Dag Bas,
Als huidige bezitter van een Stronghold One en oudbezitter van een Killerbee kan ik je de RatRig machines prima aanraden, zeker voor hoiut.
Maar ik zou echt eerst even kijken op RatRig.com bij de Stronghold One configurator; ik vind de vraagprijs van €1200 behoorlijk aaan de hoge kant.
Een nieuwe Stronghold One is niet veel duurder (en tot eind juli flinke korting) maar wel veel beter.
Hou er rekening mee dat de 1010 killerbee de buitenmaten zijn waardoor het werkoppervlak maar ietsvan 800x800 is. (De SH One is wel gemeten op werkoppervlak en dit is dus vergelijkbaar met de 750x750)
De Strongholds zijn met 4040 en 40120 alu extrusies gemaakt; de killerbee met 2040, 2080 etc.
De marktplaats machine is zonder frees en lijkt zonder de controller geleverd. Die laatste wordt niet genoemd en is een dermate belangrijk onderdeel dat dat toch wel genoemd was inc merk en type als dat zo is. Als je die beiden nog los er bij moet kopen ben je duurder uit dan de nieuwe standaardkit van de Stronghold One.
Dank voor deze reactie. Heel duidelijk. Ik had al wel een reactie van de MP verkoper en er zit een controller bij. Alles dus behalve de frees. Dus op zich wel een mooi setje als beginner denk ik. Maar, je hebt wel gelijk, voor iets meer geld heb ik een nieuwe Stronghold. Dus ik denk dat ik de MP deal maar moet laten schieten.
Prijs is ook niet waarop ik zoek, maar ik heb natuurlijk wel een budget. Alleen hier komt mijn onervarenheid weer om de hoek. Kijkend op de website van Ratrig zie ik dat ik zelf een aantal zaken erbij moet kiezen. Er is wel een pagina met wat uitleg, maar ik weet niet wat ik dan het beste kan doen, en wat er nog bij komt. Dus weet ik niet wat de uiteindelijke verkoopprijs wordt en of dat voor mij haalbaar en redelijk is. Heb jij een idee?
Ik kan bij een gebruiker van het CNC forum ook een complete gebruikte set kopen met semi professionele spullen, en een goede spindel (zal geen namen noemen, dat vindt ik niet netjes). Maar het is een goede deal denk ik, en ik krijg al veel tips ;-) Dus eigenlijk zou ik dat wel willen doen. Voelt goed. Maar, dan ga ik al 4000 euro uitgeven, wat ik nu nog niet heb. Maar afgezien van het geld, ga ik het nodig hebben? Hij geeft ook aan dat zijn machine echt next level is tov een Ratrig. Dus dat is een beetje mijn dilemma nu. Is het nodig om voor een gebruikte betere machine te gaan voor meer geld, of gewoon een "simpele" nieuwe machine. Vandaar dat ik wil weten wat ik kwijt zou zijn voor bv zo'n Stronghold.