemloos te gaan.
Ah ja eigenlijk wel zo logisch.
Door mijn ervaringen ben ik er toch eerder wantrouwig over. Misschien dat de voorgestelde tips wel genoeg gaan helpen. Ik bekijk het alvast.
 

LMO

Actieve deelnemer
22 sep 2022
74
60
Hainaut
Ok de lagers zijn vervangen. De asjes terug in de bracket gemonteerd en de arm en de motor uitgelijnd met de excentrische bout en de imbus. Zodat alles soepel loopt maar ik toch geen speling heb.

Ondertussen ook het systeem voor de motor terug te trekken gemonteerd. Dit zat er origineel niet op dus even creatief geweest om die toch degelijk te monteren.

Het zwarte handvat van een DW721 ook gepast, nu moet ik even controleren of ik een "aan uit" contactor kan sourcen die op de drukknop past in het handvat. Die zat niet meer op de machine waarvan ik stukken mag halen. Origineel kost deze ongeveer 70euro, maar ik heb er al gevonden van 8.5euro. Zelfde manufacturer maar geen DeWalt sticker op het zakje. Nu nog eens kijken welke de voordeligste is transport inbegrepen.

De frontcap heeft die ook nog ergens liggen, dus deze volgt nog.

De machine voelt als nieuw, alles loopt vlot. Alles wat moet draaien, draait mooi soepel op de beide assen. Denk dat deze zo moet aangevoeld hebben als deze nieuw geleverd werd.
De motor vandaag even laten draaien en deze is een stuk stiller en rustiger dan de originele uit 1970. Je hoort geen metaal geluiden ofzo.

Binnenkort dan eens beginnen aan de tafel + een opvangbak waarop ik een darm van de afzuiging kan monteren.

Geniet van de foto's.

mvg,
LMO
 

Bijlagen

  • 1670008590540.jpg
    1670008590540.jpg
    57,1 KB · Weergaven: 22
  • 1670008590548.jpg
    1670008590548.jpg
    79,3 KB · Weergaven: 22
  • 1670008590557.jpg
    1670008590557.jpg
    84 KB · Weergaven: 22
  • Leuk
Waarderingen: Hirumili

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.